خرده‌فرهنگی با نام «تعارف» در جامعه/ هر ایرانی روزانه چقدر تعارف می‌کند؟

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، حتماً برای شما هم پیش آمده که برای ورود به اتاق یا سالنی همزمان با فرد دیگری برخورد کنید و اولین برخورد این جمله باشد: «اول شما بفرمایید»  و در اکثر مواقع  این جمله شنیده می‌شود: «خواهش می‌کنم اول شما بفرمایید!»، این دو جمله آغاز راه بی‌پایان تعارفات در فرهنگ ما ایرانی‌هاست، موضوعی که بسیاری از مردم آن‌ را نشان از ادب و کمالات می‌بینند و به نگاه نسل جدید بسیار خسته‌کننده است.

«تعارف» کردن یکی از خصوصیاتی است که هر ایرانی در آن مهارت ویژه‌ای دارد و به نوعی در جامعه به‌شدت مشاهده می‌شود.

 تعارف از کجا آمد؟

تعارف بخشی از آداب و رسوم ایرانی‌هاست که به‌عنوان رفتاری مؤدبانه با دیگران به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که شما حریص نیستید. طبق این رسم، باید دو بار چیزی را که به شما تعارف می‌کنند، رد کنید و اگر یک بار دیگر تعارف کردند، بپذیرید. اگر برای وعده غذایی به خانه یک ایرانی دعوت شدید و به شما غذا تعارف کردند، دو بار آن را رد کنید، حتی اگر گرسنه بودید و باید منتظر تعارف سوم بمانید. نگران نباشید، آن‌ها حتماً این کار را می‌کنند و گرسنه نخواهید ماند.

آیا تعارف ریشه در کودکی ما دارد؟

خیلی از افراد هستند که دقیقاً نمی‌دانند تعارف کردن را از کجا آموخته‌اند و چرا در زندگی آنها نقش مهمی دارد؟

امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس در مورد فرهنگ تعارف در میان جامعه اظهار کرد: از بچگی به ما یاد دادند که چگونه مؤدب و باتربیت باشیم اما نگفتند این با تربیت بودن باید چگونه باشد و در چه شرایطی باید انجام شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد تعارف باعث ادب ماست و با این کار می‌خواهیم به نوعی با تربیت بودن خود را نشان بدهیم که ریشه در کودکی ما دارد.

این جامعه‌شناس بیان کرد: مسئله اصلی اینجاست که اگر این تعارف‌ها به واقعیت بپیوندند چقدر حاضر هستیم حق دیگران را رعایت کنیم؟ برای مثال در رانندگی اصلاً تعارفی با یکدیگر نداریم و اگر کسی جلوی شما بپیچد، قطعاً عصبانی خواهید شد و در جامعه این نوع رفتار را زیاد می‌بینیم.

وی گفت: بسیاری از مردم ایران در تعارف پیش‌قدم هستند و در عمل جور دیگر رفتار می‌کنند؛ زمانی بی‌تعارف بودن را جور دیگری معنی می‌کردند و آن رک بودن بود،  این موضوع به این معنی است که افراد جملات را بدون هیچگونه نگرانی بیان می‌کردند.

اکثر ایرانی‌ها با تعارف زندگی‌ می‌کنند!

حریرچی بیان کرد: بر اساس تحقیقات افرادی که بسیار تعارف می‌کنند قابل اعتماد نیستند و می‌خواهند همه چیز را پشت کلمات پنهان می‌کنند؛‌ رفتار ما بر اساس روان‌شناخت اجتماعی بخشی از غریضه و بخشی از ضمیر ناخودآگاه و بخشی از ارزش‌های ماست و در چنین شرایطی بر اساس خواست جامعه تعارف می‌کنیم.

ایرانی‌ها بیشتر به دنبال نمایش هستند و به دنبال زبان‌بازی هستند که باعث جذب دیگران می‌شود و باعث تعارف نیز می‌شود و در عمل ممکن است.  به طور میانگین بیش از ۵۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال با تعارف زندگی می‌کنند.

تعارف چه نقشی در روان ما دارد؟

با این حال به نظر می‌رسد زندگی برای ما ایرانی‌ها بدون تعارف کردن بیشتر خسته‌کننده خواهد بود؛ اما سؤال اصلی اینجاست که آیا تعارف کردن ریشه در اصول رفتاری ما نیز دارد یا فقط در فرهنگ ما خود را جا داده است.

سامان توکلی، روانشناس هم در مورد رابطه تعارف کردن با رفتار ما گفت:  تعارفات نوعی از رفتار است که ریشه در فرهنگ دارد و بسیار در فرهنگ ما جلوه دارد و در واقع نوعی رفتار سمبلیک به شمار می‌آید.

وی گفت: گاهی تعارف می‌تواند نشان از رفتار‌های درونی ما باشد، برای مثال برای نشان دادن حس محبت و علاقه نسبت به فرد مقابل.

این روانشناس بیان کرد: برخی نیز با استفاده از تعارف می‌خوا‌هند تمایلات خود را نشان دهند تا به خواسته‌های رفتاری خود برسند.

آموزش را در اولویت قرار دهیم

با این حال به نظر می‌رسد تعارف ‌کردن ایرانی‌ها تمامی ندارد؛ اما بهتر است به جای تعارفات ظاهری به سمت تعارف‌های سودمند برویم؛ به نظر می‌رسد نسل جدید تمایل چندانی به موضوع تعارف نداشته و به مرور زمان مرز بین تعارف کردن و خواسته‌های مستقیم از بین برود؛  لذا باید با آموزش صحیح در رفتار و کردار به نسل بعد تربیت و درست رفتار کردن را آموزش دهیم.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا