تایید طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تایید طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: قانون اساسی نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد و امیدواریم قوانینی از این دست ما را به مقصود قانون اساسی نزدیک کند.

به گزارشپایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری خود با اشاره به طرح‌ها و لایحه‌هایی که در شورای نگهبان بررسی شده است گفت: لایحه «نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان امور فنی و حرفه‌ای» خلاف شرع و قانون شناخته نشد و در جلسه شورای نگهبان تایید شد. هم‌چنین طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همان‌طور که می‌دانید مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت واقعیت این است که قانون اساسی نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد و امیدواریم قوانینی از این دست ما را به مقصود قانون اساسی نزدیک کند.

وی درباره طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» گفت: ما سه دسته اشکال و ابهام را راجع به این مصوبه داشتیم: یک دسته از ایرادات مربوط به اختیاراتی بود که به هیئت مقررات‌زدایی داده شد که بخشی از آن خلاف نظر شورای نگهبان بود، دسته دوم ایرادات، راجع به تکالیفی بود که به وزارت دادگستری داده شده بود و دسته آخر ایرادات نیز راجع به برداشتن معافیت آزمون قضات و نمایندگان بود. ما بعد از اصلاح این موارد نظرمان را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اساسنامه «کمیته ملی المپیک» گفت: امیدواریم ورزشکارانمان روز به روز پرچم کشور ما را در میادین ورزشی بالا ببرند. این اساسنامه چندباری در رفت‌وآمد بین دولت و شورای نگهبان بود که در نهایت تایید شد. یک تذکر ما درباره این مصوبه مربوط به رسم‌الخط فارسی بود. در قانون اساسی هم تایید بر زبان و خط فارسی صورت گرفته یعنی اگر واژه‌ای معادل فارسی هم نداشت حداقل باید با رسم‌الخط فارسی در قوانین به نگارش درآید.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در ارتباط با ضعف نگارش قوانین در مجلس گفت: ما بارها گفتیم اگر ظرفیت مشورتی و پژوهشی داشته باشیم در اختار دستگاه‌ها قرار می‌دهیم. البته بضاعت ما محدود است و به سهم خودمان در مجلس حاضر می‌شویم و ایراد را در کمیسیون‌های تخصصی تبیین و تشریح می‌کنند البته دستگاه‌ها هم باید به رویه‌های شورای نگهبان توجه کنند زیرا شورای نگهبان بیش از ۴۰ سال است که انجام وظیفه می‌کند و رویه‌هایش روشن و مشخص است و انتظار داریم مرکز پژوهش‌های مجلس این موارد را یادآوری کند.

وی درباره تعامل شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در موضوعات مربوط به معیشت مردم گفت: وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی کاملا مشخص است و ابتکار قانونگذاری دست ما نیست و موضوع از مجلس و دولت آغاز می‌شود و نقطه شروع ما نیستیم. ما تنها نهادی هستیم که نسبت به اظهارنظرمان زمان داریم یعنی ما نمی‌توانیم مصوبه‌ای را نزد خود نگه داریم و آن‌چه زمانبر است تصویب قوانین در مجلس است. ما نمی‌توانیم موضوعی را در اولویت قرار دهیم و تنها نقش ما اظهار نظر است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و انتقادات مربوط به آن گفت: این طرح چندباری در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود. ما در مراحل ابتدایی ایرادات مفصلی نسبت به این طرح داشتیم و در فرایند یک ساله رفت و آمد به مرور اشکالات شورای نگهبان برطرف شد. یکی از طرح‌هایی که جلسات کارشناسی متعددی در شورای نگهبان داشت همین طرح بود و بیش از ۱۰ جلسه شخص خودم با موافقین و مخالفین این طرح داشتم.

طحان نظیف درارتباط با مصوبه «ساماندهی صنعت خودرو» گفت: ما هنوز مصوبه‌ای را دریافت نکردیم، دغدغه‌های مجلس برای ما هم محترم است و ما معتقدیم این صنعت باید سازماندهی شود ما درمورد واردات خودرو بحث کارشناسی نداشتیم و وارد موضوعات کارشناسی نمی‌شویم، شان ما این است که مغایرت از نظر شرع و قانون را بررسی کنیم و دنبال مانع‌تراشی نیستیم. ما اساسا اشکالی راجع به این مصوبه نداشتیم و تنها چند ابهام وجود داشت. ما به دنبال حل این مسئله هستیم و باید مصوبه را دریافت کنیم تا دقیق‌تر بررسی کنیم.

وی درباره اخذ نظرات کارشناسی در طرح جوانی جمعیت گفت: شان اول این کار با مجلس است اما نهادی را بخاطر نمیارم که درخواست ملاقات داده باشد اما ما درخواست را رد کرده باشیم اما شان اول این کار با مجلس است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا