مریم ظهوریان: گرایش مردم به جشن‌های غربی نتیجه ضعف اقدامات فرهنگی در کشور است/ لزوم ایجاد فضای شاد در جامعه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک جامعه شناس در خصوص علت روی آوردن مردم جامعه به جشن‌های کریسمس و هالووین، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، مریم ظهوریان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه ما خودمان یک جشن پایان سال و میلادهای متعددی در طول سال داریم، مردم به جشن کریسمس و هالووین گرایش دارند، اظهار کرد: از آنجایی که شادی جزء فطرت آدم است و همه ما دنبال شادی هستیم، از طرفی فضای مجازی و ارتباط ورا محیطی که الان  برای جوانان پیش آمده، جوانان ما از طرفی مطالبه شادی  دارند و از سوی دیگر از فرهنگ کشورهای دیگر به عنوان بهانه‌ای برای شاد بودن الگوبرداری می‌کنند.

وی با بیان این‌که یکی از مهمترین دلیل گرایش به مراسم‌های غربی عدم فعالیت و اثرگذاری اقدامات فرهنگی در کشور است، گفت: یعنی ما نمی‌توانیم انکار کنیم آن فضای شادی  که غربی‌ها برای کریسمس و هالووین‌شان در ورای مرزهای ما فراهم می‌کنند و خیلی پررنگ‌ برگزار می‌شود و نسبت به جشن‌های ما خیلی با شادابی بیشتر و رنگ‌بندی بیشتر و جذابیت‌های بیشتری است.

آیا عیدهای باستانی ما در جامعه کمرنگ شده است؟

ظهوریان افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم نوروز ما کم‌رنگ است چون با نزدیکی به آن ایام شاهد تکاپو مردم در اقشار مختلف جامعه هستیم. از سوی دیگر بخشی از مردم ما از اقلیت‌هایی هستند که در کشور ما زندگی می‌کنند و جشنی مانند کریسمس برای آنها بسیار اهمیت دارد و اگر مراسمی هم در آن ایام برگزار می‌کنند به‌جا است.

آیا باید در مقابل برگزاری عیدهای مثل کریسمس در کشور ایستاد؟

این جامعه شناس گفت: جوانان چه به‌صورت فیزیکی و چه به‌صورت مجازی شاهد چنین اعیاد و مراسم‌هایی هستند  و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم، نمی‌توانیم آن را پس بزنیم و نباید هم این کار را انجام دهیم؛ چراکه اگر بخواهیم با این موضوع مقابله کنیم، مقابله فرهنگی محاسبه می‌شود و می‌دانیم که هم داخل کشورمان و هم خارج از کشورمان بُعد منفی ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: ما باید اول اعیاد و مراسم و جشن‌های خود را خیلی باشکوه برگزاری کنیم در چنین فضایی وقتی جذبه‌های معنوی، فرهنگی و تاریخی خودمان را نشان بدهیم، علاوه بر اینکه مراسمات آن طرف خواهی‌ نخواهی کم‌رنگ خواهد شد، آن‌وقت آنجاست که ما می‌توانیم نقاط ضعف آنها را نیز مطرح کنیم.

روش‌های جذاب کردن عیدهای خودمان، در مقابل جشن‌های اقلیت‌ها

ظهوریان ادامه داد: اگر ما اول نقاط ضعف را مطرح کنیم، می‌گویند چون شما خودتان نمی‌توانید مقابله کنید، دارید نقاط ضعف آن طرف را مطرح می‌کنید! پس بنابراین ما اول باید نقاط قوت خودمان را پررنگ کنیم.

این جامعه شناس با بیان اینکه هر چیزی اگر با ادلّه بیان شود و عمل بیان شود قطعا جذابیت بیشتری خواهد داشت و تاثیرگذاری بیشتری هم دارد؛ گفت: در موضوع هالووین که در این چند سال اخیر و جدیداً شکل گرفته است، من به شما قول می‌دهم شاید 90 درصد کسانی که در این مدارها  راه می‌روند، نمی‌دانند که هالووین یعنی چی و نمی‌دانند که چه چیزی پشت پرده این داستان وجود دارد. فقط آن خوشحالی و خرسندی و رنگ‌بندی است که افراد را جذب کرده است.

ظهوریان افزود: ما در حال حاضر نباید با این موضوع مقابله کنیم. ابتدا باید تمام وقایع و اتفاقات پررنگ خودمان را زیبا جلوه دهیم.

چرا در کشور اجناس کریسمس به راحتی قابل فروش است؟

وی در پاسخ به سوالی درباره علت فراوانی لوازم‌های کریسمس گفت: آن کسی که دارد وسایل کریسمس را می‌فروشد نه خودش اقلیت است، نه این ایام برایش مفهومی دارد، فقط روی جنبه اقتصادی دارد با این قضیه همراه می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا