پنج روند تحول دیجیتال برتر که سال ۲۰۲۱ را شکل می‌دهد

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، تحول دیجیتال از فناوری‌های دیجیتال برای تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان یا یک کشور استفاده می‌کند. فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند، رایانش ابری، بلاک چین و غیره از مهم‌ترین فناوری‌های دیجیتال هستند. تحول دیجیتال برای پاسخگویی به نیازهای تجاری و بازاری که به‌سرعت در حال تغییر است، اتفاق می‌افتد.

زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتال شویم که فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذی‌نفعان مانند مشتریان و کارمندان در سطح سازمانی و مردم عادی در سطح ملی، به معنای واقعی همه‌چیز را تغییر داده باشند.

در این میان تمام مدیران ارشد فناوری اطلاعات، به‌طور ویژه در پروژه‌های تحول دیجیتال نقش دارند. ۹۹ درصد از تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات وظیفه دارند از فناوری‌های جدید برای مدرن‌سازی فرایندهای قدیمی و شناسایی و اجرای فرصت‌های نوآوری در مدل کسب‌وکار استفاده کنند. حتماً از خود می‌پرسید که این مدیران فناوری اطلاعات چگونه پروژه‌های تحول‌آفرین را تحت کنترل خود قرار می‌دهند، چه محرک اقتصادی در پشت سرمایه‌گذاری آنها قرار دارد و مزایای تجارت دیجیتال در کوتاه‌مدت و بلندمدت چیست.

در ادامه به خلاصه‌ای از پنج روند تحول دیجیتال برتر که سال ۲۰۲۱ را شکل می‌دهد، می‌پردازیم.

فناوری ۵به‌سرعت رواج می‌یابد

چند سال است که در مورد مزایای فناوری ۵G شنیده‌ایم. اما این موضوع تا امسال (به دلیل شیوع کرونا) حس نشد تا اینکه دورکاری، کنفرانس‌های ویدیویی، آموزش آنلاین و همکاری دیجیتال به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شد که همگی به یک اتصال قابل‌اعتماد نیاز داشتند. بنابراین پهنای باند بیشتر به یک مزیت واقعی و ملموس تبدیل شد که همه می‌توانستیم آن را درک کنیم. اتکای ما به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها، ازجمله تعداد فزاینده‌ای از سنسورهای اینترنت اشیاء (IoT)، نیاز به شبکه و پهنای باند قدرتمندی را برجسته می‌کند که شرکت‌های مخابراتی از قبل می‌دانستند ما به آنها احتیاج داریم.

امروزه مشاغل قادر به قطع ارتباط نیستند و نصب ۵G به بخشی اساسی از راه‌حل تبدیل شده است. بنابراین همان‌طور که ما به‌طور مشترک کار کردن و مدیریت مدرسه فرزندان را از خانه‌های خود ادامه می‌دهیم، ارزش فناوری ۵G به‌طور فزاینده‌ای در سال ۲۰۲۱ به یک جریان اصلی تبدیل می‌شود.

امنیت سایبری بهبود پیدا می‌کند

با شیوع ویروس کرونا و افزایش دیجیتالی شدن، امنیت سایبری موضوعیت پیدا کرده است. هکرها از این بیماری همه‌گیر برای گسترش سلسله حملات خود علیه تجارت در سطح جهانی بهره برده‌اند. به‌طوری‌که فقط از ماه ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۰ افزایش ۲۳۸ درصدی حملات سایبری به بانک‌ها و افزایش ۶۰۰ درصدی حمل به سرورهای ابری مشاهده شده است.

با توجه به اینکه تعداد کمتری از کارمندان در محل کار خود حضور می‌یابند و از شبکه‌ای امن بهره می‌برند، بدیهی است که شرکت‌ها شبکه‌های خود را تقویت می‌کنند و استراتژی‌های امنیت سایبری خود را ارتقا می‌دهند تا کسانی که از شبکه‌های خانگی، دستگاه‌های تلفن همراه و تبلت برای کار کردن در خانه‌های خود استفاده می‌کنند امنیتشان تأمین شود.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) برای این روند بسیار مهم خواهد بود، چراکه مجرمان سایبری از هوش مصنوعی برای نفوذ و عملیات‌های مخرب سوءاستفاده می‌کنند. ازاین‌رو مدیران فناوری اطلاعات نیز باید با استفاده از ابزارها و الگوریتم‌های پیچیده، سیستم‌های هوشمندی را تعبیه کنند و راه نفوذ مجرمان را ببندند.

حریم خصوصی و محاسبات محرمانه شتاب می‌گیرد

روش دیگر برای حفظ امنیت سایبری، به‌ویژه هنگام پرداختن به ارتباطات و حریم خصوصی داده‌ها، محاسبات محرمانه است. ایده محاسبات محرمانه، رمزگذاری کل فرآیند محاسبات (نه‌فقط داده‌ها) و ایجاد لایه‌های امنیتی اضافی بر روی اطلاعات حساس است. شرکت‌های بزرگ فناوری جهان همچون گوگل، مایکروسافت، اینتل و علی‌بابا از طریق «ائتلاف محاسبه محرمانه» در حال توسعه پروتکل‌های جدید و بهترین روش‌ها برای حفاظت از داده‌های در حال پردازش هستند. این فناوری هنوز در وضعیت ابتدایی به سر می‌برد، اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ بخشی از آن اجرایی شود.

کار کردن از خانه در پساکرونا نیز ادامه خواهد داشت

کارمندان مدت‌ها بود که انتظار افزایش انعطاف‌پذیری کار خود را می‌کشیدند و مدیران تصمیم‌گیرنده به خودشان چنین جرئتی را نمی‌دادند تا کارمندانشان را برای مثال دور کار کنند.

اما با شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، دورکاری به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای شرکت‌ها تبدیل شد و بسیاری از مناطق به دلیل اعمال قرنطینه توسط دولت یا شیوع بسیار شدید کرونا، این سیاست را اجباری کردند. اگرچه اقتصادها به آهستگی بازگشایی می‌شوند و سرانجام کارمندان مجاز به بازگشت به کار خود هستند، اما شرکت‌ها همچنان وظیفه دارند از کارمندان خود در برابر موج جدید کرونا محافظت کنند. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک و توئیتر کارمندان خود را برای مدت طولانی ( حتی در برخی موارد تا آخر عمر) دورکار کرده‌اند. حتی شرکت‌های کوچک‌تر نیز این انعطاف‌پذیری را به‌عنوان یک گزینه عملیاتی حفظ می‌کنند.

دستگاه‌های مدرن و چندکاره محبوبیت پیدا می‌کنند

گوشی‌های تاشو در حال بازگشت هستند. با تمرکز جدید روی اتصال دائمی، مشتریان به دنبال دستگاه‌هایی هستند که سبک‌تر، کوچک‌تر و درعین‌حال همه‌کاره باشد. درواقع به‌جای حمل چندین دستگاه، کاربران به‌طور فزاینده‌ای به دستگاه‌های ترکیبی مانند مایکروسافت سرفیس و سامسونگ گلکسی فولد علاقه‌مند می‌شوند که بسته به نیاز آنها باز یا بسته می‌شوند.

با بازگشت تلفن‌های هوشمند تاشو در سال ۲۰۲۱، این تلفن‌ها کیفیت و اتصالات مشابه تلفن‌های غیر تاشو را فراهم می‌کنند. ایده این است که جدا از اینکه با تا شدن به‌راحتی در جیب شما جا می‌شوند، این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند که در هنگام نیاز به یک صفحه‌نمایش بزرگ بتوان آنها را باز نمود و استفاده کرد.

تاکنون شرکت‌هایی همچون سامسونگ، موتورولا و هواوی روی این گوشی و تبلت‌ها کار کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ شاهد ظهور بیشتر چنین دستگاه‌هایی باشیم.

شیوع ویروس کرونا موجب شد از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، از مردم شهرنشین تا روستانشین همه و همه بیشتر با فناوری آشنا شوند و دیجیتالی شدن را بیشتر حس کنند. درواقع همه‌گیری ویروس COVID-۱۹ هم مسیر حرکت و هم سرعت تحول دیجیتال را تغییر داده و در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

اینترنت ۵G چیست؟/ آیا اینترنت ۵G دلیل اصلی شیوع ویروس کرونا است؟

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا