با ویژگی‌های خانواده سالم آشنا شوید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

والدین به 3 سبک مختلف با فرزندان خود رفتار می کنند 1- والدین سهل گیر 2- والدین مستبد 3- والدین قاطع فرزندان در خانواده قاطع مسئولیت پذیر بار می آیند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از میگنا، دکتر سیمامیرلو پزشک و روان‌شناس در یادداشتی نوشت :در خانواده با کیفیت افراد خانواده به یکدیگر احترام می گذارند و در قبال کارهایی که انجام می دهند از یکدیگر تشکر می کنند. فرزندان خانواده جدی گرفته شده و به آنها گوش داده می شود .
فعالیت های جالب و جذاب در خانواده انجام می شود مثل بازیهای دسته جمعی . برای تقویت مهارت های کودکان یک بستر خوب فراهم می شود و مهارت های آنها به چالش گرفته می شود و فرصت فکر به فرزندان داده می شود تا در حد امکان خودشان مسایل خود را حل و فصل کنند  و والدین  فرزندان خود را در جریان تصمیم های متناسب با سن آنها قرار می دهند.
در خانواده موفق فرزندان کنترل نمی شوند بلکه فرزندان  با مواجه شدن با پیامد رفتارهایشان خودشان رفتارهای خودشان را ارزیابی کرده و به یک خود کنترلی می رسند  بطوریکه پیامدهای رفتاری خود ومسیولیت رفتارهای خودشان را می پذیرند .

والدین چکار کنند تا فرزندانی مسئولیت پذیر داشته باشند؟

والدین به 3 سبک مختلف با فرزندان خود رفتار می کنند
1- والدین سهل گیر
2-  والدین مستبد
3- والدین قاطع

فرزندان در خانواده قاطع مسئولیت پذیر بار می آیند.

والدین قاطع :
هیجانات خود را کنترل می کنند و در مقابل رفتارهای اشتباه فرزندان از خشونت های کلامی و بدنی استفاده نمی کنند. ازفرزندشان توقع رفتار عاقلانه دارند و به تصمیمات و استقلال فرزندان خود احترام می گذارند و روی تصمیمات خود پافشاری کرده و دلایل تصمیمات خود را قاطعانه مطرح می کنند . قوانین و محدودیت هایی در خانواده وجود دارد و قاطعانه روی این قوانین می ایستند و کوتاه نمی آیند. بطوریکه کودکان می دانند والدین به هیچ عنوان از قوانین خود عقب نشینی نمی کنند پس آرامش بیشتری دارند .
در حانواده قاطع ،خود مختاری و استقلال فرزندان مورد تشویق قرار میگیرد. اعتماد به نفس و شخصیت فرزندان فراهم می شود.همه افراد خانواده به تناسب توانایی ،موقعیت و امکانات خود، حق دخالت در اداره امورخانه و اظهارنظر درباره مسایل مختلف را دارند..درخانواده سالم و مقتدرهمه افراد خانواده به تناسب جایگاه و مسئولیت  خود میتوانند  درخصوص اهداف زندگی  ، نوع تقسیم درآمد خانواده، مخارج خانه و درشیوه و روش زندگی خود اظهار نظرکنند.
در خانواده مقتدرتقسیم کار به عمل می آید و هر یک به تناسب امکانات  وتوانایی های خود ، مسئولیت انجام امور را برعهده داشته و به خوبی احساس مسئولیت می کنند و در استفاده از حق و مسئولیت عاقلانه رفتار می کنند. در این خانواده ، سطح بندی حاکم است و هر کس در جایگاه خاص خودش قرار دارد . پدر و مادر در سطح و جایگاه بالاتراز فرزندان قرار دارند و هر کس به نسبت مسئولیتی که در خانه دارد حقوقی دارد به این ترتیب فرزند سالاری یا پدر سالاری در خانه وجود ندارد. پس همه اعضای خانواده در خصوص مسایل مربوط به خود صلاحیت اظهار نظر دارند و در تصمیماتی که مربوط به آنهاست شرکت می کنند. والدین دلایل خواسته ها و رفتارهای خودشان را به  فرزندان توضیح می دهند و با حفظ احترام ،آنها را متوجه پیامد رفتارهایشان می کنند.

خانواده  سهل گیر :
قانون مندی ضعیفی  در خانه برقرار بوده واصراری هم بر اجرای قوانین نیست وانتظار رفتار عاقلانه هم از فرزندان  وجود ندارند و هیچ فشاری هم بر فرزندان نمی آورند پس در خانه  نوعی هرج و مرج حاکم است که هر کس فقط براساس تمایلات و خواسته های خودش رفتار می کند. آموزش ، مراقبت ، نظارت و بازخورد دادن در خانه بسیار کمرنگ است و افراد خانواده ، سهل انگار،خود خواه و بی هدف هستند. فرزندان هر کاری دلشان بخواهد می کنند و در محدودیت خیلی کمی هستند. فرزندان خود مختارند و برای خود رئیس اند و تصمیم می گیرند.
فرزندان ،ناسازگار و خود رأی بوده و توانایی های اجتماعی خیلی کمی دارند و احترام به دیگران را نیاموخته اند و روی رفتار خود کنترلی ندارند. در بیشتر موارد ، تمایلات اعضاء خانواده با هم تداخل پیدا می کند وهرج و مرج و بی نظمی حاکم بر روابط اعضاء خانواده است.بنابراین پایه های خانواده هرآن متزلزل است.

در خانواده مستبد :
قانون آن چیزی است که والدین می گویند نه آن چیزی که درست است . والدین بدون هیچگونه توضیحی فقط دستور می دهند و فرزندان هم فقط محکوم به اطاعت هستند . فقط والد حاکم حق دارد از دیگران انتقاد کند و بقیه حق هیچگونه اعتراض یا انتقادی از او ندارند. همه چیز افراد خانواده توسط والد حاکم تعیین می شود مثل تفریح، تحصیل ،کار ، استراحت و خواب و..و دیگر اعضا خانواده اگر خلاف میل والد حاکم رفتار کنند تنبیه می شوند.

والدین گرامی ، اگر اولین بار است که مادر یا پدر شده اید اگر مهارت فرزند پروری  را کسب نکرده اید همانطور رفتار خواهید کردکه با شما رفتار شده است اما این بار دیگر با گذشت زمان فرزندان تحت تاثیر جامعه و فضای مجاری بوده واکنش هایی متفاوت ازفرزندان دیروزی نشان می دهند واینجاست که مشکلات والد و فرزند شروع می شود چون مسایلی پیش می آید که هیچ وقت در نسل های گذشته وجود نداشت و والدین امروزی نمی دانند چگونه رفتار کنند. پس اگر می خواهید یک خانواده با کیفیت خوب داشته باشید فرزند پروری را مثل هر مهارت دیگری آموزش ببینید و یاد بگیرید و تحت نظر یک مشاور تمرین کنید. چرا که سرما یه های واقعی ما فرزندان ما هستند .موفق باشید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
میگنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا