آموزش‌های مهارتی برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم شهری ارائه می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: جهت توانمندسازی و ایجاد اشتغال، زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق محروم حاشیه شهر آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای کسب می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، «حبیب عرفان‌منش» اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور توانمند سازی و مهارت آموزی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه شهر مورد توجه قرار گرفته است و قرار شده تا به طور متوسط سالیانه بین هفت تا ۱۰ هزار نفر از این گروه در معرض آسیب اجتماعی، شناسایی و  برای پذیرش مسئولیت خانواده ها، مشاوره و هدایت شغلی  ببینند.

وی افزود: سال گذشته در همین رابطه ۹هزار و ۹۳۴ نفر آموزش دریافت کردند و در سه ماه اول امسال نیز ۲۳۱ هزار زن سرپرست خانوار در سکونت گاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای شهرها در حال آموزش هستند. 

این مقام مسوول ادامه داد: این آموزش‌ها برای ایجاد اشتغال بخصوص مشاغل خانگی بسیار مفید و موثر است و در همین راستا دفاتر تسهیل گری وابسته به استانداری ها در سطح استان ها با استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، حمایت و تسهیلگری، اشتغال این زنان را پس از مهارت آموزی و اخذ گواهینامه مهارت، پیگیری می کنند.

وی با اشاره به حمایت ها معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در این زمینه کانون های محلی تشکیل و با حضور فعالان اجتماعی زنان مستعد و راغب، شناسایی و به سمت فراگیری مهارت هدایت می شوند و پس از آن نیز با شبکه سازی و تشکیل تعاونی ها، در تکمیل زنجیره تولید و فروش محصولات به بازار حمایت‌های ارزنده‌ای صورت می گیرد.

عرفان منش تاکید کرد: از طرفی با همکاری بازآفرینی شهری نیز اهداف مشابهی دنبال می شود و این تشریک مساعی موجب توانمند سازی مهارتی و شغلی زنان و دستیابی آنان به شغل پایدار و درآمد نسبی برای تحکیم بنیان های خانواده می گردد و موجبات کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در محلات آسیب خیز را فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه از بین ۵۵۷ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای، ۹۵ مرکز کاملا به خواهران اختصاص دارد، گفت: ۲۶۸ مرکز نیز دو منظوره است بدین معنی که برخی از کارگاه‌ها برای خواهران و تعداد دیگری برای برادران درحال ارائه مهارت آموزی هستند. و در بخش خصوصی نیز از ۱۱ هزار آموزشگاه های آزاد، بیشت از نیمی از آنها در حوزه آموزش های خواهران مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: سال گذشته در همه بخش ها ۱۷۳ هزار و ۸۸۸ خانم با حجمی معادل بیش از ۳۳ میلیون نفر ساعت آموزش دریافت کردند.

وی گفت: در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای نیز بیشتر از بخش دولتی ارائه آموزش صورت گرفته است که بیشترین رشته های مورد استقبال بانوان در مراکز خصوصی در زمینه آرایش و پیرایش، بهداشتی و فناوری اطلاعات و در بخش مراکز دولتی صنایع دستی، هنرهای تجسمی، طراحی و دوخت بود.

این مقام مسوول از شرکت ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجوی دختر در آموزش های فنی و حرفه ای در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: همچنین در سال گذشته علی رغم شیوع بیماری کرونا ۳۳ هزار زن روستایی و چهار هزار و ۶۳۷ نفر زن زندانی آموزش های فنی و حرفی را سپری کردند.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه کرونا باعث کاهش مشارکت خواهران برای دریافت آموزش های فنی و حرفه ای شد گفت: آموزش های سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد نسبت به شرایط غیرکرونایی کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در سه ماهه اول امسال نیز ۵۲ هزار نفر زن در قالب پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ساعت مشغول به آموزش در بخش دولتی هستند که بخشی از آن بصورت مجازی و بخش دیگری از آن بصورت حضوری متناسب با شرایط شیوع بیماری در شهرستان ها در حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد با کاهش بیماری کرونا و فعالیت کارگاههای آموزشی با تمام ظرفیت خود بتوان گام موثری در مداخله زنان در رشد اقتصادی کشور برداشت.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا