سه سامانه جهت توسعه و تحول محلات کم برخودار افتتاح شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در طرح جوانان، پیشگامان پیشرفت و توسعه اقدامات توسط جوانان محلات برای رفع محرومیت انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در برنامه طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار که امروز، ۶ آبان ماه برگزار شد، سه طرح و سامانه خدمات رسان سامانه‌ی توت(توسعه و تحول محلات)، سامانه ی بانک زمان و طرح جوانان پیشگامان پیشرفت و توسعه افتتاح شد.

در این مراسم محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: جلساتی از ۲ سال پیش به منظور مبارزه با فقر آغاز شد و آسیب های این موضوع مورد بحث قرار گرفت.

موضوع حاشیه نشینی و نقاط بحران زده از محورهای اصلی این طرح بود که از سال ۹۵ خدمت مقام معظم رهبری هم مطرح شد.

وی افزود: برای بررسی این مسئله لازم بود به برخی از موضوعات نگاه ویژه تری داشت. جهت برطرف شدن آسیب های ناشی از فقر، تحقیقات زیادی برای توانمند سازی محلات محروم انجام شد و محله هرندی در شهر تهران انتخاب شد.

نصیری ادامه داد: هدف ما، انجام کار مضاعف با همکاری و ظرفیت مردم بود. تاکنون هشتادمین جلسه این ستاد برگزار و مسائل این محله ساختارسازی شده است.

ستاد اجرایی فرمان امام، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی و هلال احمر همگی در طرح ۲۰۲۰ محله محروم سراسر کشور ورود کردند. در این طرح مردم و خاصه جوانان فعالیت برای احیای محله با توجه به الگویی که قرار داده شده بود را آغاز کردند.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار بیان کرد: در مورد فقر دو دیدگاه وجود دارد که منشأ اقتصادی و فرهنگی مطرح است. منشا فرهنگی دلیل اصلی فقر است چراکه دید اشتباهی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر کسی ثروت دارد به همه چیز رسیده و دیدگاهی که از فقر راه نجاتی نیست نیز غلط است.

وی ادامه داد: در ۸۰ جلسه ای که مبنی بر محرومیت زدایی محلات داشتیم، زمان را دارایی همه انسان ها دانستیم و آن مرکز و اصل دارایی است.
تبدیل زمان اگر به عنوان تمدن سازی داشته شود می تواند منشا تحول باشد. بدانیم اگر وقت را تبدیل به عمل صالح نکنیم زیان کار هستیم و همه وقت ها هم یکسان نیستند.

آقامحمدی افزود: باید بتوانیم این مبنای فرهنگی را اصلاح کنیم تا افراد زمان خود را قدر بدانند و آنچه که به عنوان بانک زمان مطرح کردیم بر همین اساس است.

در قضیه بانک زمان بیکاری معنا ندارد، هرکسی می تواند با وقت و مهارتی که دارد به دیگران کمک کند. نقطه آغاز ما در یک کار بزرگ برای ارتقای جامعه از طریق دانستن مسئله اهمیت زمان است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان جزئیات طرح پرداخت و گفت: جلسه ای هر هفته در دروازه غار و محله شهید هرندی با حضور ۱۰ مدرسه و شورای مدارس به همت وزارت آموزش و پرورش انجام می شود، لیست ضعف و قوت تحصیلی دانش آموزان مشخص شده و به دست کسانی که توانایی حل این ضعف ها را دارند برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: این طرح هیچ بودجه و ساختاری نداشته و به فرمان آتش به اختیار رهبری برای رفع نیاز ها انجام شد.

آقامحمدی گفت: این اقدامات نرم افزار های قدرتمند می خواهد، جوانانی که توانایی کمک به این موضوع را داشتند بنیاد شکوفه های آلو را تشکیل داده شد‌.
این نرم افزار ها به صورت رایگان در اختیار هرکسی که می خواهد از آن بهره ببرد قرار می گیرد. افرادی که کمترین را در ظاهر دارند می توانند جانشینان پروردگار باشند.

سامانه ی توت که توانمندسازی و تحول محلات را در برنامه دارد در مقایسه با نرم افزار های خارجی قابلیت های بیشتری داشته و ظرفیت ملی محسوب می شود که می تواند طرح محرومیت زدایی در ۲۰۲۰ محله را سازمان دهد.

وی به تصریح این طرح پرداخت و گفت: هر کوچه یک شهردار زیر ۳۰ سال دارد و مسئولان پهنه ها و کوچه ها سرپرستی خانه ی هلال یا خانه ای که نهاد مربوطه ایجاد کرده است را دارد و از همگی از بومیان همان منطقه هستند.

همه شهرداران در این سامانه با هم در ارتباط هستند و حتی خیرات و امکاناتی که قرار می گیرد در این سامانه ثبت می شود‌.

سازمان مدیریت دولتی طرحی را برای آموزش شهرداران و محلات قرار داده که در آینده رونمایی می شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اگر تکیه بر نیروی انسانی کنیم کارها انجام می‌شود چرا که سازمان ها و ساختارها وسیله هستند. خواسته ها، پایه ها و اقدامات در این طرح به وسیله‌ی خود مردم است.

امیدوارم حضور جمع ما مقدمه ای برای تحرک عظیم باشد. نامه ای خدمت مقام معظم رهبری شد و و گزارشی تقدیم ایشان شد و پاسخ ایشان حجت را بر ما تمام کرد و باید کاری بزرگ را انجام دهیم.

وی تاکید داشت: در این طرح ها مشخص شده که هر نهاد چه تعدادی از محلات کم برخوردار را بر عهده گرفته است. طرح جوانان پیشگامان پیشرفت و توسعه جهت ساماندهی بچه های محلات برای ایجاد برنامه هاست.

آقامحمدی اشاره داشت: از بلاهای این محلات اعتیاد است که در زمینه پیشگیری برای افراد زیر ۳۰ سال برنامه هایی مبنی بر این که باید همراه هم و مشغول به کاری باشند تا از این مسئله در امان بمانند اجرایی شده است.

آقا محمدی بیان کرد:ستاد مبارزه با مواد مخدر در محلات اصلاحاتی را انجام خواهد داد و ۶۰ درصد اقدامات از این به بعد در محلات صورت می گیرد.

وی گفت:در محله شهید هرندی ۵۰۰ خانوار نیازمند غذا داریم و کمک ها سازماندهی می شود و نیاز هر کسی مشخص است. طرح مسکن برای یک محله جهت الگوسازی به زودی آغاز خواهد شد. امیدواریم به برکت خون شهدا موفق شویم فاصله ها را کم کنیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا