رونمایی از اطلس گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ویژه برنامه روز موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس با عنوان «میراث دفاع» همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، امروز در سالن «خلیج فارس» موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، در این مراسم، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،ضمن گرامیداشت سوم خرداد، بیان کرد: تا افق ۱۴۰۴ در مجموع ۳۷ موزه در زمینه دفاع مقدس و استکبارستیزی خواهیم داشت. بخشی از این موزه‌ها افتتاح شده‌اند. همچنین در این میان یادمان‌های شهدا و هر یک از گلزار شهدا نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم موزه‌ها نقش محوری خود را در معرفی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایفا کنند. موزه‌ها میراث دفاع و هشت سال دفاع مقدس را ماندگار و به نسل‌های آینده منتقل خواهند کرد.

در ادامه مراسم، علی دارابی قائم مقاموزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه امروز سوم خرداد و سالروز گرامی داشت آزادسازی خرمشهر و آخرین روز از هفته میراث فرهنگی است، گفت: گفتمان دفاع مقدس بازخوانی و مرورش نیاز مبرم جامعه ما و نیل جوان به دنبال واکاوی حقیقت و درستی راهی که طی شده است.

وی ادامه داد: آخرت گرایی، ایثار، شهادت طلبی، اطاعت از رهبری، عمل به وظیفه  تعدادی از شاخصه‌های گفتمان دفاع مقدس شاخص‌های هستند. افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی مرد این میدان بودند.

دارابی با اشاره به جایگاه و نقش تاریخی و اثرگذار ایران توضیح داد: ما همواره در معرض تهدید و دفاع بوده‌ایم. آنچه در تاریخ پر فراز و فرود این سرزمین شاهدیم اراده ایرانیان برای دفاع از سرزمین خود و صیانت از میراث تمدنی و فرهنگی این مرز و بوم بوده است. جوانان امروز سلحشوری و حماسه آفرینی گذشتگان را در هشت سال دفاع مقدس در برابر تجاوزکاران رژیم بعثی از نزدیک مشاهده کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: میراث دفاع مقدس امتداد تمدن پرافتخار ایران است که وظیفه صیانت از آن را برعهده داریم. فهرست این میراث از ثروت‌های مهم فرهنگی ایران زمین شناخته می‌شود. میراث ملموس، میراث نا ملموس و منظر فرهنگی سه بعد میراثی دفاع مقدس هستند. ما تا کنون توانسته‌ایم فهرست باند بالایی از این آثار را ثبت کنیم از جمله انگشتر حاج قاسم سلیمانی یا یادمان دهلاویه.

دارابی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که در امر مرمت، مستندسازی، حفاظت و ثبت بناها و آثار مرتبط با دفاع مقدس در کنار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باشیم. جا دارد برای گسترش این اقدامات اعلام آمادگی کنم. ما باید در دوران جدید با مخاطبان جدید با روش‌های نوین و اثر گذار پیام ایستادگی دفاع مقدس را برای خودمان و جهان ماندگار کنیم.

وی افزود: در این سالها موزه‌های استانی دفاع مقدس به ترتیب افتتاح و به بهره برداری رسیدند. این موزه‌ها یک سرمایه بزرگ بوده و صرفا ویترین اعتبارات جامعه نیستند بلکه شکست‌ها و پیروزی‌ها و مولفه‌های تمدنی را به نمایش می‌گذارند. شعار جهانی موزه‌ها در سال جاری قدرت موزه‌ها بود چون موزه ها در برقراری صلح اثر گذاراند.

وی گفت: ما میراث و آیین شهدای گمنام را ثبت کرده‌ایم و به دلیل باورهای اعتقادی خودمان، تفحص پیکر شهدا را به یک آیین و مناسک تبدیل کرده‌ایم و همواره مردم از این شهدا استقبال کرده اند. در حالی که در کشورهای دیگر عموما تفحص قربانیان و سربازان جنگ اینگونه نیست.

در بخشی از این مراسم از «اطلس گردشگری انقلاب اسلامی  و دفاع مقدس»، «شماره ۱۵۷۸ » که به موزه‌های دفاع مقدس اختصاص دارد و «لوح ثبت ملی و فرهنگی شهید گمنام» به عنوان میراث ناملموس معنوی با حضور سعید اوحدی، سردار کارگر، علی دارابی و علی اصغر جعفری رونمایی شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا