اولویت ایران در برنامه‌های بین‌المللی سازی آموزش عالی چیست؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، دکتر حسین سالارآملی در نشست مجازی مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر که با حضور روسای دانشگاه‌ها و اعضای اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم این نشست به اهداف عالیه خود در گسترش دانش در میان اعضا و انتقال تجربیات علمی و فناوری فی‌مابین موفق باشد.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ها و تلاش‌های اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر حمایت کرده، آن را موفق می‌داند؛ اگرچه انتظار تحرک و پیشرفت و جدیت بیشتری را نیز دارد.

به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، برگزاری این نشست در اوج بیماری کووید -۱۹ گویای عزم و اراده مسئولان علمی و دانشگاه‌های کشورهای عضو است که هیچ‌گونه خللی را در راستای توسعه علم و فناوری و تبادل دانش نمی‌پذیرند. ما همگی اعتقاد داریم که زندگی بهتر مردم، مبارزه با افراط‌گری، مبارزه با فقر و بسترسازی توسعه پایدار کشورها تنها بر پایه توسعه علم و دانش امکان‌پذیر است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۵ سال اخیر بیشترین رشد علمی دنیا را بر اساس ایندکس‌های SIS و Scopus داشته‌ایم و در بخش فناوری به عنوان یک مثال می‌دانید که در طول چندماه اخیر توانستیم ماهواره ساخته شده خود را توسط ماهواره‌بر ایرانی بر روی مدار زمین قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمدتاً بر پایه سه اصل کلی آوردن علم و دانش دانشگاهی برای رفع نیازهای جامعه، توسعه دوره‌های فنی- حرفه‌ای و بین‌المللی سازی آموزش عالی کشور پایه‌ریزی شده است.

سالارآملی افزود: در بخش بین‌المللی‌سازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و جزء کشورهای هدف ما هستند. البته محورهای عملیاتی بین‌المللی سازی آموزش عالی، در چند شاخه مهم پیگیری می‌شود که از آن جمله می‌توان به تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، دوره‌های آموزشی مشترک و آشنایی و توسعه زبان و ادبیات و فرهنگ دیگر کشورها و آشنا کردن جامعه نخبگانی این کشورها درخصوص فرهنگ و زبان فارسی اشاره کرد. تبادل استاد به صورت ترددی، تدریس دوره های کوتاه مدت و تدریس مجازی نیز مورد حمایت است.

وی عنوان کرد: اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر می‌تواند در راستای توسعه صلح و برادری و رفع فقر در جامعه و حفظ محیط زیست کمک شایانی به ملت‌های اطراف دریای خزر کند. مجله محیط زیست کاسپین یک نمونه از توجه جدی نخبگان دانشگاهی برای تبادل تجربیات در این زمینه و وجود چندین پروژه تحقیقاتی نیز از اراده ما برای رفع معضلات منطقه می‌گوید.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: این مجمع عمومی اگرچه به‌صورت مجازی است، اما می‌تواند نقش اساسی خود در منطقه را به‌صورت اثرگذار و در میان بالاترین سطوح مدیریتی تبیین کند.

وی افزود: گام نخست می‌تواند نشست وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر و تبیین سیاست‌های کلان میان‌مدت و درازمدت باشد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی آن اعلام آمادگی می‌کند. فراخوان دیگر دانشگاه‌های منطقه به خصوص از حوضه آبریز دریای خزر یعنی کشورهای ارمنستان، گرجستان و ترکیه به عنوان عضو ناظر یا همکار می‌تواند در تعمیق و گسترش فعالیت‌های علمی شما و اثرگذاری منطقه‌ای و جهانی آن موثر باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات رئیس دانشگاه گیلان و دیگر دانشگاه‌هایی که برای برپایی این نشست اقدام کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد که در مسیر پیشرفت، هم‌گرایی و پشتیبانی علمی از توسعه پایدار منطقه موفق و سربلند باشند.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا