چند تکنیک برای خلاص شدن از افکار و خاطرات منفی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در زندگی همه انسان ها خاطراتی وجود دارد که اعم از مثبت یا منفی هستند، خاطرات منفی اما گاه یقه ما را در بزنگاه می گیرند و دچار حس ناخوشایند جسمی و روانی می کنند اما آیا این خاطرات از بین رفتنی هستند؟

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از میگنا، در زندگی همه ما پیش آمده که خاطرات منفی و تلخ اذیتمان کرده و فراموش نشده است به طوریکه هر زمان دچار ناراحتی یا هیجان منفی می شویم، دو مرتبه آن خاطرات به ذهنمان هجوم می آورند و ما را دچار مشکلات جسمی چون سردرد و گرفتگی عضلات و بیماری های دیگر و همینطور حالت های منفی روانی می کنند.
 شاید برایتان پیش آمده باشد که از یک محله ، کوچه یا مکان خاص مثل یک رستوران رفته یا رد شده باشید و خاطراتی برایتان زنده شده باشد که مثل یک حادثه ، اتفاق، فاجعه یا حالت منفی بد باشد. برخی افراد ممکن است برایتان تجویز کنند که سعی کنید به این خاطرات فکر نکنید یا آنها را فراموش کنید، اما واقعیت این است که این نوع خاطرات فراموش شدنی نیستند، چرا که هیجانش همیشه با شماست.

هر نوع خاطره ای اعم از مثبت یا منفی که برای شما هیجان خاص داشته باشد، دیرتر فراموش یا اصلا فراموش نمی شود. مثل جشن تولد هفت سالگی تان یا مثل رفتن به دبیرستان یا دبستانی که در آن کلی دوستانی پیدا کرده اید و از لحاظ منفی مثل یک بیماری خاص که یکی از عزیزانتان گرفته یا فوت خانواده و یا حتی یک زلزله یا آتش سوزی که در آن خسارت مادی یا معنوی دیده اید.

در این گزارش تلاش داریم چند تکنیک خاص را به شما آموزش دهیم تا خاطرات منفی خود را بتوانید حذف یا راحتتر آنها را تحمل کنید:

تکنیک اول:
از بین بردن تمام آثار بیرونی خاطرات بد، یکی از قدم های مهم فراموش کردن آن است. به طور مثال در صورتی که فرد از یک تصادف خاطره بدی در ذهن خود دارد، باید خودرویی که با آن تصادف کرده را بفروشد، لباس‎ ها و لوازم را تعویض کند و عکس ها را از بین ببرد. اگر این خاطره بد در ارتباط با فردی دیگر به وجود آمده، تا حد ممکن باید از دیدار و گفت و گو با آن فرد خودداری شود.
البته برخی روان شناسان نیز نظرشان این است، چنین فرایندی قابل فراموش کردن نیست مثل اینکه شما در منزلی زندگی می کنید که در آن مادرتان فوت کرده، با تغییر منزل درست است که شما قدری آلامتان تسکین پیدا می کند اما مطمئنا فراموش نخواهید کرد که مادرتان را از دست داده اید.

تکنیک دوم:
دومین راه برای کمرنگ کردن خاطرات بد، عدم پرورش افکار منفی است؛ به گونه ای که نباید با یادآوری خاطرات بد آن ها را گسترش داد. متاسفانه برخی افراد عادت دارند افکار مزاحم را پرورش دهند.

این تکنیک بدین معنی نیست که اگر شما به خاطره بد فکر نکنید، آن هم به سراغتان نمی آید، قطعا شما تکنیک خرس سفید را شنیده اید که اگر به شما گفته شود به خرس سفید فکر نکنید، حتما خرس سفید در ذهن شما می آید. بنابراین اینکه شما بخواهید به فلان اتفاق منفی زندگی فکر نکنید، قطعا بدان فکر خواهید کرد و این روش خوبی نیست.
منظور از این تکنیک این است که سعی کنید افکار منفی ناشی از این خاطره بد یا تلخ را در ذهن پرورش ندهید به این معنی که شما آهنگ غمگین گوش می دهید، به یاد خاطرات بدتان می افتید، شمع روشن می کنید، گریه می کنید و تا خود صبح بیدار می مانید، این یعنی پرورش دادن افکار منفی.

اگر مدتی است که خاطرات منفی دست از سرتان برنمی دارد، بهتر است که روش هایی را برای دوری گزیدن از این شرایط ذهنی امتحان کنید، مثلا اگر آهنگ خاصی شما را به یاد عزیزی می اندازد، آن آهنگ را گوش ندهید یا اگر فلان رستوران یا مکان خاص شما را به یاد واقعه بدی می اندازد، از آن تا مدتها دوری کنید اما در گذر زمان قطعا این خاطرات منفی برایتان کمرنگ تر خواهد شد.

تکنیک سوم:
در مواقع هجوم خاطرات بد به ذهن، سریعا ذهن خود را متوقف کنید و آن را با یک مسئله یا فکر دیگر جایگزین کنید.
فرض کنید شما در منزل تنها هستید، به یاد اتفاق بدی می افتید ، سردرد شده و حالت بیماری به شما دست می دهد و مدام مسائل منفی بیشتری به ذهنتان نفوذ می کند، اینکه فقط بگوییم بدان اتفاق یا مسئله فکر نکنید، اینجا کارساز نیست بهتر است فکرتان را با فکر دیگری جایگزین کنید. مثلا اینکه شما در حال درس خواندید، به این فکر می کنید که امسال هم چون سال های قبل در کنکور قبول نمی شوید و ناراحت شده و کتاب را می بندید، بهتر است افکارتان را مدیریت کنید و برای خود در ذهن یک اتفاق مثبت ترسیم کنید که شما در کنکور امسال قبول شدید و حال در برنامه ریزی برای رفتن به دانشگاه و کار کردن هستید.

تکنیک چهارم:
با نوشتن آن خاطره بر روی کاغذ و پررنگ کردن هر خاطره، نکات مثبت آن را در نظر بگیرید! از جمله نکات مثبت هر خاطره بد می توان به هوشیاری، آگاهی، تجربه و درس عبرت اشاره کرد. البته این تکنیک درباره بحران هایی مثل از دست دادن عزیزان خیلی کارایی ندارد ما مثلا درباره از دست دادن یک کار ، شغل یا مثلا اتفاق بدی که در یک سفر برایتان رخ داده، اعتبار دارد اینکه شما فکر کنید در این اتفاق چه عبرتی برایتان بوده مثل اینکه در زمینه رانندگی دقت بیشتری از این به بعد می کنید یا اینکه از دست دادن شغل خاصی برایتان چنین تجربه ای داشته که حال طور دیگری در محل کار حضور پیدا کنید یا با ارباب رجوع رفتار داشته باشید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
میگنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا