وزیر علوم: نخبگان صاحب ایده حمایت می‌شوند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر رویکرد حمایتی وزارت علوم برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تجاری‌سازی محصولات خود، گفت: شرایط به گونه ای فراهم شده است تا نخبگان صاحب فکر و ایده در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مورد استقبال قرار گرفته و حمایت شوند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی گل در حاشیه نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان و نخبگان اظهار داشت: در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد پذیرای نخبگانی که فکر و ایده نویی دارند هستیم و شرایطی را برای حمایت آنها از جمله مکان مهیا کردیم که بتوانند ایده خو را آزمایش کرده و مسیر رشد و تبدیل ایده به محصول را پیگیری کنند.

وی گفت: از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی هم به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات و ضمانت های خاصی می دهند که از طریق حمایت آنها بتوانند محصولات خود را تجاری کنند.

زلفی گل درباره مهارت های مشاغل‌محور و ترافیک رشته‌ای نیز توضیح داد: اگر شرایطی را در کشور ایجاد کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان محور و مدار اشتغالزایی قرار گیرند، برای همه رشته ها و همه مقاطع کار ایجاد می شود؛ بنابراین همه تلاشمان را خواهیم کرد که در زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم موثر باشیم و شرایطی را ایجاد کنیم که این موارد محقق شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تولید در کشور باید به صورت دانش بنیان باشد، گفت: تولیدات دانش بنیان همه مقاطع تحصیلی را لازم دارند و بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال همین تولید دانش بنیان است.

کنکور به سمتی می‌رود که ملاک انتخاب سوابق تحصیلی باشد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف کنکور اظهار داشت: سیاست کلی که وجود دارد حرکت به سمت تاثیر کمتر کنکور است. حرکت به سمتی است که دغدغه روحی روانی داوطلبان برای مشارکت در کنکور کمتر و کمتر شود و معیار و ملاک انتخاب داوطلبان برای ادامه تحصیل بیشتر سوابق تحصیلی آنها باشد.

وی افزود: اما برای رشته های پرطرفدار که حداکثر ۱۵ درصد است، فعلا نمی شود کنکور را کامل حذف کرد ولی با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، سوابق تحصیلی تاثیر قطعی در پذیرش داوطلبان دارد. در واقع در بخش عمده ای از رشته ها می توان با توجه به سوابق تحصیلی داوطلبان را گزینش کرد.

وزیر علوم درباره اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری اجرایی می شود، گفت: طی فرآیندی تلاش می شود که قسمت عمده این مصوبات اجرایی شود.

تعویق احتمالی آزمون ارشد منوط به تصمیم شورای سنجش و آموزش است

وزیر علوم درباره تعویق آزمون ارشد گفت: هرچه شورای سنجش و آموزش تصمیم بگیرد، ملاک عمل خواهد بود. برای شورا نظم و انضباط آموزشی ملاک است بنابراین در این زمینه فرد تصمیم گیرنده نیست. 

آیین‌نامه‌های مقرراتی برای دانشجویان بعد از دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها یادآوری شد

زلفی گل درباره محدودیت های جدیدی که برای پوشش دانشجویان اعمال شده است نیز اظهار داشت: اینگونه سوالات ضرورتی ندارد که پرسیده شود. جامعه دانشگاهی ما فرهیخته تر از این هستند که نیاز باشد با قوه قهریه با آنها برخورد شود. دانشجویان و جامعه فرهیخته دانشگاهی افراد الگوی جامعه هستند و می‌دانند که حضور در دانشگاه و کلاس در محضر استاد بالاخره شرایط و حرمت خاصی دارد.

وی افزود: اینکه بخواهیم از قوه قهریه برای این کار استفاده کنیم، در شان دانشگاهیان نیست. تبیین و اطلاع رسانی آیین نامه های جدید هم آموزشی هم فرهنگی و پوششی به دلیل این است که دانشجویان دو سال در دانشگاه حضور نداشتند و برخی از آنها برای اولین بار وارد دانشگاه شده اند و با مقررات دانشگاهی آشنا نیستند. بنابراین اینکه آیین نامه ها را مطرح و گوشزد کنیم طبیعی است و همیشه وجود داشته الان هم همین رویه وجود دارد.

اساتید بر اساس میزان تلاش خود ارتقا می‌یابند

زلفی گل درباره این موضوع که اساتید بر اساس تلاش خود دستمزد می گیرند، نیز گفت: این مطلب به این معنا است که هر کسی تلاش بیشتری کند و اثربخشی بیشتری داشته باشد، ارتقای بیشتری می گیرد که شامل تلاش علمی، آموزشی، فناوری، پژوهشی و مدیریتی است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا