راه‌اندازی سامانه «شهر دانشجو»

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، مهدی عباسی با تبریک روز دانشجو گفت: ۱۶ آذرماه، نماد کنشگری دانشجویان در قامت یک‌ شهروند فعال و مسوولیت‌پذیر است. روزی که در آن ضروری است، جامعه و نهادهای مسوول در خصوص جایگاه و نقش دانشجویان بازنگری جدی‌ای داشته باشند.

عباسی گفت: مطابق آخرین گزارش آماری ارایه شده توسط مرکز ملی آمار ایران در سال ۹۶-۹۷، جمعیت دانشجویی کشور برابر با ۳ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۱۴ نفر است. وجود حدود ۴ میلیون دانشجو در کشور، به این معنی است که یک ظرفیت انسانی حدود ۴ میلیونی متخصص در کشور وجود دارد. البته این ظرفیت بالقوه است و نیاز به فرآیندهایی داریم تا این ظرفیت بالقوه را بالفعل کند.

وی افزود: اکثریت مطلق دانشجویان در بازه‌ سنی جوانی قرار دارند. جوانی، دوره‌ای از زندگی است که فرد در آن آماده می‌شود تا بتواند در همه‌ی زمینه‌ها و عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی، حضور و مشارکتی فعال داشته باشد. دوره‌ای که دروازه‌ای برای ورود به زمینه‌های مختلف فعالیتی تاثیرگذار است. جوان در همین دوره‌ است که استعدادها و علایق خویش را می‌شناسد، برای شکوفایی آن می‌کوشد و تلاش می‌کند که با به‌کارگیری آن، در جامعه خویش تاثیرگذار باشد. بنابراین باید زمینه شناسایی، شکوفایی و به‌کارگیری استعدادها را برای جوانان و دانشجویان فراهم کرد.

سرپرست سازمان دانشجویان افزود: اگر در کنار ویژگی جوانی، ویژگی دانشجو بودن را هم قرار دهیم، ترکیب بسیار مهم «جوان دانشجو» تشکیل می‌شود. این ترکیب، ماهیتی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و لازم است در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی طوری عمل کرد که مشارکت جوانان دانشجو در راستای تربیت یک نسل و ساختن آینده‌ی یک ملت محقق شود. ۱۶ آذر و روز دانشجو، فرصتی برای بازنگری به دوگانه‌ی حقوق و مسوولیت‌های جوانان دانشجو است.

وی افزود: روز دانشجو، در عین این‌که فرصتی مناسب برای تجدید میثاق دانشجویان با خود و آرمان‌ها و مسوولیت‌های خود است، فرصتی مناسب برای بیان حقوق دانشجویان نیز هست. یکی از حقوق اساسی جوانان دانشجو که بسیار هم مطالبه شده، حق مشارکت هست. تحقق مشارکت دانشجویان در سطوح مختلف تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و سنجش، ارزیابی و بازنگری، یک فرصت برای توانمندسازی یک نسل از یک جامعه است.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: بسترسازی برای تحقق و عینیت‌یابی مشارکت جوانان دانشجو، نه‌تنها پاسخ‌گویی به یک حق اجتماعی است، بلکه برای ایجاد احساس تعلق خاطر و تعهد مشترک جوانان دانشجو نسبت به جامعه و توانمندسازی ایشان برای مواجهه با مسایل، یک امر ضروری است. پر واضح است که اگر نتوانیم حقوق جوانان دانشجو را محقق سازیم، نمی‌توانیم انتظاری برای تربیت انسان‌های توانمند برای مواجهه و حل مسائل کشور و جامعه داشته باشیم.

وی افزود: سازمان دانشجویان، به‌عنوان یک تشکل دانشجویی برآمده از دل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی، موظف است در راستای گسترش زمینه‌های شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی در کشور، ایجاد زمینه برای کشف، شکوفایی و اعتلای استعدادهای دانشجویی و ارتقای مشارکت آنان، زمینه‌سازی برای اشتغال حین تحصیل و پس از تحصیل دانشجویان و شناسایی، معرفی و حمایت از استعدادهای‌برتردانشجویی در عرصه‌های‌علمی و فرهنگی فعالیت کند.

وی تاکید کرد: سازمان دانشجویان با تجربه بیش از دو دهه فعالیت در فضای دانشجویی، آمادگی خود را برای ایفای نقش کارگزی منابع انسانی متخصص برای جهاد دانشگاهی و سایر نهادها و سازمان‌های کشور اعلام می‌کند.

سرپرست سازمان دانشجویان افزود: در همین راستا، با راه‌اندازی سامانه «شهر دانشجو» امکان عضویت دانشجویان، بارگذاری روزمه علمی و تخصصی آنها، شناسایی و پایش دانشجویان براساس تخصص و تجربه، و معرفی آنها به فرصت‌های شغلی گوناگون درون و بیرون از جهاد فراهم شده است.

عباسی با دعوت از دانشجویان برای عضویت در این سازمان با هدف بهره‌گیری از امتیازات گوناگونی که با هدف ارتقای زمینه‌های مشارکت دانشجویان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم شده است، از مسوولان و مدیران بخش‌های گوناگون جهاد دانشگاهی دعوت کرد برای جذب نیروی انسانی در واحدهای خود، از پتانسیل سازمان دانشجویان استفاده کنند.

وی افزود: اگر نتوانیم حقوقی را تضمین و محقق سازیم، نمی‌توانیم انتظاری برای تحقق مسئولیت‌ها داشته باشیم. یکی از حقوقی که باید برای سازمان دانشجویان و دانشجویانی که ذیل این نهاد در ساختار جهاد دانشگاهی در حال فعالیت هستند، قائل شد، حق برخورداری از اولویت برای جذب در ساختار جهاد دانشگاهی است. کارکرد ساختاری سازمان دانشجویان، شناسایی، شکوفایی و پرورش استعدادها و تبدیل ظرفیت‌های انسانی موجود در قشر دانشجو به سرمایه‌های انسانی در راستای تامین نیازهای موجود در ساختار جهاد دانشگاهی در وهله‌ی اول و نظام حاکمیتی در وهله‌ی دوم است. اگر مسئولیتی برای این نهاد در نظر گرفته شده، در پی آن حقوقی هم باید برای آن در نظر گرفت. اگر بر دوش این سازمان مسئولیتی نهاده شده، و در راستای این مسوولیت، سرمایه‌ای انسانی ایجاد شده، انتظار می‌رود که حقی برای به‌کار گرفته شدن این سرمایه انسانی در خود ساختار جهاد دانشگاهی نیز در نظر گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، سرپرست سازمان دانشجویان با تاکید بر این‌که رویکرد اصلی این سازمان، شبکه‌سازی دانشجویی در سراسر کشور است، گفت: در این راستا فعالیت‌هایی برای شناسایی و جلب مشارکت دانشجویان مومن انقلابی و علاقه‌مند به مشارکت در توسعه و آبادانی کشور طراحی شده است که انشاءالله می‌تواند تاثیر مثبتی در تربیت نسل آینده منابع انسانی متخصص برای کشور داشته باشد.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا