پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز برگزیدگان خود را شناخت

انتشارات موفقیت‌شناسی

اسامی منتخبین پنجاه و هشتمین جایزه بنیاد البرز اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از بنیاد فرهنگی البرز، همایش ملی نخبگان پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز روز ۲۸ مردادماه با اعطای جایزه بنیاد البرز موسوم به نوبل ایرانی به نخبگان علمی کشور با حضور حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، و مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و رئیس همایش در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که به جهت شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص کشور، برای اولین‌بار به‌صورت ارتباط ویدیو کنفرانس و هم‌زمان در تهران و ۱۷ مرکز استان در ادارات کل استانی اوقاف و امور خیریه سراسر کشور تشکیل گردید.

مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و رئیس همایش در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه به‌دلیل پیشگیری از تجمع و حفظ بهداشت همگانی، این همایش با حضور محدود منتخبین تهران برگزار می شود، گفت: همچنین به دلیل صیانت از سلامت منتخبینی که در شهرستان مستقرند، این مراسم در اداره‌کل اوقاف استان‌های مربوطه برگزار و از برگزیدگان تقدیر می گردد.

مهندس ارشدی با اشاره به پوشش مراسم از طریق رسانه ملی گفت: پیرو هماهنگی‌های صورت گرفته، علاوه بر ضبط برنامه تلویوزیونی جهت تهیه گزارش، به منظور پخش از شبکه‌های رسانه ملی، تمهیدات لازم صورت گرفته و پخش زنده مراسم از طریق فضای مجازی و صفحه نخست سایت آپارات و صفحه بنیاد فرهنگی البرز در اینستاگرام انجام می شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرزگفت: جایزه بنیاد البرز، جایزه ای برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده و در راستای تقویت روحیه دانش پژوهی جامعه علمی کشور اعطا می شود.

وی افزود: مرحوم البرز 58 سال پیش همه اموال خویش را با تاسیس بنیاد فرهنگی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان، طلاب و دانش آموختگان برتر کشور وقف کرد تا برای تسکین آلام بشری و ارتقای منزلت و عزت ایران در صحنه های جهانی افتخار کسب شود.

مهندس ارشدی با بیان اینکه جامعه کنونی ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به ترویج ایده و افکار مرحوم البرز دارد، عنوان کرد: لازم است خیرین و واقفین در مسیر پیشرفت علمی کشور مشارکت بیشتری داشته باشد تا از این رهگذر شاهد شکوفایی استعداد نخبگان کشور و اعتلای نام ایران اسلامی در جهان باشیم و هدف از برگزاری این همایش نیز همین است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: بنیاد فرهنگی البرز به عنوان متولی با سابقه ترین جایزه ایران تمام اهتمام خود را بر اجرای این همایش گمارد تا اهداف واقف نیک سرشت بنیاد و ترویج فرهنگ وقف علمی به نحو شایسته از مقام علمی و جایگاه عالمان تجلیل کند به همین منظور این همایش برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بدون حضور مدعوین در سازمان اوقاف برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه گزینش و معرفی منتخبین براساس روال سنوات پیشین و بر مبنای سوابق علمی و اخلاقی افراد صورت گرفته است، گفت: در این همایش، به مناسبت پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز از ۵۸ منتخب نخبه تجلیل می‌شود که شامل، ۵ دانشمند، ۶ مخترع، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی، ۳۰ دانشجوی سایر علوم و ۷ طلبه علوم دینی است.


رییس همایش پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز در پایان افزود: براساس آئین‌نامه کنونی بنیاد فرهنگی البرز، فرایند گزینش و معرفی منتخبین جایزه بنیاد البرز، توسط مراجع مرتبط انجام می‌شود. برای برگزاری این همایش از تلاش‌های سازمان‌های همکار از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور قدردانی می‌کنیم.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی با بیان اینکه در پنجاه و هشتمین سال اهدای جوایز این بنیاد هستیم، گفت: این جوایز امسال بصورت محدود به نخبگان علمی اهدا می شود.

وی ادامه داد: علم به ما کمک می‌کند تا به مقابله با دشمن بپردازیم و ما موجب بازدارندگی برای دشمن است.

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: رهبر انقلاب خود، فرماندهی پیشرفت علمی را برعهده گرفتند و به صورت مستمر پیگیر جریانات علمی در کشور هستند.

وی تصریح کرد: علم، قدرت می‌آورد و قدرت ما برای دفاع از مظلوم است، در حالی که قدرت غربی‌ها با نگاه دفاع از ظالم شکل گرفته است.

خاموشی با تاکید بر لزوم توجه جوانان و نخبگان به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: دانش آشکارترین وسیله قدرت و عزت کشور است و روی دیگر دانایی، توانایی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: غرب با توسعه علمی توانست به بسیاری از مشکلات فائق آید و در کشور ما نیز راه برون رفت از تحریم‌ها، جهش علمی و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان است.

وی خطاب به پژوهشگران حاضر در این مراسم اظهار کرد: تمامی مظلومان جهان در انتظار جهاد علمی شما هستند تا با تلاش‌های علمی خود در راه حمایت از آنان حرکت کنید.

خاموشی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده نزدیک وقف‌های علمی افزایش پیدا کند، گفت: توصیه من به واقفان جدید نیز این است که در راه علم وقف کنند.

در ادامه این همایش، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: از مرحوم البرز به‌عنوان بنیان‌گذار وقف علمی یاد می‌شود و جایزه بنیاد البرز نیز باید به معتبرترین جایزه علمی کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه مرحوم البرز توحید را به‌خوبی درک کرده بود، ادامه داد: با توجه به اقداماتی که مرحوم البرز در طول حیات خود انجام داد حکایت از درک عمیق وی از معنای رسالت انسان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی پیشرفت و عزت یک کشور را درگرو علم و دانش و حکمت آن جامعه دانست و اظهار داشت: به میزانی که در تولید علم کیفی، مفید و مؤثر موفق باشیم به همان مقدار کشور پیشرفت خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علم هدفمند است، عنوان کرد: اگر جامعه علمی بر اساس هدف‌گذاری که از سوی رهبر انقلاب مبنی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی ترسیم کردند حرکت کند بسیاری از ابهامات عملی و فکری رفع می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تمدن نوین اسلامی هدف علم فاخر و مفید است، گفت: انواع علوم می‌تواند در بستر و فضای تمدن نوین اسلامی فکر کند و فعالیت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: در حال حاضر ما وارد یک پارادایم تجربی شدیم پارادایمی که با آزمون‌وخطا همراه است و نخبگان باید به این تغییر پارادایم توجه کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ترکیبی و فیزیکی سایبری شدن علوم سبب نابودی فساد در جامعه می‌شود، عنوان کرد: سیستم فیزیکی سایبری در بخش‌های مختلف سبب ایجاد جامعه جدیدی می‌شود که کارگزاران آن دانشمندان و نخبگان خواهند بود.

وی افزود: پیام پارادایم دانش جدید حفظ انسان، طبیعت و تعالی انسانی است از این رو بعضی از کشورهای اروپایی هدف‌گذاری خود را در حکمرانی تقویت طبیعت قرار دادند؛ امروز برخی کشورها در توسعه فضای سبز باهم رقابت می‌کنند؛ ما باید به این دانش منتقل شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در پایان خاطرنشان کرد: علم و دین یک روح است و علمی که دین بنیان باشد سبب پیشرفت و رفع مشکلات جامعه می‌شود.

پس از سخنان سخنرانان همایش، منتخبین پنجاه و ششمین سال جایزه بنیاد البرز به صورت هم‌زمان در تهران و مراکز استان‌ها با لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی، تقدیر شدند. جوایز نقدی نخبگان برتر به دانشجویان و طلاب منتخب هر نفر مبلغ ۲۵ میلیون تومان، مخترعان برتر ۳۰ میلیون تومان و دانشمندان برگزیده مبلغ ۶۰ میلیون تومان تقدیم شد.

در این همایش دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به نمایندگی از مدافعان سلامت که در ایام شیوع بیماری کرونا در کشور، تمام وجود خود را وقف سلامت مردم نموده‌اند، در بخش دانشمندان برگزیده مورد تقدیر قرار گرفت.

اسامی منتخبین پنجاه و هشتمین جایزه بنیاد البرز به شرح زیر است:

دانشمندان:

هادی اکبرزاده؛ عقیل یوسفی؛ علی‌محمد ولوی؛ سید حبیب فیروزآبادی؛ مینو محرز

مخترعان:

مریم شهرکی؛ محمد حسن معینی؛ سید محمد مهدی کاظمی؛ عزیزاله وکیلی؛ فاطمه عیدی قلعه قاضی؛ محمد اکرامی

دانشجویان علوم پزشکی:

رضا پیوندی دیزناب؛ آرزو حاصلی؛ حامد توان؛ زهره کریمیان کاکلکی؛ میلاد احمدی؛ معین خرمالی؛ صدرا انصاری‌پور؛ علی نیک سیرت؛ آمنه مرزبان؛ مهدیه خالقی موری

دانشجویان سایر علوم:

وحید مایلی؛ جعفر بهادري؛ معصومه کریمی؛ محمد رضا دانشور؛ مهناز پیروی؛ نگین ناصح؛ مسلم شیروانی ناغانی؛ شیما توکلی دهقی؛ زهرا کلباسی اشتری؛ حسن بابا اکبر زارعی؛ سمیه محمدی حمیدی؛ محمد حسین سلیمانی؛ نرگس آزادوار؛ مهدی تاج‌پور؛ میثم بلباسی؛ محمد حسین رشیدی مهرآبادی؛ متین نقی‌زاده؛ احسان طالبی؛ ابوالفضل کربلایی حسینی غیاثوند؛ حسین عندلیب؛ زهرا حسینی؛ علی کاظمی تبریزی؛ عطا خرمی

طلاب:

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن موسوی مهر؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن مرتضوی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین جواد شفیعی افجدی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی شجاع ؛ حجت‌الاسلام و المسلمین رضا عندلیبی؛ خدیجه احمدی بی‌غش؛ نفیسه طریقت

شایان ذکر است بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی، از طریق اعطای «جایزه بنیاد البرز» به همت مردی خیراندیش و نیک‌سیرت، مرحوم حسینعلی البرز تأسیس و وقف شده که طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده و این مهم در سال‌های اخیر در قالب همایش‌های ملی و استانی با حضور مقامات علمی و مسؤولین کشوری محقق شده است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
بنیاد فرهنگی البرز

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا