سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

سند راهبردی در صنعت مد و لباس تدوین می‌شود

شریف رضوی از تدوین سند راهبردی در صنعت مد و لباس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، شریف رضوی، داور و منتور یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، گفت: من در حوزه طراحی لباس و حوزه‌های مرتبط با پژوهش هنر و مد فعال هستم و بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارم. جشنواره‌های مشابه جشنواره فجر همه جای دنیا برگزار می‌شود و اهمیت خاص خودشان را دارند. در جشنواره مد و لباس فجر تلاش شده تا جایگاه معتبری میان دست‌اندرکاران این حوزه پیدا کند ولی واقعیت این است که هنوز نتوانسته به دلایل مختلف کاملاً به این موضوع برسد. امیدوارم در سال‌های آتی با تمهیداتی که مسئولان کارگروه خواهند داشت به آن جایگاهی که باید برسد، دست پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات و نواقصی که در جشنواره‌های گذشته وجود داشته در این جشنواره مرتفع شده، اظهار کرد: به‌هرحال با مدیریت و ساختار جدید کارگروه، مدت طولانی فرصت نبوده که تغییرات اساسی ایجاد شود ولی در دوره‌های گذشته جشنواره بیشتر یک مناسک دوره‌ای بود یعنی به نظر من الزاما برگزارکنندگان خروجی خاصی در نظر نداشتند، بعد از جشنواره هم همه چیز فراموش می‌شد. امیدوارم در این دوره این اتفاق نیفتد، البته انتظار خروجی ملموس از یک جشنواره‌ای داشته باشیم که هنوز جایگاهش را بین دست‌اندرکاران این حوزه پیدا نکرده، خواسته گزافی است.

رضوی درباره وضعیت فعلی طراحی و تولید لباس‌های ایرانی اسلامی بیان کرد: اگر ما داریم در مورد ایرانی-اسلامی بودن محصولات صحبت می‌کنیم، موضوعی است که هنوز تعریف درستی از آن وجود ندارد. آیا منظور از ایرانی بودن کالایی است که در مرزهای جمهوری اسلامی ایران تولید شده است؟ یعنی کالایی که فقط همین خصوصیت را داشته باشد ایرانی-اسلامی است؟ آیا استفاده از نمادهای خاص منصوب به حوزه فرهنگی-اجتماعی ایران، مد نظر است؟ پاسخ دادن درباره آن سخت است و باید بگویم اصلا هیچ سامانی ندارد و هیچ تعریف مشخصی هم از محصولی که ایرانی و اسلامی باشد، تا حالا جایی ندیده‌ام.

صنعت طراحی در ایران نداریم

وی افزود: در مورد تولید محصولات ایرانی_اسلامی به‌ویژه به خاطر تحریم‌هایی که این چند سال اتفاق افتاد واردات محصولات مرتبط با پوشاک خیلی کم و به ندرت انجام می‌شود. حوزه تولید خیلی پیشرفت کرده ولی همچنان از حیث ایده‌پردازی ضعف داریم و می‌توانم بگویم خیلی کم ایده‌ای داریم که بشود به حوزه‌های فرهنگی اجتماعی مرتبط منصوبش کنیم. ما صنعت طراحی در ایران نداریم، صنعت تولید پوشاک داریم و صنعت تولید پوشاکمان هم مصرف‌کننده ایده است. منظورم از مصرف‌کننده این است که ما ایده‌هایمان را از غرب می‌آوریم و مطابق ترندهای بین‌المللی است.

داور یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر درباره موانع و مشکلاتی که در صنعت پوشاک وجود دارد، گفت: هنوز هیچ تعریف مشخصی در این حوزه وجود ندارد و عدم امنیت شغلی مشکل بزرگی است. یعنی ممکن است به صورت سلیقه‌ای کار فعالان این صنعت بازخواست شود، چون هیچ تعریفی برایشان نشده و هیچ امنیت شغلی به ویژه طراحان لباس در این حوزه ندارند.

تدوین سند راهبردی در صنعت مد و لباس

وی درباره اینکه چه تصمیم‌ها و اقدامات مثبتی از طرف نهادهای حاکمیتی برای این صنعت صورت‌گرفته، اظهار کرد: سندی در این راستا قرار است تدوین شود که البته هنوز متن‌ آن را دست‌اندرکاران این حوزه نخوانده‌اند. یک سند راهبردی برای حوزه پوشاک است که امیدوارم به واقعیاتی که در جامعه معاصر وجود دارد در آن توجه شده باشد. فکر می‌کنم جزو کارهای خوبی است که در این چند سال انجام شده باشد.

رضوی در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهاد و درخواستی از نهادهای سیاستگزار در این زمینه باید داشت، گفت: این حوزه احتیاج به یک تعیین و تکلیف دارد. علی‌رغم اینکه چندین سال است که قانون ساماندهی مد و لباس آمده و موضوع لباس پدیده‌ای است که به یکی از نمادهای انقلاب و جمهوری اسلامی ارتباط پیدا می‌کند اما هنوز تکلیف این موضوع مشخص نشده است. ما دوست داریم تنوع زیادی در این صنعت باشد، طرح‌ها را طراحان بزنند و از طرح‌های غربی تقلید نشود ولی واقعیت این است که چنین چیزی نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور رسمی دست‌اندرکاران این حوزه می‌دانند که فقط با نوع خاصی از طراحی موافقت وجود دارد و این مطابق با امر واقع در جامعه نیست. یعنی جامعه تحت تأثیر تبلیغات و خیلی چیزهای دیگر است، این موضوع آسان نیست که ما خیلی راحت بگوییم امکان سیاست‌گذاری در این حوزه وجود داشته باشد. آن‌قدر چندگانگی وجود دارد که این امر به راحتی میسر نیست ولی مهم‌ترین موضوع این است که تکلیف این حوزه مشخص شود یا مانیفست یا بیانیه‌ای مشخصی تهیه شود که در آن توضیح داده شود که وقتی داریم در مورد چیزی به اسم مد ایرانی-اسلامی صحبت می‌کنیم، دقیقا منظور ما چیست. شاید یکی از مطالباتی که از کارگروه و دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس می‌توان انتظار داشت، این است که این موضوع را تدوین کنند تا قیمت لباس‌ها چندان بالا نرود.

قیمت پوشاک نسبت به باقی محصولات بالا نرفته است

رضوی درباره اینکه برخی مصرف کنندگان از قیمت بالای لباس‌های ایرانی گلایه دارند، بیان کرد: ما وقتی می‌گوییم قیمت کالایی بالا است باید نسبت به جنس دیگری مقایسه کنیم. جهش قیمت‌ها در سایر حوزه‌ها بالای ۱۰۰ درصد بوده ولی در حوزه لباس چنین اتفاقی نیفتاده است، علی‌رغم اینکه هم مواد اولیه قیمت آن بیشتر شده و هم تمام هزینه‌های تولید اضافه‌تر شده است. ضمن اینکه تولید خیلی از طرح‌ها محدود بوده و تولید محدود باعث می‌شود که قیمت کالا بالا برود.

داور یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر افزود: در بخش صنفی کسانی را داریم که گران‌فروشی می‌کنند البته تعدادشان شاید خیلی زیاد نباشد ولی واقعیت این است که قیمت لباس نسبت به بقیه محصولات خیلی بالا نیست و بهتر است بگویم قیمت‌ آن چندان بالا نرفته است. این را دست‌اندرکاران صنف هم تاکید کرده‌اند. امیدوارم که جشنواره فجر، کارگروه ساماندهی مد و لباس، آن جایگاه معتبری که می‌بایست را پیدا کنند.

لازم به یادآوری است، یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از شنبه هجدهم تیر ۱۴۰۱ در برج میلاد تهران آغاز به کار کرده و تا جمعه بیست و چهارم تیرماه ادامه دارد.عموم مردم علاقه‌مند و طراحان لباس می‌توانند با حضور در گالری هفتا واقع در طبق دوم برج میلاد از نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره بازدید کنند.

هدف جشنواره بین المللی مد و لباس فجر عرضه توانمندی‌های طراحان پارچه، لباس، کیف، کفش، و لباس مناسب و عفیف است.

همچنین در روز افتتاحیه این جشنواره با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، جمعی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک، مد و لباس از سامانه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) رونمایی به‌عمل آمد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا