افزایش ۲۵ درصدی افسردگی در جهان همزمان با شیوع کرونا

انتشارات موفقیت‌شناسی

بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه معتبر پزشکی «لنست»، شمار موارد افسردگی و اضطراب در سراسر جهان در دوران شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، طبق این مطالعه که به ارزیابی اولیه پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر سلامت ذهنی مردم پرداخته است، ۵۳ میلیون نفر در کشورهای مختلف جهان با اختلالات افسردگی و ۷۶ میلیون نفر با اضطراب مواجه شده اند.

نتایج این تحقیقات که توسط پژوهشگران مرکز بهداشت روانی دانشگاه کوئینزلند استرالیا و با در نظر گرفتن سن، جنسیت و موقعیت افراد در ۲۰۴ کشورجهان در سال ۲۰۲۰ انجام شده است، نشان می‌دهد که زنان و جوانان بیشترین افرادی بوده اند که تحت تاثیر اختلالات افسردگی حاد و اضطراب قرار گرفته اند.

همچنین آن دسته کشورهایی که پیامدهای گسترده‌تر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را متحمل شده اند، بیشترین میزان افزایش موارد افسردگی و اضطراب را تجربه کرده اند.

به نوشته آب‌ث، تا کنون هیچ مطالعه ای در بررسی آثار شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی در سلامت روانی افراد در مقیاس جهانی انجام نشده بود.  

طبق داده‌های جاصل از این تحقیقات، موارد افسردگی شدید و اضطراب در سال گذشته میلادی به ترتیب شاهد رشد ۲۸ و ۲۶ درصدی بوده است.

محققان مطالعه انجام شده ضمن انتقاد از ضعف سیستم‌های بهداشتی روانی در ارائه خدمات مطلوب حتی پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، بر لزوم اقدام فوری دولت‌ها در تقویت نظام‌های درمانی حوزه اعصاب و روان تاکید کردند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تعطیلی مدارس و محدودیت‌های کرونایی همزمان با افزایش خطر بیکاری، با محدود کردن توانایی یادگیری و تعامل جوانان با همسالان خود، این گروه سنی را بیشتر تحت تاثیر اختلالات افسردگی و اضطرابی در دوران شیوع کرونا قرار داده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های اخیر انجام شده توسط دانشگاه «کلگری» کانادا نیز از هر چهار نفر در سنین جوانی، یک نفر علائم بالینی شدید افسردگی و یک نفر از هر پنج جوان، علائم اضطراب شدید را تجربه می‌کند.

این تجزیه و تحلیل که بر اساس نتایج ۲۹ مطالعه (۱۶ مطالعه از شرق آسیا، چهار مورد از اروپا، شش مورد از آمریکای شمالی، دو مورد از آمریکای مرکزی و جنوبی و یک مورد از خاورمیانه) جمع‌آوری و در مجله پزشکی آمریکایی «جاما پدیتریکز» (JAMA Pediatrics) منتشر شد با مشارکت ۸۰ هزار و ۸۷۹ فرد جوان از سراسر جهان تهیه شده بود.

«نیکول راسین» روان‌شناس بالینی و از اعضای گروه روان‌شناسی دانشگاه کلگری تاکید کرد: گذشته از برآوردهای انجام شده، مسئله هشدارآمیزتر، تشدید علائم افسردگی و اضطراب با گذشت زمان است که نباید دست کم گرفته شود.

«شِری مدیگان» از دیگر محققان این گزارش معتقد است: با افزایش اعمال محدودیت‌ها، نشانه‌های افسردگی و اضطراب نیز افزایش می‌یابند. این مسئله ثابت شده که شرایط انزوای اجتماعی، دوری از دوستان و روال عادی مدرسه و همچنین دوری از تعاملات اجتماعی برای کودکان بسیار سخت شده است.  

راسین نیز می‌افزاید: هنگامی که وارد نوجوانی می‌شوید، خود را از اعضای خانواده متمایز می‌کنید و همسالان شما مهمترین منبع حمایت اجتماعی شما می‌شوند، بنابراین شرایط تحمیل شده ناشی از شیوع ویروس کرونا و از دست دادن این موقعیت برای بسیاری از نوجوانان شوکه کننده بود.

آسیب‌های روانی ناشی از شرایط قرنطینه، تعطیلی مراکز تفریحی، تعطیلی مدارس، نبود ارتباط با جامعه دوستان و همسالان، حضور افراد خانواده در کنار هم در ساعات طولانی، مشکلات آموزش آنلاین، کاهش تحرک و فعالیت بدنی و … تأثیرات منفی فراوانی بر نوجوانان داشته به طوری که شاهد درجات مختلفی از افسردگی در نوجوانان در کشورهای مختلف جهان هستیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا