درباره پرورش هوش هیجانی کودک

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رشد عاطفی کودک پایه و اساس رشد فکری است و با پیوند موفق بین والدین و فرزند آغاز می‌شود. همچنین استفاده از استعدادها و دانش کودک ضروری است زیرا کودکی که بدون قضاوت احساس می‌کند که دوستش دارند، می‌تواند بر بسیاری از موانع غلبه کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از میگنا، والدین اغلب از رشد کودک به عنوان رشد فکری یاد می‌کنند. کارهای خاصی وجود دارد که والدین می‌توانند انجام دهند تا به کودکان بهترین فرصت‌های ممکن برای افزایش ضریب هوشی و توانایی‌های یادگیری بیشتر را بدهند اما رشد عاطفی چطور؟

هنگامی که کودک بتواند آرام باشد و تمرکز کند، در بهترین حالت ذهنی برای ادامه‌ دادن به ۲ حوزه رشد دیگر که برای دستیابی به پتانسیل کامل رشد عاطفی و فکری او حیاتی است، قرار می‌گیرد.

مهارت‌های عاطفی و فکری دست به دست هم می‌دهد. یک کودک بدون بلوغ عاطفی سالم نمی‌تواند به ظرفیت شناختی کامل خود دست یابد. هوش هیجانی بر رشد اخلاقی نیز تاثیر می‌گذارد. کودکان بالغ از نظر عاطفی نسبت به کودکان نابالغ هم‌سن بهتر می‌توانند از مغز خود استفاده کنند.

مربیان دریافته‌اند احساسات برای مهارت‌های شناختی، اخلاقی و سایر زمینه‌های مهارت مهم است. هاوارد گاردنر، روان‌شناس رشد و استاد دانشگاه هاروارد در کشور آمریکا، از اولین کسانی بود که به این نکته اشاره کرد که فراتر از هوش فکری «هوش‌های چندگانه» وجود دارد. او در مجموع هفت هوش را شناسایی کرد. پنج مورد اول شامل هوش زبانی، منطقی-ریاضی، فضایی، موزیکال و جسمی و حرکتی است و ۲ مورد باقی‌مانده که حتی مستقیم‌تر با رشد عاطفی سروکار دارد، شامل هوش بین‌ فردی و درون‌فردی است.

دانیل گولمن، نویسنده آمریکایی و از دانش‌آموختگان دانشگاه هاروارد، اظهار کرد: در بهترین حالت آی‌کیو حدود ۲۰ درصد در عوامل تعیین‌کننده نقش دارد و موفقیت در زندگی ۸۰ درصد را به نیروهای دیگر واگذار می‌کند.

گولمن همراه با دیگران بر این باورند که این هوش هیجانی است که کودک را قادر می‌سازد تا از مهارت‌ها و دانش‌های شناختی خود حداکثر استفاده را ببرد. اگر کودکی از نظر عاطفی نابالغ باشد، احتمال بیشتری دارد که از نظر عاطفی نوسان داشته باشد. احساسات مکرر خشم، ناراحتی و اضطراب کودک مانع توانایی او برای یادگیری و به خاطر سپردن آموخته‌هایش می‌شود.

بنابراین، راهنمایی کودک در رشد عاطفی و مشارکت اجتماعی به روشی آرام و برای ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس مهم است اما چگونه می‌توان به کودک کمک کرد تا هوش هیجانی خود را توسعه دهد؟ رشد عاطفی سالم با پیوند موفق بین والدین و فرزند آغاز می‌شود. یک کودک با تماشای رفتار والدین و الگوبرداری از رفتار بر مهارت‌های اجتماعی که برای بلوغ عاطفی حیاتی است تسلط پیدا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، ایجاد فضایی دوست‌داشتنی و پذیرنده در خانه است. وقتی کودک بداند چه چیزی مورد انتظار و چه چیزی قابل قبول است، در مسیر بلوغ عاطفی سالم قرار خواهد گرفت. مکالمه با کودک اولین درس‌ها را در زمینه مهارت‌های اجتماعی ارائه می‌دهد. بهترین والدین کسانی هستند که در مورد همه چیز با فرزندان خود صحبت می‌کنند. یک کودک باید بداند که می‌تواند با شما صحبت و به شما اعتماد کند.

همان‌طور که کودک بزرگتر می‌شود، الگوبرداری از رفتاری که می‌خواهید او اتخاذ کند، بسیار مهم می‌شود. او می‌تواند این درس‌ها را ابتدا با تعامل با والدین به بهترین شکل بیاموزد؛ سپس همان مهارت‌ها را برای دوستان، همکلاسی‌هایش و فراتر از آن به کار گیرد.

اگر در سن مناسب کودک را در معرض ابزارهای مناسب، انواع بازی‌های مناسب و بازخوردهای محبت‌آمیز مناسب قرار دهید، کودک شما با موفقیت و شادی نیز رشد خواهد کرد. هدف از شکوفایی عاطفی سالم پرورش کودکانی است که بتوانند خود را بیابند و حتی در هنگام مواجهه با تنش‌های خانوادگی، فشار همسالان و مشکلات مدرسه آرام بمانند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
میگنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا