به نمایشگاه مجازی کتاب امیدوارم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره نخستین نمایشگاه کتاب مجازی اظهار داشت: نکته نخست اینکه این نمایشگاه نخستین آوردگاه مجازی برای کتاب است که با عنوان نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد و ما هنوز به واسطه شرایط کرونا نمی‌توانیم پیش بینی داشته باشیم و حتی شاید مسیر زمان‌بر هم باشد، ولی در شرایط کنونی شاید گریزی نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید دقت شود در این نمایشگاه بیشترین بهره‌برداری توسط مخاطب و ناشر صورت گیرد، توضیح داد: اگر در این نمایشگاه نتوانیم به اهداف مدنظر دست یابیم، ممکن است امکانی را از دست دهیم. به همین دلیل، روی ظرائف کار باید دقت شود تا اعتماد لازم ایجاد شود. اگر چه دنیا هم به این سمت رفته و مشق نانوشته است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تاکید بر اینکه مسأله بسیار پیچیده است؛ چرا که تعدد ناشران و عناوین و مخاطبان قابل پیش‌بینی نیست، گفت: این نمایشگاه احتمالا مخاطبان متفاوتی دارد، اما آنچه مدنظر صنف و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است، اینکه تا می‌توانیم کاری کنیم تا ناشران انتفاع لازم و کافی را از این برگزاری ببرند؛ چرا که شرایط ناشران خوب نیست.

حسن‌پور به کمک‌های صورت گرفته تا به امروز اشاره کرد و گفت: عمده کمک‌ها تا پیش از نمایشگاه مجازی اغلب در قالب وام و تعهد بازپرداخت بوده و طبیعی است در این شرایط برای ناشر هم تعهد ایجاد می‌کند. بنابراین شرایط مساعد نیست، پس این نمایشگاه می‌تواند امکانی مالی برای ناشران باشد و بنیه مالی‌شان را تقویت کند.

وی اضافه کرد: اگر نمایشگاه مجازی کتاب به شکلی برگزار شود که تمام طیف ناشران را در برگیرد و منتفع کند، مطلوب نظر خواهد بود. تلاش بر این است تنها تعداد محدود و مشخصی از ناشران تحت حمایت و انتفاع نباشند. متولیان برگزاری در موسسه خانه کتاب هم تاکید بر توازن میان ناشران در این نمایشگاه دارند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، همچنین به ارسال مرسولات به مخاطبان هم تاکید و از آن به عنوان مسأله مهم یاد کرد و گفت: اگر مرسولات به موقع به دست مخاطب برسد، آنها دلگرم شده و نگاه امیدوارانه به نمایشگاه خواهند داشت و نمایشگاه می‌تواند خلا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را پر کند. هرچند امیدها و تردیدهایی وجود دارد، اما طبیعی است؛ چرا که تجربه نخست بوده و در نهایت تلاش برای بهره بیشتر مخاطبان و ناشران در آن است.

حسن‌پور با بیان اینکه تحول در برگزاری نمایشگاه از فیزیکی به مجازی مخاطبان را ممکن است تغییر دهد، گفت: در اجرای نمایشگاه فیزیکی ممکن بود مخاطب با ناشر و کارشناس فروش ارتباط گرفته و از او هم حتی نظرخواهی کند، اما در نمایشگاه مجازی مخاطبان روشی دیگر را تجربه می‌کنند و همه چیز در حد حدس و گمان است.

وی درباره آئین نامه هم توضیح داد: تدوین آئین نامه برای نمایشگاه فیزیکی و مجازی لازم است، چرا که چارچوب‌ها را نمایان می‌کند. در واقع این قوانین برای آن است تا سوءتفاهم‌ها کمتر شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در پایان با تاکید بر اینکه باید بر اساس واقعیات شرایط را تعریف کرد، گفت: شرایط به گونه‌ای بود که مسیر را به این سمت سوق داد، واقعیات باید تعریف شود و در واقع برآیند آشکار شود، اگر نمایشگاه مطلوب برگزار شود و ناشر و مخاطب راضی باشند، می‌تواند خلا‌های موجود را پر کنداز یک سو مخاطب هم با توجه به برگزاری سالانه نمایشگاه که می‌توانست کتاب‌های مدنظرش را تهیه کند در این نمایشگاه هم می‌تواند خلاهای خود را پر کند، چرا که هرساله دانشجویان و دانش‌آموزان بسیاری کتاب‌های مورد نیاز خود را از نمایشگاه کتاب تامین می‌کردند و از سوی دیگر برای ناشران هم می‌تواند گردش مالی خوبی را رقم بزند. چرا که نمایشگاه ما اغلب فروشگاه است. امیدوارم این نمایشگاه هم به خوبی اجرا شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا