یک بازی برای بهبود اختلال گفتاری کودکان طراحی شد

براساس پژوهش انجام شده در دانشگاه اصفهان، یک بازی رایانهای با نام «بهگفت» طراحی شده که تکرار و تمرین در بستر سرگرمکننده آن انجام شود و علاوه بر ترغیب کودک به ادامه درمان، به درمانگر نیز کمک میکند تا نقاط ضعف کودک را دریابد و بیشتر بر روی آنها تمرکز کند.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، صبا فریدی، دانشجوی کارشناسی گروه مهندسی ژنتیک دانشگاه اصفهان در پژوهشی با عنوان «بازی رایانهای بهگفت؛ بهبود اختلال تولیدی در گفتار درمانی کودکان» که در هفتمین دوره «کنفرانس بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» در دانشگاه اصفهان ارائه شد، بازی طراحی کرده که منجر به بهبود اختلال تولیدی در گفتار درمانی کودک میشود.
این پژوهشگر در توضیح این پژوهش، گفت: اکثر کودکان بعد از سن ۴ سالگی میتوانند تمام صداها را بیان کنند. در صورتیکه کودک بعد از این سن نتواند برخی حروف را بیان کند، دچار اختلال گفتار است.
فریدی با بیان اینکه کودکان دارای اختلال گفتار به دلیل عدم ارتباط خوب کمتر در اجتماع قرار میگیرند، تصریح کرد: درمان اختلال گفتار در افزایش اعتماد به نفس، بهبود زندگی اجتماعی و جلوگیری از گوشهگیری کودک اثر مثبت دارد.
وی ادامه داد: اختلالات تولید صدای گفتاری شامل اختلال تولیدی و اختلال واج شناختی است که شایعترین مشکلات گفتاری کودکان است و با آسیبهای مختلف همراه است.
این دانشجوی دانشگاه اصفهان گفتاردرمانی را مداخلهای برای بهبود گفتار کودک تعریف کرد و گفت: گفتاردرمانی موجب برقراری بهتر ارتباط کودک میشود و عاملی برای تشویق حضور کودک است.
فریدی گفت: با توجه به شرایط کرونا، افزایش نقش تکنولوژی و کم هزینهتر شدن روشهای درمانی، همراهی یا جاگیزین کردن نرم افزاهای آموزشی درمانی بسیار مورد توجه است. به ویژه بازیهای رایانهای که با مکانیسم جذاب و سرگرم کننده نقشی مهم در دنیای مداخلات مجازی برعهده گرفتهاند.
وی در توضیح این پژوهش اظهار کرد: در این مطالعه با ساخت یک بازی رایانهای که با تشخیص صدا کنترل میشود، گفتار درمانی با تکیه بر اهمیت تلفظ درست همخوانها در جایگاههای کلمات با سرگرمی همراه شده تا علاقه کودک به ادامه درمان و اثربخشی بیشتر شود.
پژوهشگر مقاله «بازی رایانهای بهگفت؛ بهبود اختلال تولیدی در گفتار درمانی کودکان» با بیان اینکه کودکی دوران بسیار حساسی است که گاهی اختلالاتی در این دوران پدید میآید، خاطرنشان کرد: در صورتی که اختلالات درمان نشوند و اثرات آنها عمیق شود، درمان دشواری در آینده خواهند داشت. از طرفی به دلیل مکانیسم انعطافپذیر مغز در کودکی، میتوان بسیاری از این اختلالات را راحتتر و سریعتر و با اثربخشی بیشتر درمان کرد.
فریدی اضافه کرد: اختلال در گفتار یکی از مهمترین عارضههایی است که گریبانگیر کودکان میشود و در صورت عدم درمان صحیح، تا پایان عمر با فرد باقی خواهد ماند.
این پژوهشگر، اختلال تولیدی را یکی از انواع اختلالات گفتاری معرفی کرد و گفت: این نوع اختلال باعث بروز مشکل در تولید صداهای گفتاری میشود و باعث نامفهوم شدن کلام فرد خواهد شد. درمان این اختلال در کلینیکها، با روش تکرار و تمرین صورت میپذیرد که بعضاً برای کودک و درمانگر خستهکننده خواهد بود. از جمله دلایل این اختلال کم شنوایی یا شکاف کام، آسیب مغزی و تأخیر رشد است که این اختلال به سه صورت حذف، جانشینی و خراب گویی نمود پیدا میکند.
وی با بیان اینکه چند رویکرد برای بهبو این اختلال وجود دارد، گفت: رویکرد سنتی، حسی حرکتی مک دونالد و رویکردهایی مطابق نظر گفتار درمانگر از جمله روشهای درمانی است که در این پژوهش روش سنتی در ادای کلمات انجام دادیم.
فریدی توضیح داد: در این مطالعه، بازی رایانهای «بهگفت» با تکرار و تمرین در بستر سرگرمکننده آن انجام میشود و علاوه بر ترغیب کودک به ادامه درمان، به درمانگر نیز کمک میکند تا نقاط ضعف کودک را دریابد و بیشتر روی آنها تمرکز کند. در بازی بهگفت، کلماتی که حاوی همخوانهای مختلف در ابتدا، میانه و انتها هستند، در مراحل مختلف ظاهر میشوند و کودک باید در ابتدا با تقلید صدای پخششده و در ادامه بدون شنیدن آن، کلمه را تلفظ کند. هرچه کودک کلمات بیشتری را به درستی تلفظ کند، امتیاز بیشتری نیز کسب خواهد کرد.
وی ادامه داد: بازی بهگفت برای پلت فرم ویندوز طراحی شده است. در حال حاضر این بازی توسط متخصان مورد تأیید قرار گرفته، اما بررسی اثر بخشی آن بر روی گروهی از کودکان دارای مشکلات کلامی بهتر است انجام شود.
پایان پیام/