تشریح آخرین خبرهای مسابقات بین‌المللی ایران و صندوق حمایت از فعالان قرآنی

انتشارات موفقیت‌شناسی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح آخرین وضعیت سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی درباره وضعیت صندوق حمایت از فعالان قرآنی و نیز دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایکنا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، درباره آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: در حال حاضر دعوتنامه به کشورهای مختلف ارسال شده و منتظریم تا کشورها نمایندگان‌شان را معرفی کنند، البته تعدادی از کشورها این کار را انجام داده‌اند. 

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود، افزود: قطعاً دو مرحله ابتدایی به صورت غیر حضوری خواهد بود، اما درباره برگزاری مرحله نهایی به صورت حضوری یا غیر حضوری به تصمیم قطعی نرسیده‌ایم.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه مرحله نهایی مسابقات در ایام مبعث پیامبر اکرم(ص) در اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، اظهار کرد: اگر شرایط در آن زمان مناسب و واکسیناسیون به صورت گسترده انجام شده باشد، رقابت‌‌ها را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد، اما اگر شاهد پیک‌های بعدی کرونا در کشور باشیم، ناگزیر به اجرای غیر حضوری خواهیم بود.

شیوه اجرای مرحله فینال بستگی به وضعیت کرونا دارد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در مسابقات بین‌المللی قرآن، دو محور و مسأله وجود دارد، یکی از این مسائل وضعیت داخلی کشور و مسأله دیگر هم وضعت کشورهای خارجی است. وضعیت در کشورهای مختلف متفاوت است، برخی کشورها درصد بالایی از شهروندان را واکسینه کرده و برخی حتی واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند، لذا باید منتظر ماند تا وضعیت واضح‌تری به دست آید.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن همچنین در پاسخ به این سوال که نمی‌توان شرایط یا شاخص‌های خاصی را تعیین کرد تا حداقل مرحله نهایی به صورت حضوری برگزار شود؟ گفت: وقتی مسابقات سه‌ مرحله‌ای باشد، خود به خود مرحله نهایی با حضور حداقلی برگزار خواهد شد، یعنی به نوعی مرحله آخر، فینال مسابقات است و لذا نمی‌توان آن را از تعداد خاصی کمتر برگزار کرد.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً جمعیت مرحله نهایی زیاد نخواهد بود، اظهار کرد: با این وجود نمی‌توان به وضعیت واکسیناسیون به عنوان تنها شاخص اکتفا کرد. بسیاری از شرکت‌کنندگان با توجه به نداشتن پرواز مستقیم از شهر خود ممکن است، چندین مسیر را پیش رو داشته باشند. بنابر این حضور یک شرکت‌کننده تابعی از شرایط مختلف کشور مقصد، کشور مبدأ و کشوری که بین مسیر قرار دارد، خواهد بود. منتظریم تا به زمان برگزاری نزدیک‌تر شویم و وضعیت مشخص‌تر شود بعد درباره حضوری یا مجازی بودن مسابقات تصمیم‌گیری کنیم. پیش‌بینی می‌کنم تا آذرماه بتوانیم به یک تصمیم قطعی برسیم.

همچنان به تشکیل صندوق امیدواریم

قره‌شیخلو درباره وضعیت صندوق حمایت از فعالان قرآنی که وعده راه‌اندازی آن تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام شده بود، گفت: همچنان پیگیر راه‌اندازی این صندوق هستیم، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، از زمان اعلام این خبر موافق این موضوع بود. مشکل، سازوکار این موضوع است که همکاران اداری و مالی، مواردی اشکال به این موضوع وارد می‌دانند و همین باعث تعویق در راه‌اندازی صندوق شده است.

وی گفت: اگر مشکلی از جانب اداری و مالی سازمان وارد می‌شود به دلیل مخالفت آنها با این موضوع نیست، بلکه به دنبال راهی هستند که در پاسخگویی‌ به دستگاه‌های نظارتی مشکلی ایجاد نشود. امیدواریم امسال بتوانیم شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوالی در مورد طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، بیان کرد: سال قبل دوره اول این طرح برگزار شد، در این دوره تعدادی از فعالان نتوانستند، حضور پیدا کنند، لذا امسال نیز دور دوم این طرح را اجرا خواهیم کرد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن با اشاره به بررسی دوره اول این طرح در جلسات کارشناسی، افزود: پس از این جلسات، تغییراتی در شیوه اجرای طرح به عمل آمد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه مراحل اجرایی آن آغاز شود. تفاوتی که امسال با دوره قبل دارد این است که امسال فراخوان عمومی اعلام نمی‌شود و کار شناسایی افراد از طریق ادارات کل اوقاف استان‌ها صورت می‌گیرد.

قره‌شیخلو بیان کرد: در حال حاضر فهرست افرادی که می‌توانند در این دوره حضور داشته باشند و حدود هزار نفر هستند از طریق استان‌ها به دست ما رسیده است. حدود ۲۰۰ نفر از دوره قبل هستند که موفق به کسب حد نصاب‌های لازم نشدند. امسال همچنین گروه جدیدی به مجموعه افراد اضافه شده است و بر اساس آن،‌ افرادی که سابقه حداقل یک بار داوری مسابقات بین‌المللی را دارند، می‌توانند در این دوره حضور یابند. البته با توجه به کسوت و تجربه این افراد مراحل و تشریفات کمتری در نظر گرفته شده است، اما باید در آزمون‌ها حضور داشته باشند.

اجرای دومین دوره طرح ساماندهی داوران، نواقص بسیاری را رفع می‌کند

وی بیان کرد: ‌پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن درصد زیادی از نواقص در بحث داوری برطرف شود. ضمن اینکه برگزاری دومین دوره باعث خواهد شد تا بر تعداد داورانی که با موفقیت دوره را پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه بحث نظارت بر عملکرد داوران باید جدی‌تر گرفته شود،‌ گفت: داوران باید از لحاظ مهارت،‌ آشنایی با آئین‌نامه و جزئیات دیگر به‌روز باشند. ضمن اینکه در حال تدوین منشور اخلاقی (تا کنون اسمی برای این آئین‌نامه انتخاب نشده است) داوری مسابقات قرآن نیز هستیم. هر داوری که در مسابقات حضور پیدا می‌کند، باید این منشور را امضا کند تا نسبت به رعایت برخی موارد تعهد اخلاقی برای او ایجاد شود. این کار در رشته‌های دیگر هم مرسوم است و ما نیز نکات کلی که فکر می‌کنیم یک داور باید به آن پایبند باشد در این منشور ذکر کرده‌ایم و در کنار مدرک داوری این منشور نیز پیوست خواهد شد.

تشکیل دوره‌های آموزشی برای داوران

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: برای داورانی که مدرک داوری دریافت کرده‌اند، بحث‌های آموزشی در نظر گرفته‌ایم تا در طول سال دوره‌های چندساعته آموزشی را پشت سر بگذراند و نسبت به آیین‌نامه مسابقات و مهارت‌هایی که لازم است به‌روز باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد آیین‌نامه‌های مالی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بیان کرد:‌ از سال ۱۳۹۸ که وارد مرکز شدم با توجه به اینکه آیین‌نامه مالی مدونی نبود و صرفاً یک تعدادی نکات پراکنده وجود داشت، لذا اولین کاری که انجام دادم تدوین آیین‌نامه مالی بود. بر همین اساس در یک آیین‌نامه تمام موارد مالی از حق الزحمه داوران تا میزان جوایز مسابقات و سایر موضوعاتی که در این حیطه قرار دارد، تجمیع کردیم. این آیین‌نامه در همان سال به امضای ریاست سازمان رسید و امسال نیز آخرین به‌روزرسانی آن انجام شد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایکنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا