رویداد ملی نوپیا؛ تکیه بر نوآوری‌ برای رویارویی مناسب با مسائل اجتماعی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رویداد ملی «نوآوری و پیشرفت ایران» (نوپیا) با حمایت مرکز نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و معاونت علمی ریاست جمهوری برای فعالان نوآوری اجتماعی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری روز چهارشنبه، گفت: سند توسعه ملی فناوری نرم یکی از سندهایی است که به صراحت در آن آمده که رشد نوآوری های اجتماعی جهت نقش آفرینی بیشتر گروه های مردمی در حل آسیب های اجتماعی از اولویت های کشور است.

پرویز کرمی با بیان این مطلب افزود: نوپیا یکی از ساختارهای سازمانی است که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شگل گرفته است و می‌تواند سرشبکه یا “هاب ملی” این کار در دل خانه‌های خلاق و نوآوری یا خانه‌های خلاقی که در مناطق کم برخوردار ایجاد می شود باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری نوپیا نیز در این نشست اظهارداشت: برای نخستین بار فعالان عرصه نوآوری اجتماعی در یک رویدادی مبتنی بر هم افزایی و ارائه روایتی نو از کنش‌های اجتماعی دور هم جمع می‌شوند.

محمد محسن دوباشی با بیان اینکه سالهاست که ادبیات حوزه نوآوری اجتماعی موجود است و فعالیت‌های زیادی نیز در این زمینه انجام شده اما تاکنون عرصه برای گردهمایی و هم افزایی مجموعه ها وجود نداشت، افزود: برای طراحی حوزه نوپیا شورای سیاستگذاری این رویداد جلسات متعددی را برگزار کرد و طراحی اولیه برای این جریان شکل گرفت.

وی یادآور شد: به شدت این ظرفیت را در بدنه اجتماعی کشور می‌بینیم که برای برون رفت از مساله های کنونی و ارائه راه‌حل‌های جدید نیازمند یک راه جدید و خلاق و نوآورانه در بدنه فعالیت‌های نوآورانه و اجتماعی هستیم.

دوباشی ادامه داد: اهمیت حوزه نوآوری اجتماعی به هم افزایی این دو جریانِ فعالان حوزه فناوری و فعالان حوزه اجتماعی در کنار هم است.

به گفته وی، نوآوری اجتماعی می‌تواند فرصت جدیدی را خلق کند چرا که در حوزه مسائل اجتماعی با نگاه آسیب محور ورود می‌ شد و در مواجهه با نگاه آسیب محور به آسیب های اجتماعی نیز دچار روزمرگی و تکرار هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری نوپیا با بیان اینکه این اتفاق می‌تواند ظرفیت جدیدی را به ظرفیت های نوآورانه و اجتماعی کشور اضافه کنند، افزود: رویکرد امیدآفرینی، رو به جلو و رو به آینده، نویدبخش روایتی از فعالیت اجتماعی کشور را رقم میزند  و رویداد نوپیا شروع این جریان خواهد بود.

دوباشی، مساله پیشرفت کشور و آینده ایران را موضوعی با اهمیت دانست و گفت: آنچه امروز در فعالیت‌های مجموعه‌های متعدد و جریان نوآور کشور می بینیم این است که مساله‌های مبتنی بر آینده کشور و پیشرفت کشور قابل اعتنا است.

به گزارش ایرنا، نوپیا نخستین گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی در کشور را  ۳۰ تیرماه جاری با حمایت مرکز نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پردیس سینمایی چهارسو برگزار می‌کند.

«نوپیا» واژه ترکیبی است که از دو واژه «نو» و «پیا» که به معنای ارج، مکنت و منزلت، خلق‌شده و اشاره به آینده‌ای روشن برای ایران عزیز دارد. نوپیا، مخففی از «نوآوری و پیشرفت ایران» نیز هست که به خواست عمومی ایرانیان برای خلق نحوی دیگر از زیستن، مبتنی بر بوم و فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی‌ در جهان جدید اشاره دارد.

در این گردهمایی فعالانی که در موضوعات متنوع و به صورت مستقل و با تکیه بر توان مردم یا در بستر نهادها و سازمان‌های حاکمیتی و دانشگاهی در زمینه حل مسائل کشور با رویکرد نوآورانه و مردمی مشغول به کنشگری هستند؛ حضور خواهند داشت.

در این رویداد قرار است؛ با تکیه بر نوآوری‌های اجتماعی، مواجهه مناسبی با مسائل اجتماعی جامعه انجام شود. نوپیا در سال اول، تمرکز بیشتری بر رونمایی از مفهوم نوآوری اجتماعی دارد تا جامعه ایرانی پس از ۱۰ سال از ورود این مفهوم به فضای فکری و دانشگاهی، بیشتر با این پدیده و کارکردها و امکانات آن آشنا شود.

نوپیا در این رویداد قصد ورود به ایده‌ها را ندارد تنها بستر و اکوسیستمی بر فعالان این عرصه مهیا می‌کند و روند حمایتی از آنها خواهد داشت؛ تا سبب هم افزایی گروه‌ها و فعالان شود.

نشست خبری این رویداد با حضور پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری و محمد محسن دوباشی  رئیس شورای سیاست گذاری نوپیا و رسانه‌های مختلف در ایرنا برگزار شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا