علی خیرالدین: ۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم برای تصمیم‌سازی و استفاده از خرد جمعی ایجاد می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری با بیان اینکه ۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: این اتاق‌های فکر با حضور نخبگان، مدیران با تجربه و جوانان در موضوعات مختلف تصمیم‌سازی کرده و به وزیر علوم و مدیران وزارت نظر کارشناسی ارائه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، علی خیرالدین با بیان اینکه ۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: این اتاق‌های فکر با حضور نخبگان، مدیران با تجربه و جوانان در موضوعات مختلف تصمیم‌سازی کرده و به وزیر علوم و مدیران وزارت نظر کارشناسی ارائه می‌کنند.

خیرالدین، استفاده از خرد جمعی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را محور اصلی تشکیل این ۱۵ اتاق فکر اعلام کرد و گفت: در قوانین مختلف کشور مانند قانون اساسی، قانون تشکیل، اهداف و وظایف وزارت علوم، برنامه‌های توسعه ۵ ساله و برنامه‌های بودجه ماموریت‌های کلان و مهمی بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است و در اتاق‌های فکر این ماموریت‌ها به سیاست‌های اجرایی و برنامه عملیاتی تبدیل خواهند شد.

توجه وزارت علوم به خرد جمعی

وی افزود: در جهان فعلی که مدیریت بیش از هر چیزی بر علم تکیه و اتکا دارد از وزارت علوم به‌عنوان متولی اصلی ترویج و توسعه علوم در کشور بیش از سایر دستگاه‌ها و نهادها انتظار می‌رود که سیر و جریان حرکت خود را مبتنی بر اصول و قواعد علمی کند و با استناد به این مبنا، وزارت علوم با تاسیس اتاق‌های فکر در صدد بنیان گذاشتن حرکت و مدیریت خود بر اصول مسلم علمی و استفاده از عقل و خرد جمعی برای تقلیل خطا و ازدیاد منافع مدیریتی است.

خیرالدین اظهار کرد: این سیاست هم جهت با جهت‌گیری اصلی دولت سیزدهم (دولت مردمی) که بنای خود را بر اعتماد به علما و سیرۀ عقلا قرار داده، است.

این استاد نمونه کشوری عناوین اتاق‌های فکر وزارت علوم را اقتصاد آموزش عالی، کاربردی‌سازی پژوهش، سیاست‌گذاری علم، دیپلماسی و مرجعیّت علم، اجتماعی و فرهنگی، تحول در علوم انسانی، شفافیت و تعارض منافع، سیاست‌گذاری فناوری، آموزش هدفمند، ایثارگران، سنجش و انگیزش، جوانان و نخبگان، ارزیابی برنامه‌ها و اسناد فرادستی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و رسانه و فضای سایبری، اعلام کرد.

اهداف ایجاد اتاق‌های فکر

خیرالدین در خصوص اهداف تشکیل این اتاق‌ها، گفت: وزارت علوم با تاسیس اتاق‌های فکر در جهت تجزیه این سیاست به اجزاء اجرایی و ارجاع به عقلا و صاحبنظران در قالب آن است. اتاق‌های فکر طوری طراحی و راه‌اندازی شده‌اند که تمام دغدغه‌های حوزه‌ی مربوطه را شامل شود. مداقه در عناوین این اتاق‌ها گویای این حقیقت است که در احصاء مباحث و مشکلات مربوط به حوزه فعالیت وزارت علوم تلاش زیادی صورت گرفته است که اهم مباحث ذیل عناوین اتاق فکر تجمیع شده و هیچ حوزه‌ای مغفول واقع نشده باشد.

مشاور وزیر علوم تاکید کرد: قوانین و سیاست‌های کلان متعددی از تشکیل این اتاق‌ها حمایت می‌کنند که از جمله می‌توان به اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، قانون تشکیل، اهداف و وظایف وزارت علوم، طرح‌های توسعه ۵ سالۀ اداره کشور و نیز ارشادات و هدایت‌های مناسبتی مقامات عالیه کشور و ریاست محترم جمهور و عموم نخبگان، اشاره کرد.

وی افزود: شیوه‌نامه تشکیل و اداره اتاق‌های فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عرصه، محدوده و حوزۀ فعالیت این اتاق‌ها را تبیین می‌کند. این سند به نوبه خود متاثر از سیاست‌های عالی نظام اداری کشور بوده است.

تشکیلات و فرآیند کار اتاق‌های فکر

رئیس اسبق دانشگاه سمنان اظهار کرد: اعضای اتاق‌ها از زبده‌ترین و با کفایت‌ترین اعضای هیئت علمی کشور و صاحب‌نظران خبره و بصیر تشکیل می‌شود که قدرت رصد، تعقیب و تجزیه و تحلیل عرصه عمومی جریان علم و فناوری و مهارتی کشور را داشته و قادر خواهند بود اهم موارد چالش برانگیز برای رشد و ترقی علمی و فنی کشور را تشخیص داده و این موارد را به دستور بحث و مطالعه و مباحثه تبدیل کنند.

خیرالدین بیان کرد: مسائل مهم آموزش عالی در جلسات اتاق فکر به بحث و امعان نظر گذاشته می‌شود تا روشن شود این مسئله به‌عنوان مسئلۀ اصلی کشور قابلیت طرح و صرف مخارج و هزینه دارد. چنانچه مورد مطروحه از منظر نظر صاحبنظران خبرۀ اتاق قابل اعتنا و حائز اهمیت تشخیص داده شد تلاش برای تبدیل آن به مسئله و چالش مدیریتی صورت می‌گیرد و در ادامه با اتخاذ استراتژی متناسب نسبت به حل آن‌ها اقدام خواهد شد و نتیجه و طریقۀ حل در اختیار مقامات اجرایی وزارتخانه و سایر ارکان مدیریتی کشور قرار داده خواهد شد تا از آن در جریان حل مسائل و معضلات کشور استفاده شود.

مشورتی بودن نظرات اتاق‌های فکر

وی خاطرنشان کرد: خروجی و طرق حل جنبۀ مشورتی داشته و چنانچه در عمل با سائر اهداف اداری و اجرائی کشور تناقض و تعارض عمده نداشته باشد، در مدار اجرا قرار خواهد گرفت و چنانچه خروجی اتاق با اهداف مدیریتی کشور تضاد منافع یا مصالح داشته باشد از طریق مذاکره و تعامل با حوزه‌های ذیربط سعی در انجام کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا بهترین تصمیم برای نظام اداری و اجرائی کشور اتخاذ شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا