جشنواره موسیقی جوان فرصتی برای نسل نوظهور موسیقی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دو تن از داوران جشنواره موسیقی جوان، این جشنواره را فضایی برای تعامل و دادو ستد فرهنگی و فرصتی برای نسل نوظهور موسیقی می‌دانند.

به گزارش پایگاه ابری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، سیامک جهانگیری نوازنده نی و داور بخش آفرینش در تکنوازی با اشاره به دستاوردهای جشنواره موسیقی جوان طی سال ها برگزاری گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان هم مانند دیگر جشنواره‌های موسیقی تا امروز، راه دور و درازی را طی کرده است.

اما درچند سال اخیر، به دلایل متعدد توانسته به ثبات و جریانی رو به رشد  برسد. به‌ خصوص این‌که، جشنواره موسیقی جوان از معدود جشنواره‌هایی است در دوران برگزاری، شاخصه‌های فنی و تخصصی را حفظ کرده و با نظر به این شاخصه‌ها توانسته به جایگاه خوبی دست یابد.

نگاه فنی و تخصصی علت اصلی رشد جشنواره بود

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دبیر جشنواره موسیقی جوان سال‌هاست که یک شخص ثابت است. همین مسئله باعث شده رویکرد جشنواره به‌لحاظ مدیریت و برنامه‌ریزی علمی، از استحکام خوبی برخوردار شود. ازاین‌ها گذشته، تعامل دبیر جشنواره با داوران یکی دیگر از نکات مهم جشنواره موسیقی جوان به شمارمی‌رود. دراین سال ها، هومان اسعدی در جایگاه دبیر جشنواره جلسات خوبی با داوران هردوره داشته که پرداختن به موضوعات فنی، تغییر رپرتوار درهر دوره و به‌طور کلی قدم‌برداشتن به سمت بهتر شدن جشنواره بعضی از محورهای این نشست‌ها بوده است.

جهانگیری که داوری تکنوازی نی را نیز در جشنواره عهده دار است، ادامه داد: خوشبختانه هرسال شاهد هستیم که در جشنواره، استعدادهای زیادی  کشف و شناخته می‌شوند. این هم یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که فقط درباره جشنواره موسیقی جوان به چشم می‌خورد و آن را از سایر رویدادهای مشابه متمایز ساخته است. به‌خصوص این که جشنواره موسیقی جوان دراین سال‌ها تلاش کرده سمت‌وسوی مشخصی به برگزیدگان جشنواره در هر دوره ببخشد و آینده بهتری را پیش روی برگزیدگان این جشنواره ترسیم کند. از سوی دیگر، حضور جوانان در این جشنواره، ضمن آن‌که به دیده شدن آنها کمک زیادی می‌کند، می‌تواند در تقویت انگیزه‌هایشان برای ثبات‌بخشی به هدفی که در ذهن دارند هم موثر باشد. کما این‌که هرسال، شاهد حضور گسترده‌ای از جوانان از اقصی نقاط  کشور درجشنواره هستیم که در فضای سالم وسازنده با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

جشنواره موسیقی جوان میدان مسابقه نیست

سیامک جهانگیری خاطر نشان کرد: جوانانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که جشنواره به‌هیچ عنوان،میدان مسابقه نیست. بلکه گردهمایی جوانان دراین رویداد می‌تواند به رفاقت میان آنها و تعامل و داد وستد فرهنگی خوب منجر شود. یکی از محاسن حضور جوانان در جشنواره این است که آنها صرف‌نظر از این‌که مجال می‌یابند درفضایی حرفه‌ای به رقابت موسیقایی با یکدیگر بپردازند، نسبت به مباحثی نظیر این‌که آینده شغلی‌شان دراین مسیر چگونه خواهد بود یا ادامه این مسیر چه چالش‌ها و ظرفیت‌هایی را می‌تواند پیش روی آنها بگذارد، آگاهی پیدا کنند. درست است که داشتن استعداد، یکی از شروط شرکت دراین جشنواره است، اما باید نسبت به ظرفیت استعداد شرکت‌کنندگان و درمرحله بعد، برگزیدگان جشنواره هم فرهنگسازی بشود. کما این‌که جشنواره موسیقی جوان تاامروز چنین عملکردی داشته و صرفا به‌عنوان یک ابزار اجرایی نبوده است. ازاین رو اصلی‌ترین هدف جشنواره موسیقی جوان را می‌توان فراهم کردن عرصه‌ای حرفه‌ای و علمی برای جوانان این حیطه دانست.

داور بخش نی و آفرینش در تکنوازی جشنواره موسیقی جوان اضافه کرد: درست است که جشنواره‌ها همواره عرصه‌هایی برای استعدادیابی هستند، اما همیشه باید این نکته را درنظرگرفت که نسبت به آینده برگزیدگان هر دوره از جشنواره هم تمهیداتی صورت بگیرد تا جوانانی که دراین جشنواره شرکت می‌کنند انگیزه بیشتری برای ادامه راه داشته باشند. هرچند، دراین  مسیر، نهادهای مرتبط هم می‌توانند در  همیاری جشنواره‌ها دراین زمینه نقش داشته باشند.

 جشنواره موسیقی جوان فرصتی برای نسل نوظهور موسیقی است

این آهنگساز که چندین دوره تجربه داوری بخش عودنوازی این جشنواره را برعهده دارد، درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درجامعه بیان داشت: برنامه ها یا جشنواره هایی از این دست در حمایت از تحرک و پویایی بدنه جوان موسیقی کشور که فرصت حضور درعرصه جدی‌تر موسیقی را نداشته‌اند بسیار تاثیر گذار خواهد بود و می تواند انگیزه خوبی در بهره بردن ازاین فرصت ها باشد تا این نسل نوظهور موسیقی بتوانند توانایی های خود را به منصه ظهوربگذارند.

وی ادامه داد: ارزش و جایگاه جشنواره ملی موسیقی جوان متفاوت با دیگر جشنواره هایی  است که طی سال برگزار می شود و به شخصه ارزش آن برای من بیش ازجشنواره های دیگر است. زیرا توجهش به رده های سنی پایین تر هم هست به ویژه آنکه به گروه سنی الف و ب توجه بسیاری شده و در این رده سنی شاهد حضوراستعدادهای درخشانی هستیم که می توانند ظرفیت های هنری خود را بروز بدهند و این انگیزه شاید روزنه ای باشد تا مسیر خود را به درستی انتخاب کرده و قدم بردارند.

این نوازنده درخصوص تاثیرگذاری وارتباط جشنواره ملی موسیقی جوان با مراکزعلمی چون دانشگاه ها، هنرستان ها یا آموزشگاه های موسیقی گفت: باید بگویم برخی از نوازنده های خوبی که درحال حاضر به تدریس سازعود می پردازند، سال ها قبل و در سنین کم و در دوره های مختلف در این جشنواره شرکت کرده و به رقابت پرداختند و صاحب مقام و رتبه شدند.

 سعید نایب‌محمدی که چند دوره داوری جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده  داشته با اشاره به حضور حداکثری هنرمندان در قالب هیات داوران بیان داشت: من براین نظرم اعتبار هر نهاد یا جشنواره‌ای بواسطه برگزار کنندگانش است. اعتبار این جشنواره هم به حضور هومان اسعدی دبیر آن است که دراین چند دوره دبیری این جشنواره، موفق عمل کرده.

وی افزود: اسعدی از اساتید برجسته حوزه‌ نظری موسیقی ایرانی است و در زمینه موسیقی ایرانی بسیار فعالیت کرده و مقاله نوشته‌اند و شناخته شده است. نگاهش به موسیقی بسیار موشکافانه و دقیق است و این دقت نظر موجب شده در انتخاب اساتیدی که با عنوان داور به این جشنواره دعوت می شوند، حساسیت خاصی داشته باشد. به یاد دارم دوره‌های قبلی جشنواره بود و ما داورها بر سر انتخاب یک نفر از شرکت کننده ها به توافق نرسیده بودیم به همین دلیل چند بار فیلم اجرا بازبینی شد و اسعدی تاکید داشت تا آنجا که امکان دارد و در توانمان است حق کسی ضایع نشود. بنابراین وقتی این حساسیت ها و دلسوزی ها وجود دارد بی شک اساتید هم ترغیب خواهند شد تا همکاریشان را به عنوان داور ادامه بدهند و حضور داشته باشند.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا