بررسی آسیب های مدگرایی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، منصوره ایزدی گفت: بحران هویت عمده پیامد روحی و روانی مدگرایی است چرا که افراد پیگیر مد، هویت ثابتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه مد و مد گرایی پدیده ای است که از دیرباز در جوامع بشری بوده ولی با گذشت زمان تغییر کرده است، تصریح کرد: مد به خودی خود ناپسند نیست و با شدت و ضعف درمیان همه طبقات اجتماعی دیده می شود فقط آنچه که مهم است، شیوه برخورد با مد است.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه پیروی از مدگرایی از بیگانه از ابعاد مختلف روان شناختی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آسیب ها و پیامد های منفی به دنبال دارد، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین آسیب های مدگرایی که متاسفانه از سوی نوجوانان و جوانان کمتر مورد توجه قرار می گیرد از دست دادن سرمایه عمر است که در مسیر مدگرایی و تقلید از مدهای غرب که همخوانی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد، از دست می رود.

ایزدی اظهار کرد: احساس شک وناکامی، فرد گرایی، تضییع انرژی عاطفی و روانی ، اضطراب واسترس و ازدست دادن اراده و اختیار از جمله پیامدهای روحی و روانی پیروی از مد و مدگرایی غیر اصولی و نادرست است.

وی یاد آور شد: اگر انسان به خصوص در دوره نوجوانی و جوانی هروز خود را به شکلی تازه  ای در آورد و سبک زندگی خود را به روش جدید و متاثر از مدگرایی تغییر دهد هیچ گاه هویت ثابت نخواهد داشت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مقابله با برنامه های انگیزه سازِ مدگرایی منفی، از راهکارهای مقابله با پیامد منفی مدگرایی است، اظهار کرد: تماشای ماهواره، اینترنت، مد و مزون ها، بازارهای لوکس، تبلیغات گسترده انواع مد در ایجاد گرایش انسان به ویژه نو جوانان و جوانان نقش اساسی دارد که باید با برنامه ریزی درست، آموزش صحیح از مقطع ابتدایی و آشنایی جوانان با تاثیرات منفی مد گرایی به ویژه مد غربی، از آسیب های روحی وروانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مد گرایی در جامعه جلوگیری کرد.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا