ضرورت تدوین آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم توسعه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

زلفی‌گل با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به هویت‌مداری، خودباوری و افزایش امید در دانشجویان، گفت: برای محقق شدن این مسئله، باید محتواهای آموزشی و سرفصل‌های درسی بازنگری و اصلاح شوند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا،محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در مراسم هفته ملی کارآفرینی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با تاکید بر اینکه این دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی جایگاه خاصی دارند، گفت: در وضعیت فعلی کشور نیاز جدی به پنجه‌های کارآمد است. در برنامه توسعه ششم به بحث مهارت‌آموزی توجه ویژه شده است چرا که ۳۰ درصد آموزش‌ها، باید مهارت‌محور باشند و این دانشگاه‌ها با اهدافی که دارند می‌توانند اثربخشی و الگو برای سایر دانشگاه‌ها باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای این است که می‌تواند در هر شهرستان از کشور، حضور داشته و اثربخش باشد، بنابراین تکثیر و توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، جزو برنامه‌های جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در این راستا تلاش خواهیم کرد در برنامه توسعه هفتم که در حال تدوین است سهم آموزش‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای، به‌طور ویژه دیده شود.

زلفی‌گل اظهار کرد: ایجاد شغل با سطح سواد، ارتباط جدی دارد چرا که در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم‌شان این است که افراد با سطح عالیه را به‌کار می‌گیرند، اما دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با داشتن پنجه توانمند، هزینه ایجاد اشتغال را کاهش می‌دهند.

وی افزود: توجه به توسعه مهارت‌آموزی یک ضرورت است، چه از لحاظ محتوا و چه شیوه آموزش. در کنار پژوهش آموزش‌محور باید آموزش مهارت‌محور هم دیده شود که در حال تهیه شیوه‌نامه جدید تالیف کتب درسی هستیم و در نظر داریم بخش‌های فرهنگی، مهارتی، هویتی و معرفی اسطوره‌های علمی کشور را در تالیف کتب درسی، مدنظر قرار دهیم و توجه ویژه به معرفی و شناساندن افراد صاحب ایده و صاحب مکتب داشته باشیم تا دانشجویان به این باور برسند که آن‌ها هم می‌توانند روزی به مرجعیت علمی تبدیل شوند.

این مقام مسئول با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به هویت‌مداری، خودباوری و افزایش امید در دانشجویان، خاطرنشان کرد: برای محقق شدن این مسئله، باید محتواهای آموزشی و سرفصل‌های درسی بازنگری و اصلاح شوند. آن چیزی که باعث می‌شود کشور توسعه یابد و پیشرفت کند، برنامه‌ریزی درست است، چرا که بدون برنامه، میزان بهره‌وری کم می‌شود. بنابراین داشتن برنامه با زمان‌بندی درست، کمک می‌کند سرعت رسیدن به اهداف افزایش و هزینه‌های لازم کاهش یابد.

وزیرعلوم در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در این دوره مدیریتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بتوانیم تعداد آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای را در شهرهایی که ظرفیت و پتانسیل آن را دارند افزایش دهیم و به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا