درباره عوامل موثر بر سلامت باروری مردان

انتشارات موفقیت‌شناسی

مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: داشتن سبک زندگی سالم و پرهیز از هر گونه استرس روانی و جسمی‌ که موجب افزایش رادیکال‌های آزاد اکسیژن شود می‌تواند توان باروری را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر مژگان قاسمی، با اشاره به اهمیت سلامت باروری مردان اظهار کرد: سلامت باروری یکی از ابعاد مهم سلامت و حق همه انسان‌ها است؛ با توجه به اینکه مردان حدود نیمی از جمعیت کشور و نیروی مولد و فعال کار در جامعه را تشکیل می‌دهند، از این حق مستثنی نیستند و نیازمند توجه ویژه در این بعد از سلامت هستند.

وی افزود: نقش مردان در بهداشت باروری به حکم مرد بودن آن‌ها متنوع است و شریک جنسی برای زن، همسر، پدر، سرپرست خانواده، رهبری در جامعه و عموما در دست داشتن سررشته اقتصاد، اطلاعات، سیاست‌ها و برنامه‌ها از جمله نقش‌های مردان هستند.

قاسمی با بیان اینکه توفیق برنامه‌های بهداشت باروری در گرو نگرش و عملکرد مردان است، گفت: یکی از ضرورت‌های اساسی مشارکت مردان، رعایت کردن منزلت انسانی و حقوق باروری زن و شوهر است. با توجه به این تفاسیر، وضعیت بهداشت باروری و جنسـی مـردان یکـی از مهـمتـرین مسـائل بهداشتی جامعه محسـوب مـی‌شـود. تصمیم یک زوج برای بچه‌دار شدن معمولا منجر به تمرکز روی سلامت مادر خواهد شد در حالی که سلامت پدر نیز نقش مهمی در قدرت باروری و سلامت جنین دارد.

مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در تولد نوزاد و شکل‌گیری نطفه، مردان هم به قدر زنان سهیم‌اند و می‌توانند در پروسه باروری نقش داشته و تاثیرگذار باشند. همان گونه که زنان برای باروری باید اصولی را رعایت کنند، مردان هم موظفند به نکاتی توجه کنند تا بتوانند سهم خود را در این اتفاق به بهترین شکل ایفا کنند.

وی افزود: مردان می‌توانند با انتخاب یک سبک زندگی درست، موجب افزایش باروری سالم شوند. همچنین با برقراری ارتباط عاطفی با همسر خود، در باروری سالم همسر خود کمک شایانی کنند.

قاسمی گفت: مسائل مربوط به باروری تنها مختص زنان نیست. زوجینی که قصد آمادگی برای حاملگی دارند معمولا تنها بر سلامت زنان متمرکز می‌شوند اما مردان هم باید تغییر مثبتی در سبک زندگی و روابط خود ایجاد کنند. در واقع دو عامل در به وجود آمدن یک کودک نقش دارند؛ اگر چه این زن است که باردار می‌شود و زایمان می‌کند اما مرد نیز نقش بسیار مهمی در بارداری ایفا می‌کند.

مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: بیماری‌ها، آسیب‌ها، مشکلات مزمن سلامتی، سبک زندگی نادرست و عوامل دیگری ممکن است در ناباروری مردان نقش داشته باشد. عدم توانایی باروری می‌تواند برای مردان استرس‌زا و ناامیدکننده باشد اما روش‌های درمانی متعددی برای درمان ناباروری مردان وجود دارد.

وی افزود: زمانی که زن و مردی تصمیم به فرزندآوری می‌گیرند باید ابتدا سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند؛ یکی از شاخص‌های سبک زندگی سالم تغذیه مناسب است و رژیم غذایی هر فرد بر توان باروری او اثرگذار است.

قاسمی ادامه داد: مصرف فست فودها، غذاهای پرچرب، پروتئین بیش از حد و گوشت قرمز زیاد، برای سلامت باروری مردان مضر است و می‌تواند تعداد و کیفیت اسپرم را کاهش دهد.

مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر ورزش منظم و مستمر بر سلامت عمومی افراد، بیان کرد: در واقع، ورزش منظم با کاهش چربی بدن و نگهداشتن شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده سالم، موجب ارتقای کیفیت اسپرم می‌شود. البته ورزش‌های سنگین که دمای بدن را افزایش می‌دهند می‌توانند تأثیر منفی بر توان باروری مردان داشته باشند.

وی گفت: داشتن سبک زندگی سالم و پرهیز از هر گونه استرس روانی و جسمی‌ که موجب افزایش رادیکال‌های آزاد اکسیژن شود می‌تواند توان باروری را افزایش دهد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا