چگونه در فرصت کم برای آزمون دوره دکتری ۱۴۰۰ آماده شویم؟/ کدام منابع را مطالعه کنیم؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، این روزها که ثبت‌نام در آزمون دوره دکتری در جریان است بسیاری می‌پرسند که چطور می‌توانند نتیجه بهتری از این آزمون کسب کنند.

بر اساس مقررات آموزشی دوره دکتری، دو شیوه آموزشی و پژوهشی و پژوهش محور برای این دوره در نظر گرفته شده است. در شیوه آموزشی و پژوهشی سهم آزمون ۵۰ درصد، سوابق آموزشی و پژوهشی ۲۰ درصد و مصاحبه علمی ۳۰ درصد است. در شیوه پژوهش محور سهم آزمون ۳۰ درصد، سوابق آموزشی و پژوهشی ۲۰ درصد، مصاحبه علمی ۳۰ درصد و تهیه طرح‌واره ۲۰ درصد است.

در آزمون دوره دکتری ۷ گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پايه، فنی و مهندسی، كشاورزی و منابع طبيعی، هنر، دامپزشكی و زبان در نظر گرفته شده که در هر گروه چندین مجموعه امتحانی تعریف شده است. داوطلبان می‌توانند یک مجموعه امتحانی از گروه آزمایشی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

عناوین هر مجموعه امتحانی

در اولین گام به داوطلبان توصیه می‌شود که به دفترچه راهنمای ثبت‌نام مراجعه کنند. بر اساس محتویات این دفترچه عناوین درسی هر مجموعه امتحانی مشخص است. در عناوین منتشر شده دروس اختصاصی و عمومی تعیین شده‌اند. دروس عمومی داوطلبان شامل استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی است.

برای دروس اختصاصی محتواهای مورد نیاز در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ذکر شده ولی پیدا کردن منبع مناسب هر درس بر عهده داوطلبان است. داوطلبان باید به‌اندازه کافی از رشته مورد نظر خود شناخت داشته باشند و کتاب‌های کاربردی‌تر را تهیه کنند. البته جستجو در سؤالات سال‌های آینده و مشورت با پذیرفته‌شدگان دوره دکتری که منابع درسی را مطالعه کرده‌اند، می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد.

استعداد تحصیلی را چگونه بخوانیم؟

در میان سؤالات آزمون دکتری بخشی مربوط به درس استعداد تحصیلی اختصاص دارد. این درس برای ارزیابی تحلیل، تصویرسازی ذهنی، سرعت عمل و هوش تحصیلی داوطلبان است. سال‌ها پیش طراحان سؤال، آزمون‌های GMAT و GRE را ترجمه و به‌عنوان سؤالات استعداد تحصیلی در دفترچه سؤالات درج می‌کردند اما بعدها این سؤالات بومی‌سازی شد و طراحان با برگردان به زبان فارسی آن‌ها را متناسب با فضای داخل کشور بومی‌سازی کردند.

با اینکه از سال ۷۴ سؤالات استعداد تحصیلی در آزمون‌های کشور گنجانده شد اما هنوز داوطلبان نسبت به این درس بیگانه هستند و نمی‌دانند که دقیقاً چه سؤالاتی مطرح می‌شود. داوطلبان می‌توانند سؤالات آزمون‌های GMAT و GRE را در دوره‌های قبل دریافت و آن‌ها را ترجمه کنند. آن وقت شاید کمی از ابعاد پنهان این درس مشخص شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که داوطلبان نمره‌ خوبی را از این درس کسب نمی‌کنند بنابراین اگر داوطلبی بتواند نمره مناسبی را از آن به دست آورد تا حد زیادی می‌تواند رتبه کلی خود را بهبود بخشد.

چگونگی مطالعه درس زبان انگلیسی

داوطلبان آزمون دوره دکتری باید نسبت به زبان انگلیسی آشنایی نسبتاً کاملی داشته باشند چراکه داوطلبان همواره در طول دوره تحصیل با این مهارت سروکار دارند. داوطلبان در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شوند برای مصاحبه نیز به مهارت زبان انگلیسی نیاز خواهند داشت. اساتید دانشگاه‌ها در مصاحبه‌ها از داوطلبان می‌خواهند که خود را به زبان انگلیسی معرفی کنند یا اینکه متن انگلیسی که را در اختیارشان قرار می‌گیرد را بخوانند و ترجمه کنند. همچنین سؤالات تخصصی به زبان انگلیسی نیز از آن‌ها پرسیده می‌شود.

متقاضیان دوره دکتری در زمان تحصیل نیز به این مهارت نیاز دارند. پس از قبولی در آزمون دوره دکتری، دانشجویان باید نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی معتبر شامل تافل، آیلتس، EPT ، TOLIMO و MSRT یا … را ارائه دهند.

حال سؤال مهم این است که سؤالات زبان انگلیسی در آزمون چگونه است؟  ضریب درس زبان در آزمون دوره دکتری در تمام رشته‌ها یک است. سؤالات مجموعه‌ای از لغات، درک مطلب و گرامر طرح می‌شود. داوطلبان می‌توانند با تهیه منابع مناسب آمادگی خود را در درس تا حد زیادی بهبود دهند.

البته برای دستیابی به مهارت مناسب در زبان انگلیسی، زمان طولانی نیاز است. یعنی داوطلبان باید از قبل برای زبان انگلیسی اقدامات لازم را انجام داده باشند. نمی‌توان در عرض ۲ یا ۳ ماه به مهارت مناسبی از این درس دست یافت. در این میان بسیاری از داوطلبان در زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد تا حد زیادی با زبان انگلیسی آشنایی پیدا کرده‌اند می‌توانند با تهیه منابع کاربردی ایرادات احتمالی خود را برطرف کنند.

در مجموع اگر داوطلبان آزمون دوره دکتری بتوانند منابع مناسب را شناسایی کنند تا حد زیادی موفقیت در آزمون را تضمین کرده‌اند و در ادامه می‌توانند خود را برای حضور در مصاحبه علمی آماده کنند.

آزمون دوره دکتری در روز ۱۵ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود و نتایج اولیه آن به‌صورت کارنامه در دهه اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و در صورت دعوت دانشگاه‌ها در مصاحبه‌ علمی حاضر می‌شوند.

مصاحبه‌های علمی داوطلبان در سال جاری به‌صورت الکترونیکی در دانشگاه‌ها برگزار شد اگر شیوع ویروس کرونا در سال آینده تا حد زیادی کنترل شود احتمالاً مصاحبه‌های علمی مانند سال‌های گذشته به‌صورت حضوری برپا خواهد شد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا