تابستان داغ بازی‌سازی برای دانش‌آموزان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرانستیتو ملی بازی‌سازی گفت: برای اولین بار شاهد برگزاری تعداد زیادی از کلاس‌های آموزشی آنلاین باتعداد زیاد مخاطبان هستیم که این اتفاق در زمان برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری سابقه نداشت.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مهر، علی‌رغم شرایط وخیم کرونایی در کشور و تعطیلی خیلی از فعالیت‌های آموزشی بخاطر لزوم رعایت محدودیت‌های ناشی از آن؛ اما تابستان ۱۴۰۰ برای انستیتو ملی بازی‌سازی پرخبر و پرکار درحال سپری شدن است. آن هم به مدد استفاده از ظرفیت‌های برگزاری دوره‌های آموزشی بازی‌سازی آنلاین که به گفته مدیر این مجموعه انستیتو ملی بازی‌سازی را به معنای واقعی ملی کرده است و با حذف دوره‌های آموزشی حضوری بخاطر شرایط کرونا، بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌سازی نه فقط از تهران که از نقاط مختلف کشور امکان حضور در دوره‌های آموزشی آنلاین را برای یادگیری مقدماتی و پیشرفته بازی‌سازی به امید یافتن تخصص و در نهایت جذب این صنعت جذاب و پردرآمد شدن را یافته‌اند.

فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی می‌گوید که تابستان امسال برای حوزه آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پرفعالیت دنبال شده است از برگزاری دوره‌های تابستانی بازی‌سازی در انستیتو که برای اولین بار به صورت ترمیک از تیرماه در ۱۹ عنوان کلاس در حوزه‌های تخصصی فنی، هنری، طراحی و عمومی کار خود را آغاز کرده است تا برگزاری دوره تخصصی مشترک با همکاری دانشکده فنی دانشگاه تهران.

استقبال از آموزش‌های آنلاین

بیش از ۱۰ سال از تاسیس انستیتو ملی بازی‌سازی می‌گذرد و در این سالها دوره‌های آموزشی مختلفی به صورت حضوری و عموما برای علاقه‌مندان به بازی سازی در تهران برگزار شده است؛ اما کرونا و رونق آموزش‌های آنلاین برای انستیتو ملی بازی‌سازی منجر به یک اتفاق خوب شد و آن استفاده از این ظرفیت برای فراگیر کردن آموزش‌ها. اتفاقی که با استقبال هم مواجه شد.

شریفی می‌گوید: برای اولین بار است که شاهد برگزاری این حجم از کلاس‌های آموزشی به شکل آنلاین و با تعداد زیادی از مخاطبان هستیم که این اتفاق در زمان برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری سابقه نداشت و ما در راستای جلب مخاطبان مختلف علاقه‌مند به بازی‌سازی و با در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و تورم، امسال هزینه‌های شرکت در این دوره‌ها را نیز کاهش دادیم و دوره‌های ترمیک تابستانه با حداقل شهریه در حال برگزاری است تا افراد بیشتری از سراسرکشور بتوانند از این دوره‌ها استفاده کنند و اگر تمایلی به کارآفرینی در صنعت بازی دارند در آینده بتوانند به‌عنوان نیروی کار آموزش دیده جذب این صنعت شوند.

براساس تفاهم‌نامه مشترک میان انستیتو ملی بازی‌سازی و دانشکده فنی دانشگاه تهران این دو مجموعه از سال گذشته همکاری‌های مشترکی را در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی بازی‌سازی آغاز کرده‌اند که در دومین گام از این تعامل تابستان امسال هم یک کارگاه بلندمدت مشترک با دانشکده فنی دانشگاه تهران در حوزه‌ آموزش تخصصی برنامه‌نویسی سی شارپ مقدماتی و متوسطه در حال برگزاری است و مخاطبان آن دانشجویان فنی دانشگاه تهران هستند.

تابستان داغ بازی‌سازی برای دانش‌آموزان

به گفته شریفی انستیتو ملی بازی‌سازی برای تابستان امسال تدارک ویژه‌ای هم برای دانش‌آموزان دیده است. تدارکی که در ادامه تعامل با معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در برگزاری دوره‌های بازی‌سازی برنامه‌ریزی شده است: این روزها ۳ عنوان کلاس مبانی بازی‌سازی در زمینه‌های فنی، هنری و طراحی در قالب «مدرسه تابستانه بازی‌سازی» با همکاری وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و به صورت کاملا رایگان و با حضور استادان دپارتمان‌های انستیتو ملی بازی‌سازی نیز در حال برگزاری است که تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. از آنجایی که دوره‌های آموزشی انستیتو عموما معطوف به گروه‌های سنی بالای ۱۶ است با برگزاری این دوره‌ها ویژه دانش‌آموزان عملا امکان آموزش بازی‌سازی برای گروه‌های سنی زیر ۱۶ سال نیز فراهم شده تا با فراگیری مباحث مقدماتی بازی‌سازی از طریق پلتفرم آموزش آنلاین انستیتو ملی بازی‌سازی بتوانند با جهت دهی به علائق خود به سمت آموزش تخصصی این حرفه و مهارت آموزی در آن حرکت کنند. البته در نظر داریم که این آموزش‌ها در فصول دیگر سال هم به‌طور مستمر ادامه داشته باشد و صرفا محدود به تابستان نباشد.

یار جدی هکاتون ۱۴۰۰

در کنار این آموزش‌ها انستیتو امسال خیلی جدی با عنوان یارکمکی در کنار پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۰ (سیگپ ۲۰۲۱) قرار گرفته است. آن هم با برگزاری مدرسه بازی‌های جدی شناختی برای توانمندسازی شرکت‌کنندگان در بخش هکاتون ۱۴۰۰. مدرسه‌ای که تلاش دارد تا با مرور مقدمات و اصول فنی و شناختی در ساخت یک بازی جدی شناختی، شرکت‌کنندگان هکاتون را برای تولید پروتوتایپی از یک بازی شناختی آماده کند.

فرزانه شریفی می‌گوید: دروس ارائه شده در این مدرسه در سه بخش دوره‌های فنی، دوره‌های شناختی و مباحث تکمیلی است و شرکت در این کارگاه‌ها پیش شرط حضور در هکاتون برای استفاده از امتیاز فعالیت نخبگی است. بخش هکاتون بازی‌های جدی امسال با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و با موضوع «توانمندسازی و استعدادیابی با رویکرد شناختی» برگزار می‌شود و ستاد از برگزیدگان خود در قالب جوایز نقدی و تسهیلات حمایت خواهدکرد. علاوه بر آن، بنیاد ملی نخبگان هم با به رسمیت شناختن هکاتون در طرح شهید بابایی، به برگزیدگان حائز شرایط خود امتیاز فعالیت نخبگی اعطا می‌کند. ضمن اینکه ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی هم حامی هکاتون است. این کارگاه‌ها از چهارم شهریورماه و در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد که بیش از ۲۵۰ نفر از داوطلبان شرکت در هکاتون ۱۴۰۰ به صورت فردی و تیمی برای شرکت در این کارگاه ثبت‌نام کرده‌اند.

از بازی‌سازی در شبکه شاد چه خبر؟

آبان ماه سال ۱۳۹۹ بود که «مدرسه بازی سازان فردا» در مراسمی رسمی با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افتتاح شد تا محتواهای آموزشی تهیه شده در انستیتو ملی بازی‌سازی به مرور از طریق کانال مدرسه بازی‌سازان فردا در شبکه دانش‌آموزی شاد در اختیار همه دانش‌آموزان از سراسرکشور قرار گیرد. مدرسه‌ای که به گفته شریفی هنوز به یک سالگی نرسیده بیش از ۶۵ هزار عضو دارد: در این مدرسه مجازی که در شبکه شاد فعالیت می‌کند، بازی‌سازی به صورت آنلاین و با زبانی قابل درک برای دانش‌آموزان توسط اساتید باتجربه به صورت رایگان تدریس می‌شود. محتواهای آموزشی تهیه شده توسط انستیتو در زمینه ساخت بازی در حوزه‌های فنی، هنری و طراحی به طور مستمر و مرتب در این کانال به نشانی bazisazan@ ‌منتشر می‌شود و همه دانش‌آموزان از طریق پلتفرم شبکه شاد می‌توانند به این محتواهای آموزشی دسترسی داشته باشند. آموزش بازی‌سازی در این مدرسه از سطوح پایین آغاز می‌شود تا گروه‌های سنی مختلف بتوانند از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مهر

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا