تقویت مهارت «نه گفتن» در دانش آموزان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، مهارت های زندگی ابراز وجود شامل« مهارت در خواست کردن » و «مهارت نه گفتن» می شود که دانش آموزان برای پیشگیری ازآسیب های اجتماعی و گرایش آنان به سوی رفتارهای پرخطرنیاز به آموزش آن درخانه و مدرسه دارند.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد مهارت قوی نه گفتن در دانش آموزان مستلزم آگاهی همه جانبه اولیا و نیز مسلط بودن معلمان بر مهارت نه گفتن و اجرای آن با استفاده از ابزار های مناسب است.

سوری، جرات و شهامت را از مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی دانست و اضافه کرد: در طول زندگی به طور حتم با افرادی برخورد کرده‌اید که  قدرت «نه گفتن را ندارند» و درخواست‌های دیگران را با وجود اینکه خود از این موضوع ناراحت هستند و فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند، می‌پذیرند.

وی بالا بردن جرات و شهامت  افراد را از دوران کودکی ضروی عنوان کرد و یادآورشد: داشتن این مهارت به این معنی است که فرد می‌تواند ازحق و عقیده خود بدون تجاوز کردن به حق و عقیده دیگران، دفاع کند؛ این مهارت باید از دوران کودکی آموزش داده شود، زیرا کسب این توانایی در بزرگسالی بسیار سخت و پرهزینه است.

این روانشناس در استان البرز گفت: در بسیاری از موارد، افرادی که با مشکلات رفتاری دچار بوده‌اند یا در دام یک انحراف و فساد گرفتار شده‌اند، شجاعت و توانایی مقاومت در برابر عواملی که آنها را تحت فشار می‌گذارد، نداشتند.
وی افزود: دانش آموزان برای اینکه در برخورد با انواع انحرافات و کارهای خلاف، اعتیاد و هرگونه سوء استفاده دیگران توانایی مقابله را داشته باشند، باید از یک «من قوی»، ارزشمند و با جرات برخوردار بوده و در عین حال مهارت «نه گفتن» را بیاموزند تا شجاعت لازم را برای مخالفت با درخواست دیگران داشته باشند.

این روانشناس ادامه داد: قدم اول برای جلوگیری از آسیب، آگاهی والدین و پذیرش آن‌هاست چون اگر والدین بپذیرند که خطر ممکن است از جانب هر کسی فرزندشان را تهدید کند، آگاهانه‌تر برخورد می‌کنند.
وی قدم بعدی را آموزش به کودکان عنوان کرد و افزود: تعیین حدود یکی از اساسی‌ترین نکات آموزش به کودکان بوده به این صورت که نباید کودکان را بترسانیم که به دیگران اعتماد نکنند و از سوی دیگر نباید آنها آن‌قدر به دیگران اعتماد کرده که امنیتشان به خطر بیفتد.

سوری قدرت نه گفتن را لازمه زندگی با توجه به گسترش آسیب های اجتماعی درجامعه برشمرد وخاطرنشان کرد: والدین و آموزگاران باید رفتار قاطعانه را به کودک آموزش دهند چراکه در این نوع رفتار کودکان یاد می‌گیرند که بدون اینکه حقوق دیگران را پایمال کرده، از حقوق خود با رفتار مناسب و بدون پرخاشگری دفاع کنند.

وی گفت: اگر فرزندان درباره مشکلی که او را ناراحت کرده است با والدینش صحبت می‌کند، باید صحبت‌های او  را به خوبی گوش داد و آن را درک کرد وهمچنین باید به او اطمینان داد که مورد حمایت و مراقبت است.

این روانشناس اظهارداشت: افراد باید تا آنجا که ممکن است از اشخاصی که ما را در معذوریت قرار می‌دهند، دوری کنند، بنابراین ما باید ارتباطات خود را با این افراد محدود کنیم تا دردام آسیب های اجتماعی چون اعتیادحتی با تعارف یک نخ سیگارنیفتند.

وی تاکید کرد: شیوع ویروس کرونا زمینه دسترسی دانش آموزان به فضای مجازی را بسیارآسان کرد درحالی که فضای مجازی برای گروه سنی دانش آموزان که با هیجان همراه می باشد بسیارخطرناک است که نیازبه نظارت و مهارت آموزی دارد.

استان البرز ۵۰۰ هزاردانش آموز دارد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا