افزایش عزت نفس با ۱۰ تمرین مؤثر

انتشارات موفقیت‌شناسی

دراین مطلب توضیح می‌دهیم چگونه عزت نفس را افزایش دهیم و با راه‌های تقویت عزت نفس آشنا خواهید شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از کاربوم، راه های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش عزت نفس خود از آن‌ها کمک بگیرید. نکته‌ی کلیدی در این مسیر این است که شناسایی کنید چه چیزی شما را ناامید و ناراحت می‌کند و برای جبران آن تلاش کنید. 

همه‌ی ما در برخورد با دیگران به کمی عزت نفس و اعتمادبه‌نفس نیاز داریم و هرچه بیش‌تر درخصوص راه های بالا بردن عزت نفس و وجهه‌ی خودمان بدانیم، احساس بهتری خواهیم داشت. در ادامه توضیح می‌دهیم چگونه عزت نفس را افزایش دهیم و راه‌های تقویت عزت نفس را ذکر می‌کنیم.

۱. از صحبت با دوستان خجالت نکشید

اگرچه ممکن است فکر کنید این کار بی‌ادبانه است، اما بسیار مهم است با افرادی صحبت کنید که احساس می‌کنید به حرف‌های‌تان گوش می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید درمورد عملکرد خود بازخورد دریافت کنید، اگر نیاز بود تلاش می‌کنید و در زمینه‌هایی که نیاز دارید خود را بهبود می‌بخشید. این کار به افزایش عزت نفس شما کمک می‌کند.

۲. با انرژی و چابک باشید

باید بدانید که هرگز کاری را به‌خوبی انجام نخواهید داد، مگر این‌که واقعا مجبور باشید. بنابراین حتی اگر سرتان مشغول است، چند دقیقه وقت بگذارید و به پیاده‌روی بروید، یا در یک کلاس ورزشی شرکت کنید، سپس کمی بنشینید و لذت ببرید. این کار کمک بسیاری به افزایش عزت نفس شما می‌کند.

۳. برای افزایش عزت نفس هدفمند باشید

انجام هر کاری با هدفی خاص یکی از راه های تقویت عزت نفس محسوب می‌شود. شاید نکته‌ی واضحی به نظر برسد، اما بسیاری از ما در نهایت، کارها را تنها برای هیجان انجام کاری متفاوت و امتحان کردن چیزی جدید انجام می‌دهیم. حتی اگر فقط خرید هفتگی خود را انجام می‌دهید یا رانندگی می‌کنید، انجام یک کار به یک دلیل خاص بسیار سودمندتر از این است که صرفا رانندگی کنید.

۴. برای افزایش عزت نفس باید نگرش مثبتی داشته‌باشید

داشتن نگرش مثبت یکی از راه های افزایش عزت نفس است. برای این‌که بتوانید در زندگی به چیزهایی که می‌خواهید دست یابید، ابتدا لازم است که به خودتان ایمان داشته باشید که می‌توانید به چیزهای شگفت‌انگیزی دست پیدا کنید. نه این‌‌که فقط یک احتمال باشد، بلکه به احتمال زیاد وقتی بخواهید و از راه صحیح تلاش کنید، خواهید توانست. اگر بتوانید منبع شک و تردیدهای خود را پیدا کنید، نیمی از مسیر مورد‌نیاز برای غلبه بر آن‌ها را طی کرده‌اید.

۵. برخی کارها را به روزهای بعد موکول کنید

مشکل این‌جاست که وقتی کارها را در همان روز و ساعت اولیه انجام می‌دهیم، بعدا آن‌ها را درست به‌خاطر نمی‌آوریم. درنتیجه، موکول کردن انجام کارها به بعد کمی سخت می‌شود. بنابراین، سعی کنید همه چیز را از قبل برنامه ریزی کنید تا این‌قدر به دردسر نیفتید.

۶. برای افزایش عزت نفس سعی کنید به بدن خود گوش دهید

زمانی که سعی می‌کنید عزت نفس خود را بهبود ببخشید، معمولا بیش‌ازحد بر ظاهر خود تمرکز می‌کنید و ممکن است سلامت جسمتان را از یاد ببرید. اما واقعیت این است که  قسمت بزرگی از هویت شما به بدن شما مربوط می‌شود. خود را آن‌گونه که هستید بپذیرید و نگران ظاهر خود نباشید.

۷. مطمئن شوید که درست غذا می‌خورید

به یاد داشته باشید، خوردن غذای مناسب به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی نسبت به خود به‌دست آورید، زیرا غذاست که به شما انرژی لازم را برای انجام کارها می‌دهد و به شما اطمینان می‌دهد که آمادگی لازم را دارید. مهم است فراموش نکنید که وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، تسلیم شدن بسیار آسان است، اما وقتی غذای سالم می‌خورید و مطمئن می‌شوید که سیر هستید، به شما انرژی بیش‌تری می‌دهد و به افزایش عزت نفس‌تان کمک می‌کند.

۸. زمانی را برای خود اختصاص دهید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش عزت نفس این است که برای خودتان وقت بگذارید. این زمان تنها شامل زمانی برای انجام کاری متفاوت نیست، بلکه  می‌تواند زمانی هم باشد که از تنهایی‌تان لذت می‌برید. این زمان می‌تواند اوقاتی برای استرس‌زدایی باشد، یا می‌تواند زمانی باشد که با دوستان یا خانواده‌ی خود دور هم جمع می‌شوید، و حتی می‌تواند اوقاتی باشد که تنها هستید و در سکوت کمی فکر می‌کنید.

۹. برای افزایش عزت نفس اهداف خود را بنویسید

اگر می‌خواهید عزت نفس خود را افزایش دهید، باید اهدافی برای خود تعیین کنید. چه قصد کاهش وزن داشته‌باشید، چه بخواهید بعد از سال‌ها سیگار را ترک کنید یا در محل کار خود به موفقیت دست یابید، باید اهداف کوتاه و دست‌یافتنی تعیین کنید تا برای رسیدن به آن‌ها انگیزه داشته‌باشید. فراموش نکنید که این زندگی شماست و نمی‌توانید همه‌ی کارها را به یک‌باره انجام دهید و به ثمر رساندن همه‌ی این‌ها مستلزم تلاش مداوم و برنامه‌ریزی بلندمدت است.

در ادامه به آخرین راه افزایش عزت نفس می‌پردازیم.

۱۰. لذت ببرید

این را هرگز از یاد نبرید که لذت بردن در زندگی یکی از اساسی‌ترین شرط‌های زندگی باکیفیت است و تفریح ​​یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش عزت نفس به حساب می‌آید.

خلاصه

اگر بتوانید این راه های افزایش عزت نفس را به کار گیرید، در مسیر ایجاد یک تغییر مثبت در زندگی خود قرار می‌گیرید. اما در قدم اول برای بالا بردن عزت نفس خود، باید با تغییر باور و افکاری که درباره‌ی خودتان دارید شروع کنید. پس از آن، تنها چیزی که نیاز دارید اقدام کردن و کارهای عملیاتی است. امیدواریم که به‌خوبی توضیح داده باشیم چگونه عزت نفس را افزایش دهیم. اگر شما هم راه های دیگری برای تقویت عزت نفس سراغ دارید، با ما در میان بگذارید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
psychologytoday.comکاربوم

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا