ارائه درمان پرکاری تیروئید به جهان توسط چهره ماندگار ایران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پروفسور “فریدون عزیزی” یکی از چهره ‌های ماندگار علمی ایران در نودمین کنگره انجمن تیروئید آمریکا با طرح روش درمانی نوین پرکاری تیروئید، توانمندی علمی ایران را به رخ جهانیان کشید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، وی که مسئولیت پژوهشکده علوم غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بر عهده دارد در سخنرانی خود در نودمین کنگره انجمن تیروئید آمریکا به ذکر تجارب ۲۵ ساله خود پرداخت و همچنین برمبنای اصول روش شناسی و مبتنی بر شواهد نشان داد که می توان با درمان طولانی مدت (بیش از ۵ سال) دارو درمانی خوراکی، موفق به کنترل پرکاری تیروئید شد و بیمار با این روش ضمن کاهش هزینه های اقتصادی و شرایط بهتر جسمی، از ایمنی مطلوب تری برخوردار خواهد بود.

این چهره ماندگار علمی در گفتگویی به سایر مزایا و ارجحیت این روش ابداعی بر رویه قبلی اشاره کرد و گفت: نتایج تحقیقات مقایسه‌ای در این زمینه نشان می دهد که عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف طولانی مدت داروها کمتر از درمان با ید رادیواکتیو است.

عزیزی افزود: همچنین در این روش، وزن بدن طبیعی‌تر و غلظت چربی‌های سرمی پایین‌تر است، بیماران سریع‌تر به وضعیت درستکاری تیروئید می‌رسانند و طی سال‌ها نوسانات هورمونی آنها و وقوع کم‌کاری زیربالینی یا پرکاری زیربالینی کمتر است.  

وی ادامه داد: یافته‌های مطالعات اکوکاردیوگرافی بیماران نیز به نفع آنها است که داروی ضدتیروئید مصرف می‌کنند تا آنهایی که پس از درمان با ید رادیواکتیو کم‌کار شده و لووتیروکسین استفاده می‌نمایند.

عزیزی با ذکر مجدد مستندات متقن و مزایای موجود، پیشنهاد داد درمان این عارضه مانند بسیاری دیگر از بیماری های غیرواگیر بصورت طویل المدت یا حتی مادام العمر انجام پذیرد.

گفتنی این رویکرد نوین مورد توجه دانشمندان بزرگ این حوزه قرار گرفت و با جایگزینی آن بار اقتصادی هنگفتی از دوش نظام های سلامت برداشته می شود، ضمن اینکه بیماران با عوارض کمتر، همه جا به درمان خود دسترسی داشته و کیفیت بهتری از زندگی را تجربه می کنند.  

اختلالات عملکرد غده تیروئید جزو شایع ترین بیماری های حوزه غدد درون ریز و متابولیسم است. از آنجاییکه هورمون های مترشحه از این غده وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را به عهده دارند، اختلالات این غده می تواند مشکلات اساسی برای تمامی اندام های بدن ایجاد کنند. به همین منظور دانشمندان و محققان مستمرا در پی یافتن روش های در دسترس تر و کم عارضه تر جهت تنظیم فعالیت این غده حیاتی هستند.

انجمن تیروئید آمریکا ATA؛ معتبرترین مجمع علمی پژوهشی در خصوص غده تیروئید به شمار می آید که سالانه گردهمیی علمی با حضور برجسته ترین های این رشته را برگزار می کند.  

نودمین دوره این گردهمایی در سال ۲۰۲۱ بصورت مجازی برگزار شد. از مهمترین بخش های این کنگره قسمت موسوم به ملاقات با استاد Meet the Professor است که در این دوره برای  ۹ تن از اساتید صاحب نام تشکیل شد. دکتر فریدون عزیزی؛ استاد ممتاز غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از این اساتید برگزیده در این کنگره بود.

پروفسور عزیزی در این طی سخنرانی خود به ارائه روش نوین ابداعی خود در درمان پرکاری تیروئید پرداخت. تا پیش از این درمان پرکاری تیروئید براساس تجویز ۱۸ ماهه داروی خوراکی بود که در صورت عدم توفیق در درمان، جراحی و استفاده از ید رادیواکتیو به عنوان گزینه های بعدی برای مبتلایان در نظر گرفته می شد.

گام دوم (جراحی و یا استفاده از ید رادیواکتیو) علاوه بر تحمیل هزینه مستقیم به بیمار و نظام درمان، مستلزم تجهیز و نگهداری مراکز درمانی و نیز هزینه دوران نقاهتی است که برای فرد بیمار، خانواده وی و نیز محل کار وی دارد، همچنین نیمی از بیماران پس از دریافت این خدمات، مبتلا به کم کاری مادام العمر غده تیروئید شده که می بایست مراقبت و مصرف داروی همیشگی را مراعات نمایند.  

این اشکالات با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد بیماران در گام نخست دارو درمانی خوراکی، عود بیماری را تجربه می کنند و ناچارا به گام دوم می روند؛ از انگیزه های پروفسور فریدون عزیزی بود تا روشی موثر، کم خط، مقرون به صرفه و قابل دسترسی برای این مشکل پیدا کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا