تدوین قانونی برای حمایت از خبرنگاران در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم

انتشارات موفقیت‌شناسی

زمانی که پای سخن عشق در میان است واژگان سخن می‌گویند، سخنی که آغازگر تمام سختی‌ها است، اینجا بود که قلم شرافتی به اندازه خون شهدا یافت و خداوند به آن سوگند یاد کرد، امانت‌داری آغاز و منتهای تمام واقعه شد، در این بین خبرنگاران امانت‌داران قلم شدند تا با دستانی خالی از هر متاع دنیویی به قلم شانی والاتر بخشند تا شهادت و صداقت همه در یک نام خلاصه کردند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از خانه ملت، محبوبه اشرفى پیمان– زمانی که پای سخن عشق در میان است واژگان سخن می‌گویند، سخنی که آغازگر تمام سختی‌ها است، اینجا بود که قلم شرافتی به اندازه خون شهدا یافت و خداوند به آن سوگند یاد کرد، امانت‌داری آغاز و منتهای تمام واقعه شد، در این بین خبرنگاران امانت‌داران قلم شدند تا با دستانی خالی از هر متاع دنیویی به قلم شانی والا تر بخشند تا شهادت و صداقت همه در یک نام خلاصه کردند.

مصادف شدن عاشورای حسینی با روز خبرنگار خالی از لطف نیست، زمانی که رسالت خبررسانی در میان اتفاقات پیش بینی نشده هر لحظه جریانی را دنبال می‌کند و گاهی این حوداث مسیر شهادت را برای خبرنگاران رقم می‌زند؛عالمگیر شدن نهضت حسینی و باقی ماندن آثار قیام در کنار ترویج فرهنگ عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) همگی از آثار اقدامات خبرنگارانی بود که از زمان قیام تا لحظه به شهادت رسیدن آن حضرت در صحنه حضور داشتند و با حفظ امانت تمام واقعه عاشورا را به نسل‌های بعدی انتقال دادند.

گره خوردن نام خبرنگاران با روز ۱۷ مرداد و شهید صارمی داستانی غم انگیزی را تداعی می‌کند «من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند. به من بگویید که چه وظیفه‌ای….» مرور این داستان باید روشنگر حقایقی از ایثار و فداکاری خبرنگاران باشد. سالروز شهادت صارمی که در راه وظیفه خطیر خبرنگاری خود شهید شد در تقویم ملی به عنوان روز خبرنگار به یادگار باقی مانده است.

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت ایام سوگواری ماه محرم، در مورد اهمیت شغل خطیر خبرنگاران به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: هر اتفاق و رویداد تاریخی اگر پیوست رسانه ای نداشته باشد در همان زمان و اصل خود محدود خواهد شد و نسل‌های بعدی از جزئیات آن بی بهره خواهند پود، واقعه عاشورا جزء اتفاقات بی بدیل تاریخ بشر است. در این واقعه حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) و امام سجاد(علیه السلام) در قالب راویان این واقعه نقش رسانه ای شفاف و روشنی را ایفا کرده‌اند. این ماجرا از اهمیت و بینش خبر و اطلاع رسانی در گذر زمان حکایت می‌کند.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش آگاهی بخشی خبرنگاران افزود: نقش خطیر و حساس حرفه خبرنگاری بر کسی پوشیده نیست و تاریخ می‌تواند نام خبرنگارانی را بیان کند که جان خود را در پی آرمان و رسالت خبر از دست داده‌اند و بی ادعا افتخار آفریده اند.

مشکلات خبرنگاران را ریشه ای حل کنید

منتظری با بیان بخشی از مشکلات خبرنگاران در جامعه امروزی، تاکید می‌کند: تکرار مشکلات خبرنگاران در روز بخصوصی همچون ۱۷ مرداد ماه دردی از زخم‌های به جان خریده این گروه را دوا نخواهد کرد، باید به صورت ریشه ای مشکلات این گروه فرهیخته جامعه را حل کنیم، در راستای حل مسائل جامعه خبری، کمیسیون فرهنگی جلسات متمادی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده است.

خبرنگاران در انتظار تصویب نظام جامع علمی خبرنگاران از سوی دولت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: نظام جامع علمی خبرنگاران از سال‌های گذشته مورد بحث و بررسی بوده و امروز با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده نظام جامع خبرنگاری در دولت تصویب شود که با تصویب آن بخشی از مشکلات جامعه خبری مثل موضوعات بیمه و مباحث معیشتی حل و فصل خواهد شد.

وی با اشاره به طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی، یادآور شد: طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی، از جمله طرح‌هایی است که شامل حال اهالی رسانه‌هم خواهد شد لایحه دولت و طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی مجلس است که می‌تواند پاسخگوی بخشی از خواسته های جامعه خبری باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با اشاره به خواسته جامعه از خبرنگاران، گفت: اهالی رسانه و خبرنگاران باید با یک اولویت بندی به مشکلات جامعه بپردازند، در نظر داشته باشیم تقویت روحیه مسئولیت اجتماعی از مسیر خبر می‌گذرد و خبرنگاران با اجرای طرح‌هایی همچون همدلی و کمک به دیگران پرچمدار این مسیر هستند.

مطالبه گری خبرنگاران دغدغه‌های مردم است

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید می‌کند: خبرنگاران ذهن خلاق، پرسشگر و مطالبه گری دارند، انتظار می‌رود مسئولان در مواجه با سوالات و مطالبه گری آنها رفتار معقولانه ای داشته باشند و پاسخی بر مبنای صداقت به پرسشگری آنها داده شود. این مطالبه گری بی شک برگرفته از دغدغه‌ها و مشکلات جامعه است که خبرنگاران پیگیر آن هستند.

در ادامه سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان ظرفیت‌های شغلی خبرنگاران به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: خبرنگاران باید به گونه‌ای اخبار را انتقال دهند که اراده مسئولان برای حل مشکلات مردم قوی تر شود، مهمترین اصل در کار خبر صداقت است و باید طوری در اخبار منتشر شود که مشهود به صداقت باشد و زمینه سوء استفاده شبکه‌های بیگانه و مخالف را مسدود کند.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: خبرنگاران در انتقال اخبار می توانند راهکار اساسی برای حل مشکلات جامعه ارائه دهند، همچنین مطالبات مردمی اگر به صورت قدرتمند و کارشناسی شده باشد می‌تواند بازوی قدرتمند برای مسئولانی باشد که مردم از آنها مطالباتی دارند.

امنیت خبرنگار امنیت کشور است

وی در ادامه یادآور شد: اگر به دنبال اصلاح امور در کشور به نفع مردم هستیم باید به جایگاه حقوقی خبرنگاران به عنوان مطالبه گران اصلی، توجه ویژه‌ای داشته باشیم، امنیت خبرنگاری که مطالبه گر است و در جهت تحقق خواسته مردم تلاش مى کند بستر امنیت در کشور است؛ مطالبات به گونه‌ای بیان شود که زمینه سوء استفاده شبکه‌های معاند و دشمنان نباشد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه رسانه در کشور ادامه داد: رسانه‌ها در کشور ما تا رسیدن به نقطه ایده آل بسیار فاصله دارند، باید رسانه و خبرنگار به جایگاه حقوقی دست پیدا کند تا مطالبه گری و انتشار اخباری که واقع بینانه است به تحقق حقوق مردم ختم شود. امروز رسانه‌ها یک پازل بهم ریخته هستند که از کمبود قوانین رنج می‌برند، اگر بخواهند رسانه‌ها در تحقق آرمان‌های انقلاب که همان مردم داری است گام بلندی بردارند، بی تردید باید بستر قانونی و حقوقی در جهت امنیت خبرنگاران را تعریف کنیم.

مجلس در اجلاسیه سوم قانونی برای حمایت از خبرنگاران تدوین می‌کند  

سخنگوی فراکسیون حقوقدانان در مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم به دنبال ایجاد بستر قانون حمایتی در قالب تنقیح قوانین و یا تبیین قوانین برای اهالی رسانه است تا در کنار امنیت شغلی، امنیت حقوقی و مسکن خبرنگاران را نیز در دستور کار خود قرار دهند تا خبرنگاران در سایه این قانون بتوانند متعصبانه تر و متعهدتر رویه کار خبری خود را ادامه دهند.

زبان در بیان سختی کار خبرنگاران قاصر است

معین الدین سعیدی نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خبرنگاران به عنوان چشم بینای مردم در کنار مسئولان هستند به خانه ملت می‌گوید: شاید سیاسیون سختی کار خبرنگاران را برای یک لحظه با تمام وجود لمس نکرده اند اما زمانی که از ما جویا شوند اگر شما جای خبرنگاران بودید، چه اقداماتی داشتید؟ بی تردید زبان در بیان سختی کار این گروه از عزیزان در انعکاس تا تحلیل درست واقعیت‌ها قاصر خواهد بود.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: در تمام دنیا رسانه‌ها را جزء چهارم دموکراسی می‌دانند و نمی توان مردم سالاری را بدون وجود رسانه و خبرنگاران تصور کرد، در این بین سیاسیون کمتر به این موضوع اهمیت قائل شدند، اگر روزی  بنده خبرنگار بودم فارغ از تمام وابستگی‌های سیاسی آنچه مردم سرزمینم نیازمند هستند به هر طریق ممکن به گوش مسئولان و متولیان امر می‌رساندم.

رسانه متعهد جایگاه خبرنگاران را متزلزل نمی‌کند 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد بلوغ رسانه و درک درست جایگاه خبرنگاران تاکید می‌کند: رسانه، یکی از جدی ترین رویکردهای بشر در عصر حاضر است، در جهان هستی دو جریان شاخص وجود دارد؛ یکی جریان حق و دیگری باطل است هر دو این جریان‌ها لحظه‌ای در حال حرکت هستند در این میان رسانه‌ای را می‌توان متعهد نامید که صدای جریان حق طلبی باشد و بتواند فریاد مظلومان جهان را به گوش همگان برساند در این رسانه خبرنگاران رکن اصلی محسوب می‌شوند و عملکرد آنها از سوی هیچ سازمان و نهادی به مخاطره نمی افتد. 

وی ادامه داد: در جریان جاری بودن باطل پذیرش نقد برای بسیاری از مسئولان سخت بوده و به جای آسیب شناسی و حل مشکلات سعی در ادامه مسیر اشتباه با متهم کردن خبرنگاران را دارند، باید بپذیریم خبرنگاران اگر مسئله‌ای را عنوان می‌کنند منفعت طلبی شخصی نداشته و بر مبنای نیاز جامعه است، یکی از چالش‌های جامعه ما عدم پذیرش نقد توسط مسئولان است.

شنیدن صدای خبرنگاران در روز خبرنگار

زهره سادات لاجوردی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۷ مرداد ماه مصادف با روز شهادت محمود صارمی خبرنگار و رئیس دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان است، گفت: امروز فرصتی برای شنیدن صدای قشر فرهیخته جامعه خبری هست؛ رسالت خطیری بر دوش خبرنگاران گذاشته شده، آنها گوش شنوا و چشم بینای مردم هستند و اخبار را باید به صورت صحیح و دقیق به سمع و نظر جامعه برسانند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه با اشاره به سختی کار خبرنگاران تاکید کرد: سرعت، صداقت، تجزیه، تحلیل و آگاهی از ملزومات حرفه ای خبرنگاری است، خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند که سعی بر عنوان مشکلات و ارائه راهکار برای مسائلند، در حقیقت خبرنگاران یک حلقه واسطه‌ای بین مردم و مسئولان هستند که به دنبال حل مطالبات مردم و برطرف کردن کم و کاستی‌های موجودند تا ترک فعل ها را به مدیران گوشزد کنند و از طرفی عملکرد و مسئولیت‌های مسئولان را به گوش مردم می‌رسانند، سختی کار خبرنگاران را نمی‌توان با هیچ حرفه ای مقایسه کرد این شغل در کنار خستگی روحی و جسمی دغدغه‌هایی را به همراه دارد، لذا به منظور ارج نهادن به تلاش‌های شبانه روزی خبرنگاران و استفاده از این ظرفیت آنها باید مجلس به فکر امنیت شغلی آنها باشد.

کلام آخر؛ در گذر زمان روز ۱۷ مرداد ماه به نام خبرنگاران نامگذاری شده است، بهانه این حادثه شیرین، حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت صارمی خبرنگار ایرنا است، بیش از دو دهه از این حادثه تلخ می‌گذرد و هر ساله چنین روزی با یاد خبرنگاران و روزنامه نگاران گرامی داشته می‌شود، واخواهی آنها در روز ۱۷مرداد ماه ثبت می‌شود  تا ۱۷مردادى دیگر./

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
خانه ملت

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا