تدوین طرح خوانا برای تمام مقاطع ابتدایی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، هر یک از معاونت های وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای اهداف سند تحول بنیادین بسته های تحولی را تدوین کردند که در این میان ۲۵ برنامه تحولی طراحی شد، طرح خوانا بسته تحولی معاونت آموزش ابتدایی محسوب می شود.

مسوولان آموزش و پرورش و برخی از کارشناسان آموزشی معتقدند بسته تحولی خوانا در دوره ابتدایی با توجه به اینکه بهترین دوران برای تعمیق و اثربخشی آموزش مهارت های چهارگانه زبانی و زندگی، دوران کودکی است، انتخاب شده تا با اجرای آن علاوه بر پرداختن به دغدغه اساسی موجود که آموزش مهارت های پایه خواندن، نوشتن و آداب زندگی، می توان شاهد اجرای یکی از برنامه های سند تحول بنیادین در مدارس نیز بود.

از این رو ، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح طرح تحولی خوانا اظهار داشت: مهمترین ماموریت آموزش و پرورش، تربیت و پرورش انسان هایی است که بتوانند زندگی سالم، مستقل و شرافتمندی داشته باشند، از آرمان های خود دفاع کنند و روی پای خود بایستند و دستیابی به اینها مستلزم کسب مهارت هایی است که افراد را برای زندگی پیچیده امروز آماده می کند.

وی افزود: چهار مهارت پایه زبانی «خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن» ظرفیت انسان را در ایجاد تعاملات اجتماعی گسترش می دهد. افراد به میزانی که بتوانند شنونده خوبی باشند و مقصود خود را به درستی بیان کنند و آنچه را در ذهن دارند، به بهترین نحو بنویسند، در تعاملات اجتماعی موفق تر و دقیق تر خواهند بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بسته تحولی خوانا درصدد است این چهار مهارت پایه را در کودکان تقویت و آنان را برای زندگی اجتماعی آماده کند. دانش آموزان بیش از هر چیز نیاز دارند خوب بخوانند و بنویسند، خوب گوش کنند و خوب صحبت کنند.

تلفیق مهارت های زندگی هدف طرح خوانا است 

رضوان حکیم زاده روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره بسته تحولی خوانا گفت: هدف اجرای از بسته تحولی خوانا تلفیق مهارت‌های زندگی شامل ادب، جرات ورزی و مسوولیت پذیری در مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت‌کردن است.

وی افزود: قرار است در این طرح با تغییر رویکرد دانش محوری به مهارتی، بطور مثال از رونویسی به مهارت نوشتن و از روخوانی به مهارت خواندن که گسترده تر است و همچنین شامل استفاده درست از کلمات و واژه ها، درک مطلب، خواندن لحن درست خواندن، ابراز وجود و صحبت کردن است به عنوان مهارت‌های زبانی در مرحله اول به مدرسان کشوری آموزش داده ‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵ درصد از مدارس تحت پوشش این طرح هستند، گفت: مدرسان کشوری به عنوان راهبران طرح خوانا با گروه‌های ۷۰ نفره و معلمانی که این طرح در مدارس آنها اجرا می‌شود، در ارتباط دائم خواهند بود.

حکیم زاده ادامه داد: امید است این اجرای آزمایشی بتواند با توجه به شرایط فعلی در بستر فضای مجازی و با کمک مدیران و خانواده‌ها به اهداف خود برسد.

وی همچنین یادآور شد: برنامه توانمندسازی مدرسان کشوری تا پایان آذر ماه ادامه دارد و این طرح از اول دی ماه مطابق برنامه زمان بندی شده در مدارس نمونه آزمایشی اجرا می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: باید بطور طبیعی جریان عادی آموزش را تثبیت می‌کردیم و پس از آن در زمانی که روال آموزش کاملا مشخص شده و تعامل بین معلمان و دانش آموزان شکل گرفته، طرح خوانا اجرایی شود.

بکارگیری خلاقیت معلمان و دانش آموزان

حکیم زاده همچنین درباره بهره مندی از کتاب های کمک آموزشی در طرح خوانا اظهار داشت: در این طرح کتاب کمک آموزشی خاصی مد نظر نیست و بستر همان کتاب‌های درسی موجود است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های توانمندسازی معلمان سعی می‌کنند به روش تلفیقی آموزش‌هایی را ببینند که بتوانند فرصت‌های یاددهی و یادگیری را که عموما مهارتی است خلق کنند تا دانش آموزان این مهارت ها را تمرین کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با استفاده از کتاب لزوما مهارت‌های عملی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن بدست نمی آید و باید در جریان کار با استفاده از ظرفیت گروه آزمایشی و توانمندسازی معلمان این مهارت ها کسب شود.

به گزارش ایرنا، حکیم زاده پیشتر نیز گفته بود: با تداوم تکالیف مهارت محور هدف از آموزش مهارت نوشتن این است که دانش آموز بتواند با توجه به پایه تحصیلی خود با بهره گیری از کلمات و واژه های مناسب نظر، دیدگاه و احساس خود را به بهترین شکل در قالب داستان نویسی، گزارش نویسی و نوشتن متون ادبی ارایه دهد.

حکیم زاده در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری کلاس ها به صورت مجازی خللی در اجرای این طرح ایجاد می کند، گفت: در ابتدا اجرای بسته تحولی مدرسه خوانا برای کلاس های حضوری برنامه ریزی شده بود، ولی پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش با توجه به اهمیت این طرح و احساس نیاز شدیدی که در لزوم اجرای آن وجود دارد، مقرر شد به صورت مجازی پیگیری شود.

وی ادامه داد : البته این آموزش ها در سه مرحله اجرا می شود و در گام نخست برگزاری کلاس های آموزشی برای مدرسان کشوری و معلمان مجری طرح خواهد بود. مدرسان کشوری به عنوان راهبر آموزشی تا پایان طرح همراه معلمان و دانش آموزان هستند و هر کدام تعدادی از معلمان مجری طرح را حمایت و هدایت می کنند.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که از ابتدای دی ماه پس از پایان دوره آموزشی معلمان، گام بعدی در مدارس اجرا شود. امید است در آینده با رفع محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا بسته تحولی خوانا با همه جزییات آن و به صورت حضوری در مدارس دنبال شود.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا