اعلام نحوه پوشش بیمه‌ تأمین‌اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه امکان بیمه‌پردازی برای همه ایرانیان خارج از کشور فراهم شده است، گفت: ایرانیان خارج از کشور چه شاغل یا غیرشاغل و چه در حال تحصیل باشند، می‌توانند تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، مهدی شکوری با حضور در برنامه “مشاور” شبکه جهانی جام‌جم که به موضوع بیمه ایرانیان خارج از کشور اختصاص داشت، افزود: تأمین‌اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی با قدمت بیش از ۷۰ سال است و مهمترین نهاد اجتماعی کشور محسوب می‌شود که بر اساس مشارکت و پیوند بیمه‌شده، کارفرما و دولت پایه‌ریزی شده است. این سازمان در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.

وی افزود: در کشور ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی داریم که بیمه‌پرداز هستند و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پرونده مستمری‌بگیر شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده تحت پوشش هستند که با احتساب افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تقریباً ۴۵ میلیون نفر در داخل کشور از خدمات تأمین‌اجتماعی برخودار هستند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، مأموریت مهم این سازمان را گسترش و تعمیم انواع بیمه‌های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: تأمین‌اجتماعی یک سازمان مستقل است که مشمول دریافت بودجه دولتی نیست و منابع آن از محل وصول حق بیمه‌ها تأمین می‌شود. دولت در این سازمان نقش تنظیم‌گری، تضمین‌گری و تعادل‌بخشی منابع و مصارف را دارد و در صورتی که این سازمان به هر دلیل، دچار بحران شود؛ دولت اعتبار و پایداری صندوق را تضمین می‌کند و جای نگرانی نیست. دولت در بخش بیمه‌شدگان اجباری، سهم سه درصدی دارد و برای ایرانیان خارج از کشور هم ۲ درصد حق بیمه را تقبل می‌کند و این موجب اطمینان خاطر بابت استمرار ارائه تعهدات و خدمات این سازمان در آینده است.

شکوری با اشاره به اینکه طبق اصل۲۹ قانون اساسی، برخورداری از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، حمایت در زمان پیری، بی سرپرستی و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، حق همگانی و تکلیف دولت است و اجرای این تکلیف از طریق سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی محقق می‌شود، گفت: تعمیم پوشش بیمه به همه اقشار از اهداف سازمان تأمین‌اجتماعی است و این سازمان گروه‌هایی را که بیمه نیستند، شناسایی و شرایط بیمه شدن آنان را فراهم می‌کند. با ابلاغ سیاست‌های کلان تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، اهمیت موضوع گسترش پوشش بیمه که در سیاست‌های ابلاغی نیز مورد تأکید قرار گرفته، دوچندان شده است. در این سیاست‌ها ایجاد یک نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کارآمد، توانمند، عدالت‌بخش، کرامت‌بخش، یکپارچه و فراگیر مورد تأکید قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص عدم پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان اجباری از سوی برخی کارفرمایان و وضعیت شاغلانی که حق بیمه آنان از سوی کارفرما پرداخت نمی‌شود،  اظهار داشت: کارفرما مکلف است لیست حق بیمه کارگران را در موعد مقرر ارسال و پرداخت کند و در صورتی که کارفرما از انجام این کار سرباز بزند طبق ماده ۳۶ قانون تأمین‌اجتماعی، رافع مسئولیت‌های سازمان نیست و بدهی بیمه‌ای برای چنین کارفرمایی منظور و برای بیمه‌شده سوابق محاسبه می‌شود. اما این موضوع صرفاً در مورد بیمه‌شدگان اجباری مصداق دارد و بیمه ایرانیان خارج از کشور، ماهیت اختیاری دارد و متقاضی با اراده خود نسبت به عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام می‌کند و سازمان و بیمه‌شده متعهد می‌شوند تکالیف خود را انجام دهند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ۳۱ کارگزار رسمی برون مرزی تأمین‌اجتماعی در ۱۸ کشور جهان داریم که نام، مشخصات و تلفن آنها در سایت  سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir آمده است و متقاضیان برای بیمه‌پردازی، تجمیع سوابق، درخواست بازنشستگی و سایر خدمات می‌توانند به آنها مراجعه کنند. حق‌الزحمه خدمات این کارگزاری‌ها توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود و هموطنان هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات پرداخت نمی‌کنند.  این کارگزاری‌ها به فراخور جمعیت ایرانیان ساکن در کشورهای مختلف ایجاد شده‌اند و آمادگی داریم در همه کشورهایی که نیاز باشد، این کارگزاری‌ها را توسعه دهیم.

شکوری افزود: علاوه بر مراجعه به کارگزاری‌های رسمی برون‌مرزی، هموطنان خارج از کشور برای  ارائه درخواست عقد قرارداد بیمه تأمین‌اجتماعی و نیز درخواست خدمات بیمه‌ای، می‌توانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی ex-eservices.tamin.ir   مراجعه کنند. همچنین سایت بین‌الملل سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی mss.tamin.ir نیز در خدمت این عزیزان است و در تهران نیز شعبه ۲۷ تأمین‌اجتماعی به‌صورت متمرکز به موضوع بیمه ایرانیان خارج از کشور اختصاص یافته که به صورت تخصصی به درخواست‌های هموطنان خارج از کشور رسیدگی کند.

شکوری افزود: هموطنان می‌‏توانند با پرداخت حق بیمه مقرر و با انتخاب یکی از دو نرخ ۱۴ و ۱۸ درصد خود را نزد این سازمان بیمه کنند و در صورت تمایل متقاضی علاوه بر نرخ‌های تعیین شده با پرداخت ۹ درصد سهم درمان می‌‏تواند از خدمات درمانی در داخل کشور برخوردار شوند. حق بیمه دریافتی از متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور و همچنین پرداخت مستمری براساس واحد پول رایج داخل کشور انجام می‌شود و پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی و مستمری‌بگیری نیز مستمری پرداختی به حساب افتتاح شده آنها در داخل کشور واریز می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا