یک جامعه‌شناس مطرح کرد؛ شهرهای ما مردانه طراحی‌ شده‌اند

انتشارات موفقیت‌شناسی

گرواند: با توجه به گسترش روزافزون حضور زنان در جامعه ما باید در طراحی شهری نکاتی مانند نیازهای فیزیولوژیک زنان را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، اردشیر گراوند با اشاره به طراحی مردانه شهر تصریح کرد: اصول طراحی مردانه شهر به یک قرن گذشته برمی‌گردد، در آن دوران میزان اشتغال زنان در جامعه شهری بسیار پایین بود و حضور زنان در سازمان‌ها، ادارات، سیستم حمل نقل عمومی و بخش‌های خصوصی در پایین‌ترین میزان قرار داشت؛ با توجه به اینکه تردد زنان در شهر کم بود شکل طراحی شهر نیز مردانه شده است.

وی افزود: در ۷۰ سال گذشته حضور زنان در سیستم اداری، خدماتی، بازار، حوزه آموزش عمومی، رفت‌وآمد و حمل‌ونقل عمومی کم بوده است همچنین حضور زنان دانشجو در دانشگاه‌ها، دانش آموزان دختر در مدارس و زنان کارمند در ادارات و مؤسسات خدماتی بسیار کم بوده است، بنابراین طراحی عمومی به صورت روتین مردانه شده است.

این جامعه‌شناس بیان کرد: در سال‌های اخیر علی‌رغم اینکه حضور زنان در جامعه با افزایش روبه‌رو شده، طراحی و بارگذاری خدمات برای زنان اتفاق نیفتاده است، یک‌زمان حضور دختران و زنان کم بوده اما حالا که حضورشان افزایش پیداکرده است باید موارد زیادی در طراحی شهری در نظر گرفته شود، برای مثال طراحی ابزار و المان شهری باید به‌گونه‌ای طراحی شود که به لباس زنان گیر نکند.

وی یادآور شد: زنان یک سری نیاز فیزیولوژیک دارند که باید در طراحی شهری مورد توجه قرار بگیرد، درواقع زمانی که زنان می‌خواهند از خانه خارج شوند نیازهای متفاوت از مردان دارند که به این امر در طراحی شهری توجه نشده است، برای مثال زمانی که زن به دانشگاه یا سرکار می‌رود نیاز به زیرساخت‌هایی مانند مهدکودک دارد، حتی ساعت اداری برای زنان باید به صورت ویژه طراحی شود که با مردان متفاوت باشد.

گراوند بیان کرد: حضور زنان در جامعه در مدت‌زمان کوتاهی افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که بعد از سال ۸۵ میزان حضور زنان افزایش چشمگیری داشت و در این مدت کوتاه نظام شهری فرصت پیدا نکرده است که به خدمات زنانه بپردازد و هر طراحی جدیدی که صورت گرفته نیز بر اساس تفکر مردانه در خدمات شهری بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت فیزیولوژیکی زنان حتی طراحی میز و صندلی ادارات نیز باید هماهنگ با زنان باشد اما اغلب طراحی صندلی و میزهای اداری مردانه است.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: طراحی شهری متناسب بر نیاز هر دو جنس مرد و زن نیازمند فرصت و مطالبه جدی است که باید پیگیری شود، با توجه به گسترش روزافزون حضور زنان در جامعه ما باید در طراحی شهری نکاتی مانند نیازهای فیزیولوژیک زنان را مورد توجه قرار دهیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا