جزئیات بهره مندی نخبگان فناور از امریه دانش‌بنیان/ امتیاز فناورانه نخبگان فناوری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مسؤول نظام وظیفه تخصصی مرکز شرکت‎ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف از اجرای طرح امریه شرکت‌های دانش‌بنیان را ماندن افراد کلیدی در این شرکت‌ها دانست و گفت: بر این اساس برای امریه سالی ۷۵۰ نفر و برای انجام پروژه جایگزین خدمت ۱۵۰ نفر از نخبگان فناور از سوی معاونت علمی به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا،  بر اساس تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح و پیرو دستورالعمل استفاده از خدمت کارکنان وظیفه در شرکت‌های دانش بنیان، شیوه نامه‌ای با نام “بهره مندی دانش آموختگان برتر فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی” در این زمینه تدوین شد که بر اساس آن متقاضیان می‌توانند از تسهیلات کارکنان وظیفه مامور (امریه سربازی) در شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.

بر این اساس تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای نخبگان فناور به سه صورت “پروژه جایگزین خدمت در صنایع دفاعی و کشوری”، “پروژه جایگزین خدمت در شرکت دانش‌بنیان” و “امریه در شرکت دانش‌بنیان” پیگیری می‌شود.

بر این اساس مشمولان این تسهیلات با معرفی مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، دوره خدمت نظام‌ وظیفه خود را، مشتمل‌بر “دوره آموزش نظامی” و “انجام خدمت (امریه سربازی) در شرکت دانش‌بنیان ” طی کرده و کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند.

هر یک از شرکت­‌های مشمول می‌تواند حداقل یک نفر و به ازای هر ۶ میلیارد ریال فروش سالیانه (بر اساس آخرین اظهارنامه مالیاتی) یا به ازای هر ۱۰ نفر کارکنان شاغل تمام وقت در شرکت (بر اساس آخرین فهرست بیمه شرکت)، یک نفر دیگر را با شرایط شیوه نامه معرفی کند. این سهمیه تا سقف ۳ نفر برای هر شرکت دانش‌بنیان در سال و برای مدت یک سال (سال شمسی) تعیین می‌شود و صرفاً برای همان سال قابل استفاده است، سهمیه شرکت برای سال‌های بعد به همین صورت قابل استفاده خواهد بود.

در این شیوه نامه همچنین بر اساس حضور فرد در شرکت دانش‌بنیان امتیازاتی تحت عنوان “امتیاز فناورانه” تعیین شده است که با توجه به امتیازبندی متقاضیان باید حداقل۸۰ امتیاز از جدول فعالیت فناورانه در شرکت کسب کنند.

امتیاز بندی نخبگان فناوری به این شرح است:

مهلت ارسال و تایید مدارک برای هر اعزام در سال به شرح زیر است:

جزئیات بهره مندی نخبگان فناور از امریه دانش بنیان‌ها

ایمان اعیانی، مسؤول نظام وظیفه تخصصی مرکز شرکت‎ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با ایسنا، اجرای امریه دانش بنیان‌ها را بر اساس انعقاد تفاهم نامه‌ای میان ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و افزود: بر این اساس برای افرادی که نخبه فناور شناخته می‌شوند و در شرکت‌های دانش بنیان به عنوان افراد کلیدی مشغول به فعالیت هستند، شرایطی فراهم شده است تا بتوانند دوره نظام وظیفه را به صورت “امریه” و یا “انجام پروژه جایگزین خدمت در شرکت” طی کنند.

وی با بیان اینکه این دو طرح برای نخبگان فناور از سال ۱۳۹۷ اجرایی شده است، اظهار کرد: با توجه به تعامل و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، سالانه ظرفیت‌هایی در این زمینه مشخص شد، به این صورت که در امریه سالی ۵۰۰ نفر از این افراد را به نیروهای مسلح معرفی کنیم.

اعیانی با بیان اینکه این میزان برای سال ۱۴۰۰ به ۷۵۰ نفر افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: پروژه جایگزین خدمت نیز ۱۰۰ نفر تعیین شد که این میزان به ۱۵۰ نفر ارتقاء یافت و بر این اساس سالانه ما ظرفیت‌هایی برای معرفی واجدین شرایط در امریه و انجام پروژه جایگزین خدمت در شرکت داریم که در حال حاضر برای امریه حدود ۷۵۰ و برای انجام پروژه جایگزین خدمت ۱۵۰ نفر می‌شود.

مسول نظام وظیفه تخصصی مرکز شرکت‎ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فرآیند جذب مشمولان در این طرح‌ها توضیح داد: افرادی که در حال حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند و به عنوان فرد کلیدی آن شرکت شناخته می‌شوند، در داخل سامانه بنیاد ملی نخبگان به نام “سینا”  به نشانی: (http://sina.bmn.ir) درخواست خود را برای این منظور ثبت می‌کنند و ما بر اساس شرایطی، این درخواست‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم.

اعیانی، اضافه کرد: در این بررسی‌ها در گام اول عملکرد و وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا این شرکت توانایی جذب نیروی متخصص را دارد یا خیر؟. این شرکت‌ها هر چند که در گذشته فرآیند دانش بنیانی خود را طی کرده‌اند، ولی زمانی که فردی درخواست امریه خود را برای ما ارسال می‌کند، ما در خصوص شاخص‌هایی چون محصولات دانش‌بنیان تولید شده، سطح و رتبه شرکت، بلوغ آنها، وضعیت سالنامه مالیاتی آنها و همچنین عملکرد بیمه‌ای و پایداری شرکت‌ها مجددا ارزیابی را انجام می دهیم.

امتیاز فناورانه نخبگان فناوری

اعیانی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر افراد متقاضی نیز باید دارای شرایطی باشند که بر اساس آن افراد امتیازبندی می‌شوند. بر این اساس بر اساس مدت زمان حضور فرد متقاضی در شرکت دانش بنیان، دارا بودن بیمه در شرکت و سمت فرد در شرکت، به آنها امتیازاتی داده می‌شود که به آن “امتیاز فناورانه” گفته می‌شود.

به گفته وی در این ارزیابی‌ها مجموع امتیازات فرد جمع می‌شود و در صورتی که فرد حد نصاب امتیاز را کسب کند، فرد به صورت امریه و یا پروژه جایگزین خدمت به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی خواهد شد.

مسؤول نظام وظیفه تخصصی مرکز شرکت‎ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  هدف از اجرای این طرح را ماندن افراد کلیدی در شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: در این طرح سطح تحصیلات نیز مد نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که باید مدرک متقاضیان بالاتر از لیسانس در حد فوق لیسانس و دکتری باشد.

اعیانی ادامه داد: دانشجویانی که می‌خواهند از این طرح بهره مند شوند، لازم است که در شرکت‌های دانش بنیان فعال شوند؛ چرا که ما زمانی نخبه فناور بودن افراد را احراز می‌کنیم که علاوه بر دارا بودن یکسری مشخصات علمی، دارای مزیت‌های فناورانه نیز باشند. مزیت فناورانه آنها زمانی احراز می‌شود که آنها در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت باشند.

مراحل طی کردن امریه برای نخبگان فناور

اعیانی با اشاره به روند طی کردن امریه دانش بنیان‎ها، افزود: فرد بعد از گذراندن دوران آموزشی (یک ماه آموزشی و ۲۳ ماه خدمت) در داخل شرکت دانش بنیان حضور تمام وقت داشته باشد.

وی ادامه داد: طرح پروژه جایگزین خدمت به این صورت است که بعد از احراز نخبگی فرد و معرفی وی به نیروهای مسلح به عنوان نخبه، پروژه‌ای برای فرد تعریف می‌شود که یا باید در داخل صنایع دفاعی کشور اجرایی شود و یا در داخل شرکت دانش بنیان پروژه تعریف خواهد شد که این پروژه در راستای محصولات آن شرکت خواهد بود.

مسؤول نظام وظیفه تخصصی مرکز شرکت‎ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه فرد در طرح پروژه جایگزین خدمت باید در مدت ۱۴ ماه آن طرح را اجرایی کند، خاطر نشان کرد: در معاونت علمی، بعد از اینکه برای این دسته از افراد که پروژه تعریف می‌شود، مدیریت پروژه انجام خواهد شد، به این صورت که داوری برای فرد تعیین خواهد شد و داوران به صورت ماهانه گزارش روند کار را دریافت و با وی جلساتی برگزار می‌کنند تا پروژه تعریف شده به خروجی نهایی برسد.

وی با بیان اینکه ممکن است این پروژه از ۱۴ تا ۱۹ ماه زمان نیاز داشته باشد، یادآور شد: برای افرادی که در امریه هستند، بیمه آنها، همانند سایر سربازان، بیمه نیروهای مسلح است و حقوق آنها توسط شرکت‌ها پرداخت می‌شود که بین یک میلیون تا یک و نیم میلیون است. افرادی که در طرح پروژه جایگزین خدمت هستند، حداقل حقوق آنها در این زمینه است و شرکت با توجه به فعالیت آنها در پروژه می‌تواند حقوق و مزایای بیشتری به آنها پرداخت کند.

به گفته وی از سوی معاونت علمی هر ماه حدود ۵۰ نفر در قالب امریه و برای طرح پروژه جایگزین خدمت نیز به صورت سالانه به نیروهای مسلح معرفی می‌شوند که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر است.

اعیانی اضافه کرد: افراد برای بهره مندی از طرح امریه ۳ ماه قبل از اعزام، مهلت دارند تا تقاضای خود را برای ما ارسال کنند و ما بعد از امتیازبندی به آنها اعلام خواهیم کرد که در کدام ماه به خدمت اعزام شوند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا