تبدیل ارزهای خانگی به سکه و طلا، حباب انواع قطعات سکه را افزایش داد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم سیر صعودی قیمت اونس جهانی طلا اما با تغییر مسیر نرخ ارز از اواسط هفته و کاهشی شدن، قیمت سکه و طلا نیز کنترل شد اما به سبب افزایش تقاضا در بازار و تبدیل ارزهای خانگی به سکه و طلا، حباب انواع قطعات سکه افزایش یافت و در نتیجه قیمت‌ سکه را نیز بالا برد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، محمد کشتی‌آرای، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت اونس جهانی به دلیل تحولات جنگ اوکراین و روسیه، سیر صعودی را در طول هفته تجربه کرد. از سوی دیگر قیمت ارز نیز سیر صعودی را تا اواسط هفته دنبال کرد. بنابراین هم قیمت اونس طلا و هم نرخ ارز با افزایش همراه بود. اما در اواسط هفته با توجه به انتشار دو خبر مبنی بر آزادسازی قسمتی از دارایی‌ها و ارزهای بلوکه شده ایران و همچنین آزادسازی ارزهای خانگی سبب شد که نرخ ارز از روز چهارشنبه سیر نزولی پیدا کند.  

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: بر این اساس در حالیکه تا اواسط هفته قیمت اونس جهانی طلا و نرخ ارز سیر صعودی داشت، قیمت سکه و طلا نیز سیر صعودی پیدا کرده بود اما از روز چهارشنبه (در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه) کاهش قیمت ارز از کانال ٢٨ هزار تومان به کانال ٢٧ هزار تومان (بطور متوسط ٧۵٠ تومان ظرف مدت دو روز نرخ ارز کاهش یافت) باعث شد که قیمت سکه و طلا نیز با کاهش روبرو شود؛ این در حالی بود که قیمت اونس جهانی طلا همچنان تحت تاثیر تحولات منطقه اوراسیا، با افزایش همراه بود.

افزایش قیمت‌ سکه به سبب افزایش حباب

وی خاطرنشان کرد: در روز پایانی هفته (پنجشنبه) قیمت هر اونس طلا به ١٩۶٩ دلار رسید و در حال حاضر  ١٩٧٧ دلار است. بطور متوسط در هفته‌ای که گذشت حدود ٣١ دلار افزایش اونس جهانی طلا را داشتیم. قیمت سکه و طلا با توجه به کاهشی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تجربه کرد، به نسبت ابتدای هفته تغییر خاصی نداشت اما تبدیل ارزهای خانگی به سکه و طلا سبب شد حباب انواع سکه افزایش پیدا کند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین نرخ‌های معامله شده در روز گذشته (پنجشنبه) گفت: قیمت سکه طرح قدیم در آخرین معاملات هفته ١٢ میلیون تومان دادوستد شد که به نسبت ابتدای هفته ١٠٠ هزار تومان افزایش داشت. هر قطعه سکه تمام طرح جدید به ١٣ میلیون و ١٣٠ هزار در پایان هفته رسید که افزایش ١٨٠ هزار تومانی را به نسبت ابتدای هفته نشان می‌دهد. نیم سکه در آخرین معاملات هفت میلیون و ٣٨٠ هزار تومان و ربع سکه چهار میلیون و ٣٢٠ هزار تومان در معاملات پایانی هفته تعیین قیمت شدند که به ترتیب افزایش ۵٠ هزار تومانی (نیم سکه) و ٢٠ هزار تومانی (ربع سکه) را تجربه کرده‌اند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۵٠ هزار تومان افزایش هفتگی در پایان هفته به دو میلیون و ۶٠٠ هزار تومان رسید.  

کشتی‌آرای تصریح کرد: تمامی این افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش حباب انواع قطعات سکه است که به سبب افزایش تقاضا در بازار ایجاد شد. حباب سکه با ١۵٠ هزار تومان در هفته اخیر، در آخرین معاملات روز گذشته به ٣٢٠ هزار تومان رسید. افزایش تقاضا برای خرید سکه در بازار (به دلیل اشاره شده؛ آزادسازی ارزهای ایرانی و خبر مربوط به نگهداری ارزهای خانگی) منجر به افزایش حباب سکه شد.  

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار) به پنج میلیون و ۶۶٠ هزار تومان در آخرین معاملات روز پنجشنبه رسید که به نسبت ابتدای هفته تغییری نداشت؛ البته در اواسط هفته با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی طلا و افزایش نرخ ارز تا پنج میلیون و ٧۵٠ هزار تومان هم پیش رفته بود. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز بطور متوسط روز پنجشنبه یک میلیون و ٣٠٧ هزار تومان که به نسبت ابتدای هفته تغییری نداشت اما در اواسط هفته تا یک میلیون و ٣٣۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید:

حمل و نگهداری ارز غیرقانونی اعلام شد/ مهلت ۳ ماهه برای ثبت دلار‌های خانگی

 پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا