برگزاری چهارمین دوره مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص)

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چهارمین دوره از مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) در تالار وحدت برگزار شد و از دانشمندان برگزیده جهان اسلام در این مراسم تقدیر به عمل آمد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مهر، چهارمین دوره از مراسم اعطای جایزه مصطفی ص شب گذشته با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری، زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، علی اکبر صالحی عضو فرهنگستان علوم و جمعی از دانشمندان برجسته در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم از پنج برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ تقدیر به عمل آمد.

جایزه مصطفی(ص) تاکنون سه دوره در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۸ برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و پروفسور زاهد حسن استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل برگزیدگان جایزه مصطفی ۲۰۲۱ هستند.

همچنین پروفسور محمد صائغ پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند، پروفسور اقبال چودری زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ شدند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

حسن ظهور در مراسم برگزاری چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی گفت: فراخوان جایزه مصطفی در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ منتشر و مورد استقبال حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دانشمند برجسته و ۸۵۰ مرکز علمی قرار گرفت.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی بیان کرد :پس از طی فرآیند بررسی، ارزیابی و داوری آثار در طول دو سال، بر اساس شاخص‌های اثر با اختصاص بیش از ۲۰هزار نفر-ساعت، ۱۱ اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

ظهور گفت: سرانجام ۵ اثر، شایسته‌ تجلیل شناخته شد و امروز تجلیل از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) در ۲۰۲۱ در دو گروه با حضور مهمان داخلی و خارجی صورت گرفت.

وی گفت: ۳ دانشمند برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی متولد کشورهای لبنان، مراکش و پاکستان و ساکن در کشورهای اسلامی هستند. همچنین دو برگزیده دیگر مسلمان مقیم سایر کشورها هستند.

ظهور یادآور شد: کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) بسیار مفتخر است که بستر احیای تاریخ علمی و فرهنگی جهان اسلام را از طریق معرفی مفاخر و چهره‌های موفق علم و فناوری فراهم آورده است.

پروفسور زاهد حسن برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ نیز در مراسم اعطای چهارمین دوره از جایزه مصطفی گفت: من در حوزه تحقیقاتی خود که با محققان زیادی در دانشگاه‌های پرینستون و برکلی روی آن کار کرده‌ام، از روش فوتون استرسکوپی استفاده کردم؛ روشی که ابتدا انیشتین از آن استفاده کرد و برای آن برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

وی ادامه داد: من بسیار خوشوقت بودم که دانشجویان خوبی در پسادکتری و همکاران خوبی داشتم. با همکاری گروهی از محققان و پیشگامان و دانشمندان زیاد به دستاوردهای زیاد و جالب نه فقط در حوزه فیزیک بلکه در حوزه صرفه‌جویی انرژی، الکترونیک و فناوری سبز رسیدیم.

وی با اشاره به کودکی خود گفت: به عنوان کودکی در روستا من تحت تاثیر دنیای علم بودم و کتاب هایی را که پدر و مادرم برایم می خریدند مطالعه می کردم. 

 حسن تصریح کرد: داستان زندگی من داستانی شبیه افسانه‌هاست که آرزوها و رویاهای کودکی روستایی در آن محقق شد و به آزمایشگاه های پیشرفته در دانشگاه های پرینستون و برکلی رسیدم. من سفر جالب و مفیدی تاکنون داشته‌ام.

یحیی تیعلاتی برگزیده دیگر چهارمین دوره جایزه مصطفی گفت: دریافت جایزه معتبر مصطفی(ص) یک افتخار بزرگ و یک امتیاز بزرگ است این موفقیت چیزی نیست که من به تنهایی بدست آورده باشم و بسیاری دیگر شایسته سهیم شدن این جایزه هستند.

وی گفت: من به تلاشهای خود ادامه خواهم داد و امیدوارم به رسمیت شناختن کار من توسط بنیاد مصطفی(ص) بتواند الهام بخش بسیاری از افراد دیگر باشد.

همچنین محمد صایق دیگر برگزیده جایزه مصطفی در ادامه گفت: من همیشه مجذوب  آیه«هَل یَستَوِی الَّذِینَ یَعلَمُونَ وَالَّذِینَ لاَ یَعلَمُونَ
(آیا کسانی که می‏دانند و کسانی که نمی‏دانند یکسانند؟)»بودم. در طول حرفه ام این آیه من را راهنمایی کرده است.

صایق افزود: برای من افتخار بزرگی است که امسال یکی از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) باشم و آن را با همکارانم تقسیم کنم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مهر

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا