عباس آشتیانی: ورود بانک‌ها و موسسات مالی به بازار رمز ارز ممنوع است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر انجمن بلاکچین گفت: قوانین موجود در حوزه رمزارزها در سال ۹۶ ابلاغ شده که مبنی بر ممنوعیت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برای تعیین تکلیف در بازار رمزارز کارگروهی تشکیل داده اند، آقای آشتیانی مدیر انجمن بلاکچین در گفت و گویی به سوالات زیر در این باره پاسخ داده است.

سوال: روزانه حجم معاملات بازار رمز در کشور  چه میزان است؟

آقای آشتیانی: حجم معاملات رمز ارز‌ها با توجه به ثبات تقریبی بازار جهانی به روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان در داخل کشور می‌رسد و ارزش معاملات رمز ارز با رمز ارز ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

بازار دارایی های دیجیتال در کنار بازارهای سنتی به عنوان یک بازار مستقل، پدیده نوظهور است که بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال امروز و آینده را تشکیل می دهند.

سوال: تفاوت سرمایه گذاری در بازار رمز ارز و بازارهای دیگر چیست؟

آقای آشتیانی: الان بازار بورس، بازار فلزات گران‌بها، بازار املاک و بازار دارایی های دیجیتال به صورت مستقل در داخل کشور زمینه های سرمایه گذاری مردم هستند؛ اما یکی از مشکلات و خطرات سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها، نا آگاهی افراد نسبت به ریسک های آن است که موجب زیان بسیاری از سرمایه گذاران شده. 

سوال: عوامل به وجود آمدن ریسک ها در بازار رمز ارز دیجیتال چیست؟

آقای آشتیانی: نوسانات قیمتی شدید و همینطور دانش بنیان بودن حوزه بلاکچین باعت شد تا مردم ریسک های بیشتری را در این حوزه متحمل شوند و باید با دانش و مطالعه خیلی بیشتری نسبت به این بازار توجه کنند.

بانک مرکزی الان هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت این حوزه در دست ندارد. قوانین موجود برای کشور در سال ۹۶ توسط شورای پول و اعتبار ابلاغ شده است؛ این قوانین مبنی بر ممنوعیت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال بود.

همچنین در سال ۹۸ مصوبه‌ای توسط هیئت وزیران برای صنعت استخراج رمز ارز‌ها ابلاغ شد که با توجه به بند یک آن، معاملات دارایی‌های دیجیتال در داخل کشور به عنوان ابزار پرداخت ممنوع است و این معاملات با پذیرش ریسک و خطر پذیری توسط معامله گران صورت می‌پذیرد.

سوال: رویکرد دولت سیزدهم در رابطه با قانونمند کردن این حوزه چیست؟

آقای آشتیانی: این حوزه در داخل کشور فعلا در یک ضعف قانونی به سر می‌برد. در دولت سیزدهم با توجه به سند تحول دولت مردمی یک جداگانه به بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال اختصاص پیدا کرد که براساس آن قوانین و مقرراتی در حال تنظیم است.

سوال: آیا می توان به کسب و کار های فعال در زمینه رمز ارز مجوز داد؟

آقای آشتیانی: حوزه رمز ارزها ماهیتی دستور ناپذیری دارد؛ اما قابلیت های تنظیم، مشاهده و قاعده مندی در آن وجود دارد. در سایر کشورهای دنیا این ویژگی دستور ناپذیری و درعین حال قاعده مندی را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک نوع دارایی معرفی کرده اند.

تنظیم گری بازار رمز ارز از نظام مجوزدهی سنتی فاصله دارد. با نظام مجوزدهی تنها دارایی های دیجیتال مردم در معرض خطر و تحریم قرار می گیرد که این موضوع باعث کوچ سرمایه های دیجیتال مردم به خارج از کشور می شود به همین دلیل باید با احتیاط زیادی نسبت به این بازار تصمیم گیری کرد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا