یادگیری الفبای تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی/ محققان کوچک را دست کم نگیریم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، شعار خاصی را برای هر یک از روزهای این هفته در نظر گرفته است که هر روز در یک گزارش ویژه به بررسی  آن شعار می‌پردازیم. شعار مصوب برای روز شنبه ۲۲ آذر ، «پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه» است.

پژوهش به معنی تجزیه‌وتحلیل دقیق مسائل یا انجام مطالعه مفصل روی مسئله‌ای به خصوص با استفاده از روش‌های علمی است. درباره هر موضوعی اعم از پزشکی، غیرپزشکی، فناوری اطلاعات یا هر چیز دیگری می‌توان تحقیق و پژوهش کرد. برای انجام پژوهش، باید یک موضوع یا مشکل را در نظر داشته باشید که بتوانید روی آن تحقیق انجام دهید. طبیعتاً موضوع مورد نظر باید دارای پرسش‌هایی بی‌پاسخ باشد که محقق در پی پاسخ‌دهی به آنها است.

برای انجام تحقیق اصولی، مراحل خاصی باید دنبال شود که در این بین می‌توان به مشاهدات ابتدایی، تحقیقات پس‌زمینه، فرضیه‌سازی و در نهایت انجام آزمایشی که نتایج فرضیه را تأیید سازد اشاره کرد. تحقیق و پژوهش در محیط‌های آموزشی همچون مدرسه و دانشگاه نقشی کلیدی دارد زیرا این مراکز اساساً ارتقای سطح علم و دانش افراد را دنبال می‌کنند.

تحقیق و پژوهش برای دانشجویان حائز اهمیت است زیرا به آنها کمک می‌کند تا تجزیه‌وتحلیلی دقیق نسبت به مسائل مختلف داشته باشند. وقتی شما در مورد هر موضوعی تحلیل عمیق و مناسب داشته باشید، در آن حوزه به عنوان یک متخصص شناخته می‌شوید. سایر مزایای تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و دانش‌آموزان به شرح زیر است:

افزایش دانش به واسطه پژوهش

به طور بدیهی وقتی درباره موضوعی تحقیق کنید، با اطلاعات مفصلی در ارتباط با آن حوزه آشنا می‌شوید. هرچه دانش‌تان در ارتباط با آن موضوع بیشتر باشد، تحقیق نیز موفقیت‌آمیزتر است. بنابراین، پژوهشگر برای دستیابی به یک خروجی خوب، باید حداکثر میزان تحقیق را انجام دهد و دامنه‌های مختلف را سوژه را تحت پوشش قرار دهد.

روشن‌سازی ابهامات

تحقیق به روشن‌سازی حقایق و اطلاعات و اعدام و ارقام پیچیده و مسائلی که از دید افراد عادی مبهم به نظر می‌رسد کمک می‌کند. بارها پیش آمده است که با آماری عجیب مواجه شده‌ایم. یکی از وظایف پژوهشگر بررسی صحت‌وسقم مسائل مختلف است. اگر دانشجو و دانش‌آموز نسبت به صحت مسئله‌ای تردید دارد باید درباره آن تحقیق و مطالعه دقیق انجام دهد تا ابهامات را رفع کند و درک درستی از مطالب پیدا کند. هر پارامتری بر اساس یک فرمولی به دست آمده است. وظیفه پژوهشگر است که آن را روشن کند.

درک مناسب از موضوع

هنگامی که کسی در حال مطالعه یک روزنامه است، به دنبال سردرآوردن از سطحی‌ترین لایه خبری است. فردی عادی با شنیدن خبر سقوط یک هواپیما به دنبال زمان وقوع این حادثه، تعداد تلفات، و واکنش‌های مسئولان امر خواهد بود. اما یک پژوهشگر برای درک موضوع، باید به عمق خطوط برود. مطالعه اجمالی خبر هرگز نیاز پژوهشگر را رفع نخواهد کرد. در حقیقت فرق دانش‌آموز و دانشجو با بقیه افراد نیز در این است که آنها به دنبال عمق مطلب هستند و می‌خواهند دریابند که چه چیز باعث سقوط هواپیما شده است و چرا عوامل سقوط از قبل پیش‌بینی نشده است و از وقایع مشابه چه درسی می‌توان گرفت و… . تحقیق و پژوهش برای یادگیری موضوع و دانستن حقایق پنهان آن از موارد ضروری است.

آگاهی از روش‌ها و مسائل

به طور کلی مطالعه به خودیِ خود دارای مزایای فراوانی است. تحقیقات نشان داده است که در بین روش‌های مختلف آموزشی، مطالعه سودمندترین راه برای یادگیری است و چیزی که فرد از راه خواندن می‌آموزد ملکه ذهن می‌شود. با آگاهی از روش‌های مختلف، همیشه می‌توانید ارزیابی اولیه‌ای در مورد موضوعات گوناگون داشته باشید و نه تنها مسائل فعلی، بلکه مسائل گذشته و آینده را نیز ارزیابی کنید. ازاین‌رو آشنایی با روش تحقیق کمک می‌کند با شیوه‌های مختلفی که می‌توان از طریق آن مسائل را حل کرد آشنا شد.

ایستادن روی شانه‌های دیگران

تحقیقاتی که پیشتر انتشار یافته‌اند مبنای خوبی برای انجام تحقیقات تازه هستند. به طور معمول، روی هر سوژه‌ای که دست بگذارید، کارشناسان و محققان زیادی قبل از شما تحقیقاتی را در مورد آن موضوع انجام داده‌اند. بدین ترتیب دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند مطالب منتشرشده را برای درک ایده و چشم‌انداز آنها مرور کنند تا به نتایج تازه برسند. ازاین‌رو یکی از راه‌های پیشرفت ادامه راه دیگران و روی شانه آنها ایستادن است.

تعادل بین کار گروهی و فردی

هنگامی که دانشجویان و دانش‌آموزان تحقیق می‌کنند، با نحوه ایجاد تعادل بین کار گروهی و فردی آشنا می‌شوند. پژوهش فردی عملی است که دانش‌آموز یا دانشجو باید خود به تنهایی آن را انجام دهد این در حالی است که منظور از کار گروهی، پروژه‌ای است که افراد دیگر نیز در آن دخیل هستند. معمولاً در انجام کار گروهی، تقسیم وظایف صورت می‌گیرد و هر یک از افراد به یک حوزه مشخص می‌پردازند. در نهایت باید یک فرد که رهبری گروه را برعهده دارد، نتایج مختلف را در هم ادغام کند و به نتیجه برساند.

شناخت علاقه‌مندی‌ها

دانشجویان و دانش‌آموزان از طریق تحقیق و پژوهش بهتر می‌توانند زمینه‌های علایق خود را شناسایی کنند. گاهی اوقات، دانش‌آموزان و دانشجویان چنان به زمینه تحقیق علاقه‌مند می‌شوند که در آینده نزدیک خود در آن حوزه ورود می‌کنند و این حتی روی زندگی آینده‌شان نیز تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر انجام پژوهش نه تنها به انجام تحقیق کمک می‌کند بلکه به درک آنچه در آینده توسط دیگران انجام شده است نیز کمک خواهد کرد.

درک منطق

مسائل به صورت تیتروار می‌توانند گنگ به نظر برسند اما دانشجویان و دانش‌آموزان با درگیر شدن در فرآیند تحقیق، مفهوم اصلی را به آسانی درک می‌کنند زیرا با منطق آن موضوع به شیوه‌ای بهتر آشنا می‌شوند. به عنوان مثال، فرد از طریق فرضیه‌سازی واقعاً تفاوت‌های ظریف موضوع تحقیق را با مسائل دیگر می‌فهمد. صرف نظر از این مسئله، تحقیق همچنین نقش مهمی در رشد مغز افراد دارد. زیرا اصل ماجرا به صورت ریشه‌ای واکاوری می‌شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا