موفقیت پژوهشگران کشور در ساخت اولین دستگاه بومی اسکنر بدن

انتشارات موفقیت‌شناسی

اولین دستگاه اسکنر بدن توسط جمعی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، جمعی از محققان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی مهدی شعبانی، محمد فخارزاده، زهرا کاوه‌وش و امین خواصی موفق به ساخت دستگاه بومی اسکنر بدن (Body Scanner) مبتنی بر فناوری امواج میلی‌متری شدند. هدف از ساخت و توسعه دستگاه‌های تصویربرداری موج میلی‌متری ارتقای سلامت در استفاده از سامانه‌های تصویربرداری، تامین کامل نیاز داخل کشور و کاهش هزینه‌ها است.

پروژه ساخت دستگاه اسکنر بدن از سال ۱۳۹۳ با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف توسط جمعی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد. پس از گذراندن فازهای اولیه و اثبات مفهومی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نمونه اولیه نخستین دستگاه بومی Body Scanner مبتنی بر فناوری امواج میلی‌متری در سال ۱۳۹۷ تولید شد. دستگاه اسکنر بدن با استفاده از امواج میلی‌متری با توان بسیار پایین بدون هیچ گونه ضرری برای انسان امکان کشف اشیا ممنوعه مخفی در زیر لباس را فراهم می‌سازد.

عملکرد دستگاه به این صورت است که پس از ورود فرد به دستگاه، عملیات اسکن در سه ثانیه انجام شده و حدود سه ثانیه بعد توسط یک سامانه هوش مصنوعی بسیار پیشرفته محل شیء مخفی، در صورت وجود،به طور دقیق مشخص می‌شود. از اسفند سال ۱۳۹۷ به منظور تولید این محصول به صورت تجاری شرکتی آغاز به کار کرده‌ است. ای شرکت دانش‌بنیان در زمینه طراحی و توسعه محصولات حفاظتی فعالیت می‌کند و به همت جمعی از استادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است. این شرکت دانش بنیان، در سال ۱۳۹۹ ذیل طرح‌های کلان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ساخت اولین نمونه کاملا تجاری از این محصول را آغاز کرد.

ساخت دستگاه اسکنر بدن موجب توسعه برخی فناوری‌های مرتبط نیز شده‌ است. فرستنده و گیرنده موج میلی‌متری از دیگر محصولات شرکت بصیر هستند که از دل این فناوری خارج شده است. مدیرعامل این شرکت از تایید ساخت دستگاه تصویربرداری موج میلی‌متری برای کاربردهای حفاظتی مبتنی بر تکنولوژی موج میلی‌متری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این پروژه همچنین به عنوان طرح برگزیده در رفع مشکلات و رونق تولید استان‌های کشور، طرح برگزیده در سرمایه‌گذاری کارویا و در رویداد بین‌المللی ZHONGGUANCUN (ZGC) FORUM ۲۰۲۱ از میان ۳ هزار طرح از سراسر دنیا به عنوان یکی از ۱۰۰ طرح برگزیده انتخاب شده است.

خواصی در خصوص ماموریت و چشم‌انداز این شرکت گفت: امکان استفاده گسترده از دستگاه تصویربرداری در اماکن و ساختمان‌های مذهبی، دولتی و حتی خصوصی با کاهش قابل توجه هزینه تمام شده برای مصرف‌ کننده، تبدیل شدن به یک شرکت معتبر و ورود به رقابت جهانی نه تنها در حوزه سامانه‌های تصویربرداری امنیتی بلکه دیگر کاربردهای متنوع تصویربرداری و موج میلی‌متری از برنامه‌های شرکت برای آینده است.

وی افزود: کیفیت دستگاه اسکنر بدن ساخته شده در شرکت فناوران امواج بصیر نسبت به نمونه‌های خارجی آن بالاتر و قیمت آن نیز مقرون به‌صرفه‌تر است. تاکنون یک نمونه از این دستگاه به یک شرکت دولتی فروخته شده است و در حال انعقاد قرارداد برای فروش چهار نمونه دیگر به یک شرکت خصوصی هستیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا