آیین نامه روان‌شناسان در فضای مجازی منتشر خواهد شد/ ارائه نحوه استعلام روانشناسان توسط مردم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به زودی آیین نامه فعالیت حرفه‌ای روانشناسی و مشاوره در فضای مجازی را منتشر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا آقایوسفی گفت: هر فعالیتی در حوزه روان‌شناسی و مشاوره اعم از ارائه خدمات کلینیکی به صورت حضوری و یا مجازی نیازمند گرفتن پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است.

درباره ارائه خدمات روان‌شناسی به صورت مجازی از سوی افرادی که پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ندارند، اظهار کرد: قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، روان‌شناس را فردی تعریف می‌کند که حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و یا مشاوره داشته و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشد. از سوی دیگر افراد باید توسط کمیسیون‌هایی که به منظور ارزیابی صلاحیت فردی روان‌شناسان و مشاوران فعالیت می‌کنند مورد مصاحبه قرار گرفته و پروانه فعالیت دریافت کنند.

این دانشیار دانشگاه پیام نور، ادامه داد: هر فعالیتی در حوزه روان‌شناسی و مشاوره اعم از ارائه خدمات کلینیکی چه به صورت حضوری و چه مجازی به جز تدریس در دانشگاه‌ها و یا عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها نیازمند این است که فرد، پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت کرده باشد. بنابراین افراد برای ارائه خدمات کلینیکی به صورت مجازی و حضوری باید پروانه اشتغال داشته باشند.


وی روان‌شناس و مشاور “معتبر” را فردی دانست که پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور داشته باشد و در این‌باره تصریح کرد: در پروانه اشتغال روانشناسان و مشاوران درج می‌شود که فرد صلاحیت ارائه خدمات روان‌شناسی یا مشاوره در چه حوزه ای را دارد، به این ترتیب برای مثال فردی که پروانه اشتغال در حوزه روان‌شناسی تربیتی دارد نمی‌تواند کار بالینی انجام دهد و یا فردی که پروانه فعالیت بالینی دارد نمی‌تواند مشاوره زوج و خانواده یا مشاوره شغلی دهد. این مسائل تخصصی است و مردم باید به این نکات توجه کنند.


آقایوسفی با بیان اینکه عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و یا انجمن‌های مختلف روان‌شناسی مطلقا به این معنا نیست که فرد عضو سازمان یا انجمن صلاحیت حرفه‌ای برای ارائه خدمات روانشناسی به صورت حضوری یا مجازی دارد، تاکید کرد: تنها افرادی صلاحیت حرفه‌ای برای ارائه خدمات روان‌شناسی و مشاوره دارند که دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشند. شماره پروانه اشتغال این افراد قابلیت استعلام دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به آدرس Pcoiran.ir در فهرست اسامی روان‌شناسان و مشاوران مجاز، نام فرد و شماره پروانه او را جستجو و در صورت تایید در حوزه‌ای که آن فرد دارای پروانه است به او مراجعه کنند.


این بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با اشاره به پلتفرم‌هایی که با به کار گیری روان‌شناسان و مشاوران به ارائه خدمات روان‌شناسی می‌پردازند، افزود: اگر پلتفرم‌هایی که خدمات روان‌شناسی و مشاوره ارائه می‌دهند، پروانه فعالیت فردی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نداشته باشند؛ کار غیر قانونی و جرم انجام می‌دهند و قابلیت پیگیری دارد.


این روان‌شناس، افزود: علاوه بر اینکه خود پلتفرم‌ها باید دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشند، تمام روان‌شناسناسانی که در این پلتفرم‌ها مشغول به کار می‌شوند نیز باید پروانه اشتغال فردی داشته باشند. هیچ پلتفرمی نمی‌تواند هیچ روانشناش و مشاوری را بدون پروانه اشتغال به کار بگیرد مگر اینکه آن افراد تحت نظر یک سوپروایزر (استاد راهنما) باشند. در این راستا سوپروایزر (استاد راهنما) باید قرارداد مکتوب با کارورز خود داشته باشد تا در صورت تخطی، این قرارداد قابلیت اثبات و تایید برای پیگیری قانونی داشته باشد. بنابراین کارورزانی که سوپروایزر (استاد راهنما) دارند می‌توانند بدون پروانه اشتغال فعالیت کنند اما حتما باید قرارداد مشخص داشته و تمام کیس ها را به سوپروایزر (استاد راهنما) خود گزارش کنند.


این دانشیار دانشگاه پیام نور همچنین درباره افرادی که با استناد به پروانه اشتغال از سوی سازمان بهزیستی کشور به ارائه خدمات روان‌شناسی می‌پردازند، این را هم گفت که بر حسب قانون و بخشنامه سازمان بهزیستی، هیچ نهادی به جز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نمی تواند پروانه فعالیت حرفه ای برای روان‌شناسان و مشاوران صادر کند.


آقا یوسفی در پایان سخنان خود، خطاب به مردم تاکید کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به زودی آیین نامه فعالیت حرفه ای روان‌شناسی و مشاوره در فضای مجازی را منتشر خواهد کرد. مردم برای پیشگیری از بروز مشکلات مالی و اجتماعی قبل از هر چیز مطمئن شوند فرد مدعی، دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است یا خیر. در این راستا مردم می‌توانند شماره پروانه و نام فرد را در تارنمای سازمان به آدرس Pcoiran.ir کنترل کنند تا مطمئن شوند که هویت فرد مدعی با نام ثبت شده در تارنمای سازمان مطابقت دارد یا ندارد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا