قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی/ حبس در انتظار کسانی که به دروغ از عنوان‌های دکتری و مهندسی استفاده می‌کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

طبق قانون هرگونه سوءاستفاده از عناوین علمی جرم محسوب می‌شود و مجازات زندان دارد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، شاید دیده باشید که برخی از افراد با گذراندن دوره‌های کوتاه مدت MBA و DBA خود را دکتر معرفی می‌کنند و یا ممکن است فردی در یک رشته فنی و در مقطع کاردانی تحصیل کرده باشد و در جامعه خود را مهندس معرفی کند. اما، قانون درباره این افراد چه حکمی دارد؟ برای اطلاع از قانون مربوطه با ما همراه باشید.

ماده واحده ـ استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس و مانند اینها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌گردد توسط هر فرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأیید رسمی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد. مرتکبین استفاده غیر مجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده (556) فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

تبصره ـ استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما (سایت) یا نطق در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهد بود.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شانزدهم اسفندماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1388/12/25 به تأیید شورای نگهبان رسید.

سؤال ؟
نظر به اینکه در راستای موافقتنامه منعقده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق، برای آن دسته از همکاران واجد شرایط دارای مدرک کارشناسی ارشد و پس از دفاع از رساله و اخذ نمره لازم ، گواهی صادر گردیده است ودر آن گواهی قید شده گواهینامه درشرایط احراز رشته های شغلی قضایی دارای ارزشی استخدامی برابر با مقطع دکتری است فلذا استدعا دارد ارشاد فرموده وپاسخ دهید آیا استفاده از عنوان دکتری توسط فردی که پس از طی مراحل مذکور ، موفق به اخذ گواهی مذکور گردیده ، مجاز میباشد؟

نظریه مشورتی شماره:225/94/7
مورخ 1394/01/30
به موجب ماده واحده قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب 1388/12/16 مجلس شورای اسلامی استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس و مانند اینها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین میگردد ، توسط هر فرد برای خود، مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأیید رسمی وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی میباشد.

مرتکبـین استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده 556 فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد  و قبل از تصویب قانون صدرالاشاره نیز به موجب رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 337و 338 مورخ 1379/11/16 مدرک تحصیلی میبایستی به تأییدشورای ارزشیابی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی (معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری) میرسید و در فرض استعلام، باتوجه به این که در چنین گواهیهای صرفاً اجازه درج عنوان ارزش گواهی صادره برابر با مقطع… داده شده است، بنابراین بدیهی است، نمیتوان عنوان مقطع مشخصی به گواهی های مربوطه اعطاء نمود و در مکاتبات و مدارکی که سبب برداشت غیـرواقعی از مدارج تحصـیلی میگردد، نمی تـوان این عـناوین را بکاربرد. 

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
سایت کتابخانه ملیمرکز پژوهش‌های مجلس

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا