رصد مهاجرت و گردش نخبگانی با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت علوم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با هدف رصد و پایش مهاجرت و گردش نخبگانی، رصد اشتغال و کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، تفاهم‌نامه همکاری میان مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با هدف ایجاد زمینه‌های مشارکت و همکاری، انتقال تجربیات و بهره‌مندی از توانایی‌های علمی، مشاوره‌ای و اجرایی طرفین برای ارتقای آمار و اطلاعات و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با آموزش عالی به امضا رسید.

در حاشیه عقد تفاهم‌نامه، مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فقدان مرجع اطلاعاتی در حوزه آموزش عالی و نخبگان در کشور یک خلأ محسوب می‌شود، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالیت نهادهای مرجع اطلاعاتی در حوزه آموزش عالی و فناوری و برای انتشار آمارهای معتبر  و پشتیبان تصمیم‌گیری حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت و گردش نخبگانی، رصد اشتغال و کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از موضوعات اصلی همکاری در این تفاهم‌نامه است، افزود: این تفاهم‌نامه تلاشی در راستای ارتقای نظام آمار و اطلاعات آموزش عالی نظیر واقعی‌سازی و به‌روزرسانی آمار دانشجویان غیر ایرانی، آمار مهاجرت و گردش نخبگان و فارغ‌التحصیلان آموزش عالی و رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است.

علی باقر طاهری‌نیا، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در این مراسم با بیان اینکه دغدغه‌های ملی در نظام آمار و اطلاعات باید مورد مطالعه قرار گیرند، گفت: این مؤسسه با ۵۴ سال سابقه به‌عنوان کانون تفکر آموزش عالی و مرجع رسمی آمار آموزش عالی شناخته می‌شود و تاکنون در پروژه‌های کلان کشور نیز مشارکت داشته و دارد.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی با اشاره به اینکه مؤسسه در رفع چالش‌ها و مسائل ملی مصمم است، افزود: استقرار نظام آمار و اطلاعات آموزش عالی، رصد اشتغال دانش‌آموختگان در حوزه‌های مختلف و سنجش نگرش دانشگاهیان در خصوص مسائل و تحولات جامعه می‌تواند از زمینه‌های مناسب در این تفاهم‌نامه باشد.

بر اساس اعلام دکتر طاهری‌نیا، با به‌روزرسانی و واقعی‌سازی آمار این شاخص با همکاری دانشگاه آزاد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حدود ۱۳۰ هزار نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا