درباره لزوم بازنگری عملکرد مراکز مشاوره تا تاکید بر اهمیت تامین سلامت روانی دانشجویان

انتشارات موفقیت‌شناسی

اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور امروز با هدف بالا بردن سطح مشارکت فعال دانشجویان و افزایش سطح سواد آنها در حوزه “سواد سلامت” همچنین ارائه ایده‌ها، دستاوردها و کشف استعدادهای برتر و معرفی، تقدیر و بهره برداری از این ظرفیت دانشجویان در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع سلامت در بین جمعیت دانشجویی و دانشگاه های کشور، دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان نخستین “جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور” را در حوزه سلامت روان و جسم و تعهد به تلاش جهت ارتقای شاخص های سلامت امروز توسط وزارت علوم برگزار کرد. در واقع این جشنواره تمامی دانشجویان کشور را به مشارکت فرا می خواند و از آنها دعوت می کند تا با اندیشه های خلاقانه مهارت های خود در حیطه های مختلف علمی و فرهنگی به خلق آثاری بپردازند که در زمره اشاعه فرهنگ سواد سلامت روان و جسم، خودمراقبتی، همدلی، نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری و تاب اوری باشد.

۹۵ درصد دانشجویان از نظر سلامت روان مشکلی ندارند

در این جشنواره دکتر هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به کاهش آمار دانشجویان کشور گفت: در مقطعی ما چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم که امروزه این آمار به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو کاهش یافته است؛ در مجموع چهار درصد کل جمعیت کشور را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه توجه به سلامت روانی و جسمی دانشجویان را امری مهم توصیف کرد و گفت: دانشجویان به مثابه یک شبکه‌ای از کل جمعیت می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشند؛ بنابراین اگر قشر دانشجو از نظر جسمی و روانی سالم باشد این تأثیرگذاری قطعا به جامعه نیز کشیده خواهد شد.

معاون وزیر علوم تحول‌گرایی، مردم‌محوری و عدالت‌خواهی را سه هدف مهم سازمان امور دانشجویان برشمرد و افزود: ما از همان ابتدای حضور در سازمان اهدافی را مشخص و دنبال می‌کنیم که این اهداف در مسیر زیست سالم دانشجویی تعریف شده است. بنابراین ما در تحول گرایی معتقدیم که باید درمانگرایی به سمت پیشگیری حرکت کند.

داداش‌پور با بیان اینکه ۹۵ درصد دانشجویان از نظر روانی سالم هستند و مشکلی ندارند، گفت:‌ ما باید دانشجویان را به سمت مشاوره سلامت روان سوق بدهیم و نوع نگاه‌مان را نیز به این سمت تغییر دهیم چرا که در حال حاضر نوع نگاه برای مراجعه به حوزه سلامت روان از نقطه آسیب هست و دانشجویان تصور می‌کنند حتما باید بیمار باشند تا به مشاوره مراجعه کنند در صورتی که افراد سالم برای پیشگیری حتما باید این مراجعات را جدی بگیرند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص مردمی کردن مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نیز گفت: مردمی کردن به این معنی نیست که فقط مراکز سلامت نقش تأمین و پیشگیری از آسیب‌ها را ایفا کنند، بلکه همیاران سلامت به عنوان نقش واسط بین حوزه سلامت و دانشجویان نیز می‌توانند در این عرصه کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره و سلامت نباید در یکسری دانشگاه‌های بزرگ کشور متمرکز شوند، گفت: در راستای عادلانه کردن خدمات تأکید داریم که همه دانشجویان کشور باید به صورت عادلانه به خدمات دانشجویی دست یابند و این گونه نباشد که صرفا دانشگاه‌های بزرگ خدمات با کیفیت دانشجویی ارائه بدهند. به همین دلیل جشنواره سلامت دانشجویی نیز در راستای این اهداف سازمان شکل گرفته است و کمک می‌کند ایده‌های جدیدی نیز در این عرصه طراحی و برای دانشجویان ارائه بدهیم.

ارتقاء سواد سلامت دانشجویان با ایجاد شبکه‌سازی ویژه

همچنین دکتر راحمی دبیر اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین جشنواره ملی سلامت از شش ماه گذشته برنامه‌ریزی شده است و این جشنواره با نگاه ارتقاء سواد سلامت دانشجویان در کشور قرار است برگزار شود که البته نباید موازی‌کاری‌هایی در این زمینه شکل بگیرد اگرچه مجموعه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد همراهی‌های خوبی را با ما برای برگزاری این جشنواره داشته‌اند.

دبیر اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان با تاکید بر این‌که این جشنواره با شعار دانشجویی طراحی و برگزار خواهد شد، ادامه داد: در راستای این شعار ما جلسات خود را در دل دانشگاه‌های کشور برگزار کردیم و صفر تا ۱۰۰ این جشنواره رویکرد دانشجویی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که ۴۸۵ کانون سلامت در دانشگاه‌های کشور فعال، گفت: گاهی اوقات ممکن است کم‌کاری‌هایی در این حوزه انجام گرفته باشد که البته فضای جشنواره ملی سلامت می‌تواند کمبودها را رفع کند ضمن این‌که ۱۳۴ مرکز مشاوره در دانشگاه‌ها وجود دارد که این مراکز در بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله تهران، علامه و شهید بهشتی فضای ویژه‌ای را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

دبیر اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان تاکید کرد: در حال حاضر ۱۸۴ مرکز بهداشت در دانشگاه‌ها مستقر هستند و نگاه ما این است که بتوانیم شبکه‌سازی ویژه‌ای را در بدنه دانشجویی کشور داشته باشیم تا سواد سلامت ارتقاء یابد.

دکتر راهمی اظهار کرد: در روزهای دوره کرونا فضای زندگی دانشجویان ما درگیر زندگی مجازی شده است و اگر حمایت و هدایت درستی صورت نگیرد، ممکن است مدیریت این فضا در آینده از دست ما خارج شود.

دبیر اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان همچنین در خصوص محورهای اصلی این جشنواره نیز گفت: سلامت و سبک زندگی با زیرمحورهای خانواده، بهداشت، الگوی مصرف، کارآفرینی و اشتغال، سلامت و دانشگاه با زیرگروه‌های دانشجویی، مشاوره‌ای، درمان، تشکلی و ورزشی، سلامت و فناوری با زیرگروه‌های فضای مجازی، رسانه، سلامت دیجیتال و فناوری‌های پیشران و در نهایت سلامت و آینده‌پژوهی با زیرگروه‌های پساکرونا، مدیریت راهبردی، تعلیم و تربیت و محیط زیست از جمله این محورها هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متقاضیان تا ۱۴ آبان‌ماه سال جاری می‌توانند در بخش‌های آموزش، پژوهش و فناوری، ایده‌ها و تجارب نوآورانه، تولیدات رسانه‌ای، هنرهای تجسمی خود را به دبیرخانه دائمی جشنواره در سازمان امور دانشجویان ارسال کنند.

لزوم بازنگری عملکرد مراکز مشاوره

همچنین ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان نیز گفت: حدود ۱۰۰ سال هست که دانش روان شناسی به وجود آمده و این دانش نوپا می‌خواهد رفتار انسان‌ها را مطالعه کند و ببیند چرا گاهی اوقات انسان‌ها ناهنجاری‌هایی دارند و قانونمندی‌های رفتارهای انسان‌ها کدامند، اگر اعصاب دچار رفتارهای ناهنجار شود چه باید کرد. در واقع دانش روان شناسی بر درمان انسان‌ها کار کرده و این کار بسیار دشوار است، زیرا چندین وقت طول می‌کشد تا بتوان بر روی یک فرد تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ سال هست که اندیشمندان حوزه روان‌شناختی به این نتیجه رسیده‌اند که چگونه می‌توان انسان سالم را سالم نگه داشت، گفت: ما در مراکز مشاوره بر درمان تمرکز داشتیم، بیش از ۳ میلیون دانشجویی در کشور وجود دارد و ما باید رویکرد را به سمتی ببریم که اگر این دانشجویان نقص‌هایی دارند این نقص‌ها به سرعت بهبود یابد و به مراحل درمانی نرسیم یعنی باید در حوزه پیشگیری کار کنیم.

نعیمی ادامه داد: پیشگیری به معنای آموزش و توانمندسازی دانشجویان است؛ یعنی دانشجوی ما یک دانشجوی پویا، فعال و کارآمد شود. بنابراین اگر می‌خواهیم به این سمت و سو حرکت کنیم هر عملکردی که مراکز مشاوره دارند باید بازنگری کنیم و هم اینکه باید مجموعه فعالیت‌های حوزه پیشگیری را هدایت کنیم که جشنواره ملی سلامت کشور در این راستا برنامه ریزی شده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: ما میخواهیم سواد سلامت را در ابعاد مختلف به دانشجویان انتقال دهیم، اگر دانشجویی با عملکرد مطلوب داشته باشیم در عمل نسل‌های بعدی کشور هم بیمه می‌شوند؛ بنابراین باید گفتمان سلامت در دانشجویان پررنگ شود و به جای تمرکز بر درمان باید بر پیشگیری تمرکز کنیم.

به گزارش ایسنا، همچنین در حاشیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان با حضور دکتر داداش پور معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان از کتاب “سواد سلامت” رونمایی شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا