راه‌حل‌های ایده پردازانه برای حل مسئله

انتشارات موفقیت‌شناسی

افرادی که خود را در میدان مشکلاتشان می‌اندازند اغلب سردرگم می‌شوند و به همین دلیل به صورت آنی به آن فکر می‌کنند و سپس برای حل آن‌ها دست و پا می‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی با مشکلی روبرو می‌شوید، چطور می‌توانید آن را حل کنید؟

آیا اجازه می‌دهید که آن مشکل بر شما غلبه کند یا این که عضلات حل کننده مشکل را خم می‌کنید و بهترین راه‌حل را می‌فهمید؟

افرادی که خود را در میدان مشکلاتشان می‌اندازند اغلب سردرگم می‌شوند و به همین دلیل به صورت آنی به آن فکر می‌کنند و سپس برای حل آن‌ها دست و پا می‌زنند و وقتی متوجه می‌شوند که هیچ پیشرفتی ندارند از این همه تلاش و بی نتیجه ماندن متعجب می‌شوند که خوشبختانه، راه‌های بسیار بهتر و مطلوب تری برای حل مشکلات وجود دارد که در این مطلب، به برخی از موارد اشاره می‌کنیم و در مطالب بعدی، بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

من می خواهم شما را با یک فرآیند حل مسئله آشنا کنم که می تواند به شما کمک کند تا با هر نوع چالشی روبرو شوید و با آن کنار بیایید.

با این چند استراتژی حل مسئله, توانایی های خود را تقویت کرده تا  یک راه حل دائمی پیدا کنید و همین باعث می شود که پیشرفت واقعی خود برای این منظور را متوجه شوید.

هنگامی که از این راه‌حل‌ها استفاده می کنید, وقتی هم با مشکلات روبرو می شوید ترس و لرزی به خود راه نمی دهید و در مقابل, احساس می کنید که توانایی روبرو شدن با هر نوع مشکلی را دارید.

برخی از مراحل حل مسئله که باید دنبال کنید

در این چند مرحله حل مسئله ، من شما را راهنمایی می کنم تا بتوانید مشکل را شناسایی کرده و راه‌حل مناسبی را برای مسئله موجود بررسی و پیاده سازی کنید که با یادگیری این مراحل, شما می توانید تفکر انتقادی خود را توسعه دهید و مهارت‌های حل مسئله را بالا ببرید.

با رویکردی مثبت شروع کنید

وقتی مشکلی پیش می آید, سریع, حالت ترس و وحشت پیدا می کنید و یا اینقدر به فکر فرو می روید که سناریوهای بدترین حالت‌های ممکن را متصور می شوید. بنابراین, قبل از این که ذهنتان به سمت موضوعات منفی  برود, یک قدم عقب بروید و رویکرد صحیح را پیش بگیرید و خود را از افکار منفی رها کنید تا بتوانید به بهترین شکل, از پس مشکلات برآیید.

در خصوص شرایط, تفکر مثبت و خلاقانه داشته باشید

هنگام کشف روش‌های استفاده از تفکر خلاق برای حل مسئله, دوست دارم به این موضوع پی ببرم که چگونه نوابغ, چالش‌ها را حل کرده و خارج از چارچوب فکر می کنند و ذهن خود را آزاد نگه می دارند و رویکردی سیستماتیک دارند.

به دنبال این موضوع, همه چیز با مثبت اندیشی در خصوص مسئله شروع می شود و باید به یاد داشته باشید که این یک وضعیت است نه یک مشکل.

باید بدانید که مشکلات، واقعیت زندگی هستند و شما نمی توانید زمان یا نحوه وقوع آن‌ها را کنترل کنید امّا می توانید به کنترل نگرش خود بپردازید. بنابراین, هرچه زبان و نگرش شما مثبت تر باشد, هنگامی که با هر مشکلی روبرو می شوید اعتماد به نفس و خوش بینی بیشتری خواهید داشت.
حال سوال این است که دقیقا چالشی که با آن روبرو هستید چیست؟ چه چیزی باعث استرس و اضطراب شما شده است؟ بدنبال این موضوع, باید بدانید  که برای حل مشکلات خود, ابتدا باید تعریف روشن و مشخصی از آن‌ها داشته باشید و نه تنها باید علت آن‌ها را بدانید بلکه باید از دلایل بروز این مشکلات اطلاع پیدا کنید و اگر هم نتوانستید علت را جویا شوید ممکن است لازم باشد ریشه‌یابی کنید.

 اگر در مجموعه‌ای کار می کنید که کارتان به صورت گروهی است و با مشکلی روبرو شده اید حتما باید مشکل را یادداشت و بازنویسی کرده و به درستی، آن را تعریف و علت آن را مشخص کنید تا هیچ گونه ابهام و پیچیدگی برای اعضای گروه وجود نداشته باشد.زیرا وقتی که مشکل به وضوح مشخص شود حالا می توانید راه حل آن را پیدا کنید و در واقع، از خود علت مشکل می توانید برای راه‌حل آن قدم بردارید. این در حالی است که اگر مشکل تعریف نشود هرگز نمی توانید برای آن راه‌حلی پیدا کنید.

از جهات مختلف به موضوع بپردازید

همانطور که در بالا اشاره کردم ، نوابغ, مسائل را  با تفکر خارج از چارچوب حل می کنند. بنابراین, قبل از ارائه راه‌حل برای مشکل موجود, باید به بررسی تمامی زوایای آن بپردازید و باید فکر کنید آیا مشکلات دیگری که تاثیر گذار باشند و باعث بروز مشکلاتی دیگر شوند هم وجود دارند؟

بنابراین, در ابتدا باید به این موضوع بپردازید و تمامی عوامل موثر در این مسئله را بررسی کنید و به نظرات تمامی افراد گوش دهید.

دیدن و ملاقات کردن افرادی که ممکن است در این فرآیند نقش داشته باشند می توانند به شما قدرت فکری بیشتری دهند تا بتوانید با کار تیمی خوب به راه‌حل مفیدی دست پیدا کنید.

راه‌حل‌های ایده پردازانه  برای حل مسئله

بخشی از پرداختن به وضعیت موجود از جهات مختلف, صرفا ارائه یک راه‌حل نیست چرا که به احتمال زیاد, برای هر مسئله واحد, چندین راه حل وجود دارد و ممکن است اولین نتیجه ای که به ذهن شما می رسد بهترین نتیجه نباشد امّا باید بدانید که هرچه بیشتر تمرکز کنید, راه‌حل‌های بیشتری پیدا خواهید کرد. به همین دلیل, ایده پردازی برای هر چیزی حتی مشکلات, یک قدم اساسی برای حل مشکلات است.

دقیقاً چالشی که با آن روبرو هستید چیست؟

همانطور که ایده پردازی می کنید ، بهتر است “راه حل ایده آل” را در نظر بگیرید.

مشکلی که هنگام تعریف مسئله با آن روبرو شده و مشخص کرده اید را کشف کنید ، این چه چیزی خواهد بود؟ چه نتیجه ای خواهد داشت؟

تعریف هدف نهایی تان به شما کمک می کند راه های منحصر به فردی را برای رسیدن به آنچه که می خواهید را پیدا کنید و علاوه بر این، می تواند به شما به منظور  طرح مسئله و نتیجه گیری در مورد آن کمک کند. بنابراین، پس از ایده پردازی برای یافتن تمامی راه حل های بالقوه ، از خود بپرسید که “چه راه‌حلی بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت؟”

 برای حل چالش خود، بهترین راه‌حل را پیدا کنید

اکنون، همه راه‌حل‌های ممکن که شما بیان کردید مناسب نخواهند بود. بنابراین، شما باید بتوانید هر روش را محدود کنید و ببینید کدام روش برای مسئله شما موثر است و این کار را از طریق مقایسه کردن هر یک از نتایج با بهترین نتیجه انجام دهید. در شرایط فعلی کدام یک بهترین است؟ چه چیزی، با موفقیت مشکل را حل می کند؟

پس از بررسی دقیق رویکرد و روش‌های مختلف ، در مورد بهترین راه حل برای شرایط  فعلی تصمیم بگیرید.

 برای بدترین شرایط هم آماده شوید 

قبل از این که بخواهید مشکل خود را با بهترین راه‌حل برطرف کنید ، عواقب آن را هم در نظر بگیرید.

اکنون زمان آن است که به شرایط بدتر هم فکر کنید. در صورتی که موفق نشوید چه راه‌حلی خواهید داشت؟ دانستن پاسخ این مسئله، به شما این امکان را می دهد که برای روبرو شدن با شرایط بدتر هم آماده باشید چراکه حتی اگر در ابتدا موفق نشوید ، در پایان چیزی خواهید آموخت و به همین دلیل، آن را به عنوان یک شکست تلقی نمی کنید و در مقابل،  بپذیرید که شیوه صحیح دیگری را امتحان کنید چرا که خوشبختانه ، شما در حال حاضر، فهرستی از راه‌حل‌های جایگزین دارید که می توانند به شما در یافتن راه‌حل مناسب کمک کنند.

به یاد داشته باشید: قدرت تفکر مثبت به شما امکان می دهد راه‌حل‌های بیشتری را کشف کنید و در این میان، اگر بتوانید ذهن خود را به گونه‌ای تربیت کنید که اینگونه فکر کند ، بسیار مطلوب است چراکه بیشتر، یک فرد راه‌حل‌گرا خواهید شد و این به شما کمک می کند تا بتوانید در سخت ترین شرایط هم بهترین راه‌حل‌ها را داشته باشید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا