همایشی برای بررسی ایران در یک قرن گذشته

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره برگزاری همایشی در آستانه ورود به قرن جدید گفت: اکنون که در آستانه‌ی قرن جدیدی قرار گرفتیم و معمولا دانشمندان می‌گویند تحولات تمدنی در درون یک قرن رخ می‌دهد، لازم بود که در این حوزه هم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان بزرگترین نهاد پژوهشی علوم انسانی وارد شود که خوشبختانه با استقبال خوب مرکز مطالعات خاورمیانه و بسیاری از نهادها روبرو شدیم. به زودی همایش بزرگ ایران در آستانه قرن پانزدهم و تحولات خاورمیانه را برگزار می‌کنیم.

دکتر حسینعلی قبادی در نشست خبری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که به مناسبت هفته‌ی پژوهش برگزار شده بود، با بیان این که «این پژوهشگاه کوشیده است که همواره در چارچوب برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی خود عمل کند»، گفت: منشور اصلی برنامه توسعه پژوهشگاه، دانایی‌محوری و حرکت به سمت پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه خدمات در عرصه پژوهش‌های کاربردی به جامعه است. در سال گذشته، فرآیند رویکرد کاربردی‌گرایی در علوم انسانی را حتی به مرحله بالینی نیز رسانده‌ایم و ان‌شاالله با تاسیس مرکز نوآوری علوم انسانی که سال گذشته بررسی‌های آن انجام شد، امسال مراحل عملی‌تری همچون راه‌اندازی استارتاپ‌ها، ارائه مشاوره‌های تخصصی به اقشار مختلف جامعه به ویژه خانواده‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: پژوهشگاه از اقدامات راهبردی غافل نیست از جمله توصیه‌هایی که برنامه‌ی توسعه راهبردی پژوهشگاه به ما می‌کند توجه به هویت، تمدن و میراث‌های ایران اسلامی است. اکنون که در آستانه‌ی قرن جدیدی قرار گرفتیم و معمولا دانشمندان می‌گویند تحولات تمدنی در درون یک قرن رخ می‌دهد، لازم بود که در این حوزه هم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان بزرگترین نهاد پژوهشی علوم انسانی وارد شود که خوشبختانه با استقبال خوب مرکز مطالعات خاورمیانه و بسیاری از نهادها روبرو شدیم. به زودی همایش بزرگ ایران در آستانه قرن پانزدهم و تحولات خاورمیانه را برگزار می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره‌ی مرکز نوآوری علوم انسانی بیان کرد: مراکز نوآوری، تعاریف مشخصی دارند و عموما با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل می‌شوند و در چارچوب کاربردی‌سازی دانش عمل می‌کنند. در مرکز نوآوری علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌خواهد به افرادی که قادرند نوآوری‌ای در یک حوزه از علم داشته باشند تسهیلات دهد. مرکز نوآوری تسهیلگری است که دانش را به واسطه خود مردم در اختیار آن‌ها می‌گذارد. تقریبا در مراحل اولیه راه‌اندازی این مرکز هستیم.

قبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی حلقه‌های پژوهشی‌ای که در پژوهشگاه علوم انسانی شکل خواهد گرفت گفت: در سال ۱۳۹۳، برای اولین بار در تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی برنامه توسعه راهبردی نوشتیم و دقیقا به آن پاییند هستیم. در سال گذشته برنامه‌ی اول ما به پایان رسید و امسال سال اول آغاز برنامه دوم است. تمام فعالیت‌های پژوهشگاه بر مبنای اولویت‌های مسئله‌کاوی‌شده‌ی درج شده در برنامه‌های توسعه است. برای این که در عمل با بهره‌وری بالاتری روبه‌ٰرو شویم و هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم و فعالیت‌های بین‌رشته‌ای انجام دهیم، حلقه‌های پژوهشی شکل گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر علیرضا مولایی توانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره شعار هفته‌ی پژوهش گفت: شعار هفته پژوهش را پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده انتخاب کرده‌ایم. سالانه وزارت علوم شعاری را اعلام می‌کند اما ما بر اساس سنت پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و متناسب با اقتضائات این سازمان، شعار مناسب دیگری را در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: برای تحقق این شعار، دو محور اصلی را برای پژوهش، هم‌افزایی  و اظهار نظر اصحاب فکر و پژوهش مطرح کردیم و طی یک فراخوان گسترده، مجموعه‌ای از پژوهشگران داخل و بیرون از پژوهشگاه‌ با ما همکاری کردند. این همکاری ذیل سه محور در دستور کار قرار می‌گیرد. نخستین محوری که مطرح شده عبارتند از: علوم انسانی در قرن ۱۵، خورشیدی نقد راه رفته و ترسیم افق آینده.  قرن گذشته، قرن مهمی بوده است چرا که علوم انسانی جدید را در این قرن تاسیس کردیم. محور دوم: بحران کرونا و مسئولیت اجتماعی علوم انسانی. در این زمینه استقبال بسیار خوبی از اصحاب علوم انسانی را شاهد بودیم. محور سوم: لحظه‌هایی با ارباب معرفت است که مقدمه‌ی کنفرانس بزرگی است که مرکز مطالعات خاورمیانه با پژوهشگاه علوم انسانی در سال آینده برگزار می‌کند.

مولایی توانی درباره دیگر اقدامات این پژوهشگاه در هفته‌ی پژوهش گفت: به مناسبت هفته‌ی پژوهش، ویژه‌نامه‌ای منتشر کردیم که شامل مجموعه‌ی فعالیت‌های پژوهشگاه در سال گذشته می‌شود. ان‌شا الله تا هفته‌ی آینده در وب‌سایت پژوهشگاه منتشر خواهد شد. علاوه بر آن، نمایشگاه مجازی معرفی مجموعه کتاب‌های جدیدالانتشار در سال جاری و نشریات پژوهشگاه علوم انسانی و همچنین نمایشگاهی از عکس‌هایی درباره بیماری‌های پاندمیک قرن اخیر نیز برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره حلقه‌های پژوهشی گفت: حلقه‌های پژوهشی در راستای برنامه‌ی راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی است که در این برنامه، محورهای پژوهشی مشخصی تعریف شده است. همچنین بر اساس نیازهای کارفرمایی که دستگاه‌های اجرایی یا سازمان‌ها اعلام می‌کنند حلقه‌های پژوهشی سیار پیرامون موضوعات شکل می‌گیرند. بنابراین حلقه‌های پژوهشی میدانی برای گردآمدن افرادی با دغدغه‌های مشترک، انگیزه‌های مشترک و مسائل مشترک دارند و می‌خواهند از مبناهای بین‌رشته‌ای به مسائل بنگرند. علاوه بر پژوهشگران داخل پژوهشگاه، برخی پژوهشگران از خارج از پژوهشگاه نیز می‌توانند در این حلقه‌ها حضور داشته باشند. حلقه پژوهشی فکرپروری برای کودکان، حلقه پژوهشی شیعه پژوهی و حلقه‌ی رسانه از جمله این حلقه‌ها خواهد بود.

مولایی توانی افزود: حلقه‌های پژوهشی به معنای شکل‌گیری هسته‌هایی است که در آن‌ها، برخی پژوهشگرانی که در پیوند با یک موضوع یا مسئله مشخص یا یک روش مشخص فعالیت می‌کنند، گردهم آیند و با هم‌افزایی و هم‌فکری آن موضوع را از ابعاد مختلف بکاوند و قلمروهای جدیدی را باز کنند. ما امسال در هفته‌ی پژوهش، چند حلقه‌ی پژوهشی را به صورت رسمی معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه شکل‌گیری این حلقه‌ها آماده شده است. بیش از ۲۵ نشست تخصصی در هفته‌ی آینده خواهیم داشت که بخشی از آن‌ها به محور اول و بخش دیگری به محور دوم مربوط می‌شود. در هر نشست حداقل سه و حداکثر پنج سخنرانی برگزار خواهد شد. نیمی از سخنرانان از داخل پژوهشگاه و نیمی دیگر از خارج از پژوهشگاه هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: در خصوص بحران کرونا، افزون بر پنل‌های تخصصی و آثار پژوهشی، مجموعه‌ای از مقالات این نشست‌ها و همچنین برخی از خروجی‌های مرتبط با پژوهش‌های بحران کرونا را هم آماده کرده‌ایم که به صورت مجموعه‌ای از مقالات منتشر خواهد شد.

وی در خصوص انتخاب پژوهشگر برتر سال ۹۹ در هفته‌ی پژوهش بیان کرد: انتخاب پژوهشگران برتر سال ۹۹ را در هفته‌ی پژوهش خواهیم داشت که ۳ پژوهشگر برگزیده از میان اعضای هیئت علمی و سه پژوهشگر شایسته‌تقدیر معرفی خواهند شد. همچنین کارمندان سخت‌کوش پژوهشگاه را معرفی خواهیم کرد. علاوه بر این، تعدادی از دانشجویان پژوهشگر که در سال گذشته موفق شدند چند مقاله‌ی علمی پژوهشی بنویسند معرفی خواهند شد.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر قدیر نصری، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه درباره همایشی که قرار است به طور مشترک با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شود گفت: عنوان این همایش ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید، بحث‌های قرن ۱۴ برای قرن ۱۵ است. معمولا  برخی مقاطع سال بسیار مایه‌ی عبرت و شایسته تامل هستند.  برای این همایش، به سخنرانی یا مقاله‌های سی چهل صفحه‌ای اکتفا نخواهیم کرد.

وی افزود:  پیشروی کار متفاوت خواهد بود ولی در مجموع، در بخشی از این همایش، از ۱۸ نفر از استادانی که پنجاه سال در آکادمی بوده‌اند و در علوم انسانی قلم دارند خواهیم پرسید ایران قرن آینده چه اشتباهی را نباید مرتکب بشود و چه اقداماتی قابل ستایش است. در این همایش بین‌رشته‌ای محورهای متعددی پوشش خواهد داده شد. زبان فارسی، اقوام ایرانی، قدرت نظامی، دانشگاه و دانش در ایران و مسائلی از این دست از جمله موضوعات مورد بررسی در این همایش خواهند بود.

علاقه مندان برای مشاهده برنامه‌های متنوع هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌توانند اینجا کلیک کنند!

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا