سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

توصیه‌هایی برای زمانی که حوصله ورزش کردن ندارید

همهٔ ما این حق را داریم که روزهایی حوصلهٔ ورزش‌کردن را نداشته باشیم. شاید روز پرمشغله‌ای داشته‌اید یا شب قبل خوب نخوابیده‌اید و حالا انگیزه یا انرژی ورزش کردن ندارید. در زمان‌هایی این‌چنینی، ممکن است وسوسه شوید از ورزش کردن فرار کنید اما آیا واقعاً این بهترین راه است؟ ممکن است ورزش دقیقاً همان چیزی باشد که نیاز دارید تا از نظر جسمی و ذهنی احساس بهتری پیدا کنید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از تبیان، مریم مرادیان نیری در یادداشتی: خسته‌اید؟ هیچ چیزی مثل ورزش و تحرک به شما انرژی نمی‌دهد، فقط باید شروعش کنید. در این مطلب توصیه‌هایی برایتان داریم که کمکتان می‌کنند انگیزهٔ ورزش کردن در روزهای بی‌حوصلگی‌تان را پیدا کنید.

بعضی از صبح‌ها بیدارشدن از خواب و بیرون آمدن از رختخواب و رفتن به باشگاه واقعاً سخت است اما شما می‌توانید با آماده کردن کفش و لباس ورزشی‌تان از شب قبل در کنار تخت کارتان را ساده‌تر کنید، چون صبح به‌محض اینکه از خواب بیدار شوید همه چیز آماده و در دسترس است و شما دیگر وقت نمی‌کنید با خودتان گفتگو کنید که باید بیدار شوید و ورزش کنید یا بخوابید و بی‌خیال ورزش شوید.
اگر در خانه ورزش می‌کنید که چه‌بهتر و ساد‌ه‌تر. هر چه موانع کمتری بین شما و ورزش باشد بهتر است؛ می‌توانید به‌محض بیدارشدن از یک خواب خوب شبانه ورزش کنید. مطالعات نشان می‌دهند آنهایی که صبح‌‌ها ورزش می‌کنند بیشتر احتمال دارد در ورزش کردن منظم و پیگیر باشند. اگر صبر کنید تا ساعت کاری‌تان تمام شود و سپس ورزش کنید به‌راحتی در تلهٔ خستگی خواهید افتاد و همین را بهانه خواهید کرد.

بدون ورزش، عضلات کمتر و استخوان‌های ضعیف‌تر و استقامت کمتری خواهید داشت. گاهی یک بررسی و فکرکردن به واقعیت همان چیزی است که نیاز دارید تا دوباره شور و اشتیاق ورزش کردن را پیدا کنید.

مدت تمرین را کوتاه کنید

ساعت‌های طولانی تمرین‌کردن خسته‌کننده است و حتی سی دقیقه ورزش کردن هم وقتی که حوصله ندارید به نظر طاقت‌فرسا می‌رسد. روزهایی که ذهن یا جسمتان خسته است، مدت تمرین را کوتاه کنید. لزومی ندارد همیشه طولانی و شدید تمرین کنید. به بدنتان گوش دهید و اگر آمادگی یک جلسه تمرین کامل را ندارید، ده دقیقه تمرین کنید. روز بعد که بهتر شدید و حوصله داشتید می‌توانید جبران کنید. نیازی نیست هر روز مدت زمان مشخصی ورزش کنید؛ گاهی از طول و شدت تمرین کم کنید و به بدنتان فرصتی برای استراحت و بازسازی بدهید.

به خودتان بگویید: فقط ۵ دقیقه!

اگر نمی‌توانید انگیزهٔ تمرین کامل را پیدا کنید به خودتان قول بدهید فقط پنج دقیقه ورزش خواهید کرد. هر کسی می‌تواند هر کاری را برای پنج دقیقه انجام بدهد! بنابراین زمان‌سنج گوشی‌تان را تنظیم کرده و شروع کنید به‌آرامی و سبُکی ورزش کردن تا پنج دقیقه‌تان تمام شود. سپس خودتان را ارزیابی کنید؛ به‌احتمال زیاد به‌محض اینکه خون در بدنتان به گردش بیفتد و دمای بدنتان بالا برود، احساس بهتری خواهید داشت و تمایل پیدا می‌کنید ادامه بدهید. این یک ترفند ذهنی است که می‌توانید هر زمانی که انگیزه برای انجام کاری ندارید از آن استفاده کنید، حتماً امتحان کنید!

به‌جای ورزش پیاده‌روی کنید

گاهی وقتی که انگیزه ورزش کردن ندارید بهترین کار این است که به پیاده‌روی بروید، خصوصاً اگر در طبیعت باشد که چه‌بهتر! اگر استرس دارید، یک پیاده‌روی لذت‌بخش در طبیعت یا فضای سبز می‌تواند اثر شگفت‌انگیزی بر ذهن و جسمتان بگذارد و انگیزه را به شما برگرداند. مطالعات نشان می‌دهند فضای سبز و طبیعت، کورتیزول را کاهش می‌دهد و فشارخون را پایین می‌آورد.
پیاده‌روی هم نوعی ورزش است و ضمناً از خورشید ویتامین D هم می‌گیرید. حتی می‌توانید پیاده‌روی‌تان را تند کنید تا ضربان قلبتان حسابی بالا برود و عضلات پاهایتان خوب درگیر شود.

مطمئن شوید که بدنتان کم آب نیست

آیا می‌دانستید حتی کم‌آبی خفیف بدن نیز بر خلق‌وخو و انگیزهٔ شما اثر می‌گذارد؟ مطالعات نشان می‌دهد حتی ۱ درصد دهیدراسیون پیش از اینکه حتی احساس تشنگی کنید می‌تواند بداخلاقتان کند و به شما احساس خستگی و بی‌حوصلگی بدهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند خیلی از افراد بدنشان کم آب است اما نمی‌دانند و تصور می‌کنند خسته و بی‌انرژی‌اند. صبحتان را با یک لیوان بزرگ آب شروع کنید و همیشه همراه خود یک بطری آب داشته باشید تا جرعه‌جرعه بنوشید. کم‌آبی بدن می‌تواند انگیزه و تمرکز را کاهش داده و سبب احساس خستگی شود.

تمرین خود را تغییر دهید

وقتی نمی‌خواهید ورزش کنید، از خودتان بپرسید آیا مشکلتان خستگی و بی‌حوصلگی است. وقتی تازه ورزش کردن را شروع می‌کنید، میزان اشتیاقتان بسیار زیاد است زیرا همه چیز تازگی دارد، اما اگر هر روز همین تمرینات را انجام دهید و تکرار کنید، کم‌کم اشتیاق خود را از دست خواهید داد. آیا هدف‌های خاصی برای خود تعیین کرده‌اید و برای آنها تلاش می‌کنید؟ داشتن هدفی مشخص و تلاش برای رسیدن به آن کمکتان می‌کند باانگیزه بمانید. شاید بی‌انگیزه بودن شما به این دلیل است که به چیزی که می‌خواستید رسیده‌اید و حالا به هدف جدیدی نیاز دارید. پس اگر مشکل از یکنواختی و دل‌زدگی است، تمرینات جدیدی به برنامه‌‌تان اضافه کنید. اجازه ندهید تمریناتتان یکنواخت و ملالت‌آور شوند.

به خودتان یادآوری کنید که چرا ورزش کردن مهم است

همیشه هم فرصت پیداکردن برای ورزش ساده نیست، خصوصاً وقتی مشغله‌های زیادی دارید یا احساس بی‌انگیزه بودن می‌کنید. به خودتان یادآوری کنید چرا ورزش کردن را شروع کرده‌اید و چرا ورزش برای شما مهم است. به این فکر کنید که وقتی به سمت هدفتان خوب پیش بروید و پیشرفت کنید چه احساسی خواهید داشت. وقتی بالاخره به هدفتان برسید، در زندگی‌تان چه اثری خواهد گذاشت؟ اگر ورزش نکنید ده سال بعد در چه شرایطی خواهید بود؟ بدون ورزش، عضلات کمتر و استخوان‌های ضعیف‌تر و استقامت کمتری خواهید داشت. گاهی یک بررسی و فکرکردن به واقعیت همان چیزی است که نیاز دارید تا دوباره شور و اشتیاق ورزش کردن را پیدا کنید. روند پیشرفت خود را یادداشت کنید، این کار کمک زیادی به شما می‌کند!

کلام آخر

پیداکردن انگیزه برای ورزش کردن وقتی که حوصله ندارید کار سختی می‌تواند باشد، و گاهی این احساس همان چیزی است که جلوی ورزش‌کردنتان را می‌گیرد. از نکات ارائه شده استفاده کنید تا اشتیاق و انگیزه برای حرکت‌دادن بدنتان را پیدا کنید، حتی وقتی که احساس می‌کنید این کار غیرممکن است. پاداش شما تندرستی و احساس بهتر، استقامت بالاتر و یک بدن سالم‌تر خواهد بود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
تبیان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا