تأثیر کرونا بر زیست اجتماعی در دانشگاه‌ها/ جای خالی مشاوره در دانشگاه‌

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی به نقل از آنا، ترم گذشته به نیمه‌راه رسیده بود که ویروس کرونا مسیر آموزشی کشور را تغییر داد و به‌یک‌باره دانشگاه و خوابگاه‌ها تعطیل شدند. این تعطیلی موقت بود، چندباری تمدید شد و در نهایت «آموزش مجازی» نقطه پایان تعطیلی آموزش کشور شد.

افزایش مبتلایان ویروس کرونا منجر شد تا ترم جاری نیز به‌صورت مجازی برگزار شود و بسیاری از دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که امتحانات ارزیابی پایان‌ترم نیز مجازی خواهد بود. به همراه تأثیر ویروس کرونا بر مباحث آموزشی و پژوهشی، این مهمان ناخوانده بر مباحث فرهنگی و حتی شناخت دانشجویان جدید نسبت به دانشگاه تأثیرگذار بوده است.

جای خالی مشاوره در دانشگاه‌ها

شیوع ویروس کرونا در دنیا موجب افزایش مشکلات اقتصادی جامعه و بروز آثار روان‌شناختی همانند ناامیدی، درماندگی و اختلافات خانوادگی شده است. یکی از راهکارهای کاهش و رفع این پیامدها، گسترش سطح مشاوره‌های روان‌شناختی در کنار اقداماتی امیدبخشی است.

نقش مشاوره‌های روانی از دوران شیوع کرونا در دانشگاه‌ها آن‌گونه که باید دیده نشده و همین امر آینده دانشگاه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با گذار از بحران کرونا نیز اثرات روانی ناشی از این ویروس می‌تواند تا سال‌های پس‌ از آن، بر افکار و اندیشه، خلق‌وخو و همچنین روند زندگی دانشجویان آثار و نتایج متعددی داشته باشد.

دانشجویانی که حس و حال دوران دانشجویی را درک نکردند

دانشجویان با تعطیلی دانشگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین لحظات زندگی خود را از دست‌ دادند و از فعالیت‌های روزمره‌ای مانند گفتگو با دوستان و همسالان، شرکت در کلاس، شرکت در سمینارها و همایش‌ها و انجام فعالیت‌های دانشجویی و… محروم ماندند و برخی احساسات همچون اضطراب، انزوا و ناامیدی را تجربه نکرده‌اند.

تغییر مقطع تحصیلی از مدرسه به دانشگاه در شرایط معمولی نیز فرد را دچار سردرگمی می‌کند. نوع تدریس، محیط و حتی نوع ارزیابی در دانشگاه با مدرسه متفاوت است و دانشجویان جدید که تا سال گذشته باید با روپوش به مدرسه می‌رفتند، در دانشگاه با آزادی بیشتری  مواجه می‌شوند.

تأثیر کرونا بر زیست دانشجویی

بسیاری از دانشجویان جدید که‌ ترم جاری به دانشگاه راه یافتند، هنوز نتوانستند شناخت درستی از دانشگاه به دست بیاورند و در دانشگاه دوستان جدیدی پیدا کنند که این مسئله می‌تواند اضطراب، تنش و افسردگی را به همراه داشته باشد.

به اعتقاد روانشناسان سلامت، اثرات روانی کرونا ناشی از تحمل درازمدت دوری از اجتماع و انزوای شخصی با اتمام این بحران نیز تداوم دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، اما القای امید به دانشجویان از طریق تفکرات مثبت و مشاوره‌های به هنگام می‌تواند آثار تخریبی ویروس کرونا را تا حد زیادی بی‌اثر کند.

نقش مسئولان دانشگاه در کاهش اثرات منفی کرونا

درصورتی‌که آموزش مجازی در کشور ادامه داشته باشد، تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا تشدید می‌شود و در صورت پایان کرونا نیز دانشگاه‌ها با آسیب‌های اجتماعی آن مواجه خواهند شد. از همین رو نیاز است مسئولان دانشگاه‌ها در ادامه مسیر تنها به آموزش مجازی تکیه نکنند و خدمات مشاوره‌ای بیشتری به دانشجویان ارائه دهند. همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با راه‌اندازی و البته کنترل زیست دانشجویی در فضای مجازی به بهبود روابط اجتماعی دانشجویان کمک بسزایی کنند.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا