حمیدرضا مقصودی: قم به عنوان مرکز راهبردی فناوری‌های اجتماعی معرفی شود

انتشارات موفقیت‌شناسی

سرپرست گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه قم، گفت: شهر قم با ظرفیت بالقوه و بالفعل علمی بالایی که دارد، می‌تواند به عنوان مرجع و مرکز علمی نظام سیاست‌گذاری‌های کلان اجتماعی و مرکز راهبری فناوری‌های اجتماعی معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، حمید رضا مقصودی، با بیان اینکه فناوری‌های اجتماعی روح جامعه را اعتلا می‌بخشد، بر لزوم ایجاد فناوری اجتماعی برای ایجاد فضای اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد و بیان داشت: سیاست دانشگاه قم نیز درارتباط با صنعت و جامعه و فضای کارآفرینی با تکیه بر این اصل پایه گذاری شده‌است.

وی افزود: بر همین اساس با وزارت‌خانه‌های مختلف از جمله وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد تعاملاتی شدیم که بسنجیم دانشگاه قم چگونه می‌تواند در حوزه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی کمک کند.

مقصودی با بیان این‍که دانشگاه قم مجموعه فعالیت‌هایی را با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز کرده‌است، گفت: دو تفاهم‌نامه با معاونت‌های توسعه، کارآفرینی اشتغال و معاونت تعاون وزارت کار امضا شد، طی این تفاهم‌نامه‌ها دانشگاه متعهد شد که به توسعه ظرفیت آموزشی، پژوهشی و علمی وزارت‌ کار از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح ملی، استفاده از ظرفیت پژوهشی اساتید در حل مسائل وزارت، آموزش‌های کارآفرینی و اشتغال پذیری، آموزش‌های حوزه تعاون و مشارکت‌های اجتماعی و ارائه مهارت لازم به فارغ‌التحصیلان برای حضور در حوزه کارآفرینی و اشتغال بپردازد و این دوره‌های آموزشی – انگیزشی را به یک فناوری اجتماعی در سطح ملی تبدیل کند. 

وی طرح ویژه ارائه شده در این دو تفاهم‌نامه را طرح «هجرت کارآفرینی» و طرح «هجرت تعاون یاری» عنوان کرد و بیان داشت: با این طرح‌ها می توان طریق می‌توان یک فناوری اجتماعی درسطح ملی برای حرکت های کارآفرینی و عرصه تعاون ایجاد کرد؛ فناوری اجتماعی حرکت‌هایی نظیر راهیان نور و پیاده روی اربعین است، برای مثال هیات در ایام محرم یک فناوری اجتماعی است که روح جامعه را اعتلا می‌بخشد. 

سرپرست گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه قم ادامه داد: در این تفاهم‌نامه به دنبال این هستیم که روح کارآفرینی و تعاون را در جامعه تقویت کنیم و این امر با حرکت‌های اجتماعی گسترده امکان پذیر خواهد بود. این دوره‌های آموزشی درصورت توافق نهایی، در قالب گروه‌های هزارنفری از مخاطبان و با اولویت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه در محل دانشگاه قم برگزار خواهد شد و مخاطبان در طول یک هفته، حضور در یک زیست‌بوم اشتغال را تجربه خواهند کرد. 

مقصودی گفت: بر این اساس دانشگاه قم با همکاری سایر دانشگاه‌ها و با همکاری وزارت علوم دوره‌های هجرت کارآفرینی و هجرت تعاون یاری در سطح کشور راه اندازی می کند، البته عنوان هجرت یک پیشنهاد اولیه و جهت ملموس شدن موضوع است و فعال شدن این سازوکار نیاز به برنامه‌ریزی‌های جزئی دارد که از هر دو معاونت وزارت کار و دانشگاه قم گروه‌های کارشناسی جهت مذاکرات فنی معرفی شده و تشکیل جلسه می‌دهند.

وی افزود: در تجربه راهیان نور گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی با حضور در مناطق جنگی به شناخت بیشتر و بالاتر دست پیدا می‌کردند، طرح هجرت با نگاه به این دست فناوری‌های اجتماعی به آشنایی مردم علی‌الخصوص جوانان و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان با مناطق جنگ اقتصادی از قبیل شهرک‌های صنعتی، گمرکات، پروژه‌های ملی نظیر پالایشگاه خلیج فارس و مکران و سایر موارد می‌پردازد.

مقصودی ادامه داد: در حاشیه حضور در این مناطق اقتصادی دوره‌های آموزشی با رویکرد تقویت انگیزه و تغییر نظام فرهنگی حوزه تعاون و کارآفرینی نیز برگزار خواهد شد.

سرپرست گروه کارآفرینی و ارتباط جامعه و صنعت دانشگاه قم با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون کارشناسی، ۵۰۰ هزار ارشد و ۱۰۰ هزار PHD غیر شاغل در کشور داریم، اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان غیر شاغل ظرفیت های کشور هستند که اگر وارد فضای اشتغال‌زایی، اشتغال‌پذیری و کارآفرینی نشوند، یا منزوی و خمود می شوند و یا کشور را ترک می‌کنند، لذا باید ظرفیت‌های ملی خود را بشناسیم و برای این طیف گسترده انگیزه و مشوق‌های لازم را ایجاد کنیم که وارد فضای اشتغال و کارآفرینی شوند تا نرخ مشارکت اجتماعی کشور افزایش پیدا کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا