جشنواره موسیقی جوان نغمه‌های بومی را احیا می‌کند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

-داور موسیقی کتولی در پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است که این جشنواره در احیا و شناساندن نغمه‌های بومی مناطق مختلف ایران نقش ارزنده‌ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، محمدرضا برزگر ضمن اشاره به این نکته که موسیقی کتولی شناسنامه دارد و در مهر ۱۴۰۰ به ثبت ملی رسیده است، درباره شرکت کنندگان این بخش جشنواره ملی موسیقی جوان، اظهار داشت: اجرای روی صحنه در حضور داوران ارزش و اعتبار بیشتری دارد و توانایی شرکت‌کنندگان را دقیق‌تر به نمایش می‌گذارد.

این داور جشنواره با ارزیابی عملکرد شرکت کنندگان، گفت: برخی شرکت‌کنندگان نمی‌توانند ساز دوتار را درست کوک کنند و بنوازند. همچنین نوع پنجه‌زدن برخی شرکت‌کنندگان و تکنیک‌های دست راست شان شبیه نوازندگان خراسان است. در زمینه آواز هم برخی افراد ناموفق ظاهر شده بودند و ناکوکی و فالش در آوازشان محسوس بود. این اشتباهات به شیوه آموزش و سن کم شرکت‌کنندگان مربوط است و علاقه مندان نیاز دارند آموزش‌های درست‌تری ببینند.

برزگر با اشاره به اینکه موسیقی بومی در ایران آکادمیک نشده است، توضیح داد: موسیقی نواحی، کلاس آموزشی ندارد و سینه به سینه انتقال می یابد. افراد زیادی در روستاها زندگی می کنند که موسیقی مقامی می‌نوازند اما هرگز استاد ندیده‌اند.

این استاد موسیقی کتولی ضمن بیان این نکته که فرهنگ شفاهی کشور و رازهای بسیاری در موسیقی نواحی نهفته است، بیان کرد: هنرمندان جوان در این عصر زندگی می‌کنند و نیاز به دیده شدن در عرصه موسیقی مقامی دارند. در نتیجه جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی نواحی می‌تواند به آنها امید و انگیزه بدهد و موسیقی نواحی را احیا کند. بقای موسیقی و شناساندن نغمه‌های قدیمی موسیقی نواحی کاری است که در جشنواره به نتیجه می‌رسد. امیدوارم مسوولان با حمایت‌های بیشتر فرصتی فراهم کنند که راه گذشتگان را بهتر بپیماییم و فرهنگ موسیقایی مناطق مختلف ایران زنده بماند.

جشنواره انگیزه‌ای برای رونق موسیقی مقامی

رضی میرکتولی، دیگر داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معتقد است جشنواره ملی موسیقی جوان به مرحله‌ای پختگی رسیده و تاثیر قابل توجهی بر موسیقی نواحی دارد.

میرکتولی، شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان را آینده‌دار دانست و ادامه داد: حضور در جشنواره برای آنها اتفاق خوشایندی است و در جایگاه حرفه‌ای و آینده آنها نقش دارد.

داور شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به اینکه موسیقی کتولی در استان گلستان آموزشگاه دارد و افراد می‌توانند آن را بیاموزند، خاطرنشان کرد: این موسیقی هنوز به همان شیوه قدیمی و سینه به سینه منتقل می‌شود؛ آموزش آن علمی نشده و رده‌بندی و دانگ‌بندی در این موسیقی صورت نگرفته است.

به گفته وی، بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان کمک مهمی برای دلگرم کردن علاقه مندان موسیقی نواحی است تا یادگیری آن را جدی بگیرند. در پی اتفاقات تشویقی مثل جشنواره است که سبک‌ها و شیوه‌های آموزشی رونق می‌گیرند و موسیقی‌های بومی و مقامی به حیات خود ادامه می‌دهند.

این داور ضمن اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر شیوه برگزاری جشنواره، گفت: در صورت رفع کرونا و برگزاری جشنواره به شکل حضوری، همچنان امکان دیدن فیلم اجرای شرکت‌کنندگان برای داوران فراهم باشد تا بتوانند در صورت نیاز یک اجرا را چند بار تماشا کنند و بعد رای بدهند.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره جشنواره موسیقی جوان سال ۷۸ به دبیری آذین موحد برگزار شد. این جشنواره ۶ سال مداوم در قالب سالانه فعالیت داشت و سال های قبل از ۷۸ هم به عنوان بخش استعدادهای جوان در قسمت هایی از جشنواره موسیقی فجر برگزار می شد. بعد از برگزاری سال ششم این جشنواره، وقفه تقریبا ۶ ساله ای در برگزاری آن ایجاد شد تا اینکه از سال ۹۲، این جشنواره به دبیری هومان اسعدی از سرگرفته شد و امسال در پانزدهمین دوره آن قرار داریم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا